Pallantir Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Moskus, det med GlobalCache var et blindspor fordi han ikke hadde forstått hva en NextGen IR Extender er for noe. GC hjelper veldig lite hvis jeg ikke kjøper en til hvert rom og legger opp kabel til hvert av de rommene, og da er jeg like langt. Jeg syns for øvrig USB-UIRT fungerer veldig greit. Og når det gjelder FM-radio har vi gitt opp å bruke det for mange år siden på hytta, fordi signalet alltid har vært elendig. Men dette er noe som underlig nok har dukket opp i vinter, og det på en tid da det er lite bruk av det elektriske rett i nærheten. Men strømkablene går jo også til fastboende, så kanskje det er ovner og varmepumper som kjører hardt, og så er forstyrrelsene smerte- og nådeskrikene til strømkablene? Kan det dukke opp fordi kablene er slitt? Ellers tror jeg at jeg bare bestiller en 518 mHz fra USA og ser om ikke det hjelper. ATWindsor, jeg har også spurt om en sånn greie for noen måneder siden her, men fikk ikke noe fornuftig ut av det. Jeg hørte med Bert på RFXCom, og han mente en sånn kunne fungere: http://www.meiantech...d=12&id=407 Hvis du forstår fransk (språket, ikke kyssingen...) kan du lese om den her: http://www.planete-d...ntic-s.html?p=2 Den koster 60 Euro. Ifølge Bert bruker den en X-10-kompatibel protokoll som sperrer for Oregon Scientific. Selv endte jeg opp med å kjøpe et sånt: Det har jeg hengt opp med borrelås i gangen, så det funker som et hvilket som helst annet alarmtastatur. Jeg bruker en Nexa ringeklokke for å si fra om at koden er akseptert og et script i Girder for å sette sammen tastetrykkene til en kode, som så sendes til EventGhost, for å slå av mottaket av alarmsensorene osv. Endret 4. mars 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 Hmm, ok, hva med sånne med "hjerne" da, hva slags muligheter ligger der? Det som er enklest for meg er jo 1-wire, rs232 eller knx, men tar gjerne imot tips på noe annet også om noen har. Nå skal jeg ikke si at det ikke finnes, for det gjør det jo. Se f.eks. denne fra Seco-Larm (du får den på eBay for ca. $85), men jeg har ikke tatt sjansen på å kjøpe en selv (ikke at det er en formue, men det finnes andre ting jeg heller vil bruke pengene på før jeg vet at det fungerer). Hadde den kostet $30 skulle jeg kjøpt en bare for å teste den til boden i hagen. Problemet med keypader som ikke er koblet til sentral er ikke i dag-til-dag bruk, da vil kode (og evt kort) fungere helt fint. Men poenget med å ha et kodebasert adgangssystem er i mine øyne 1) muligheten til å enkelt legge til og fjerne koder, evt. sette tidsbegrensninger for koder/brukere, eller kun gi tilgang til utvalgte dører og 2) mister du en kode eller kort, slipper du å være fysisk tilstede for å sperre koden/kortet. Det finnes visstnok plenty med alarmsystemer i diverse varianter (og med/uten web-interface) som kan fungere som hjerne, på det amerikanske markedet (de er jo gale etter sikkerhetssystemer). De finnes også i Z-wave-format (kommer også til Eurpoa i år), og de burde også finnes til KNX (right?). Til 1-Wire kan du evt. bygge en selv. Jeg lurte på å bruke en Netduino med Ethernet-tilkobling og en superbillig keypad ($4 å dx.com). MEN 5 x 6W = 30W var IKKE nok til at dimmeren var happy. Den blinket som faen.. Omtrent som forventet, dessverre... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 ATWindsor, jeg har også spurt om en sånn greie for noen måneder siden her, men fikk ikke noe fornuftig ut av det. Jeg hørte med Bert på RFXCom, og han mente en sånn kunne fungere: http://www.meiantech...d=12&id=407 AtW skal ha ting kablet. Han er allergisk mot batteribytting. Og ingen av dem tåler nok belastningen av vær og vind... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Ja, det er gode poeng, jeg trenger ett system der jeg selv lett kan assigne nye koder fra "internt" i styringssystemet. Ulempen med å bygge selv er at jeg ikke kan så mye om sikkerhet på slikt, en ferdig løsning har forhåpentligvis implementert noe sikkerhet som er litt mer avansert enn "kortslutt to ledere" eller noe som er latterlig simpelt å komme rundt (det er dog ikke så mye som skal til, jeg tror ikke hacke-terkselen skal være høy før folk eventuelt knuser ett vindu istedet) AtW AtW skal ha ting kablet. Han er allergisk mot batteribytting. Og ingen av dem tåler nok belastningen av vær og vind... Hehe, jeg foretrekker kablet om jeg kan ja Men må man så må man. Det er forresten inne i en felles oppgang, så det trenger faktisk ikke værbeskyttelse. AtW Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Dobbeltsikring, da: En Logitech-keypad inni noe lignende KeySafe, der man må kunne koden for å åpne det lille skapet og komme til keypaden? Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Moskus, det med GlobalCache var et blindspor fordi han ikke hadde forstått hva en NextGen IR Extender er for noe. La oss ikke kaste bort tiden med å diskutere hvem som har forstått hva.. Mitt forslag var som følger: Installere en iTack i de tekniske rommet der du har alle forsterkerne og greiene dine. Kaste alle de gamledagse multi IR kontollene dine. (Og resten av IR Extender utstyret) Lage en fet HSTouch app som styrer alle duppedittene dine fra telefonen din (via WiFi) iPad og/eller andre Android dingser Via Homeseer da seff Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Hvis du finner en fil med strekkoder er jeg VELDIG interessert. Tror jeg har funnet vare registeret med EAN koder Det er riktig nok fra 2009... Ser ut som om det ligger på en Sybase SQL Anwhere 5.0 Laster ned SQL Anywhere developer edition nå... Vil du ha en kopi av .db fila og prøve selv, eller vente på at jeg extraherer dem Vi kan jo kappkjøre? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Eh...jeg er sterkt allergisk mot HS, som jeg anser som skikkelig BS. Jeg foretrekker programmering i Girder, og jeg liker ikke frontends. Det passer bare ikke til min arbeidsmetode i det hele tatt. Og hva når foreldrene mine, som kjører Nokia-mobiler fra 90-tallet og så vidt klarer å forholde seg til IR-fjernkontroller, skal være der? Jeg må ha noe som funker så enkelt som at i det rommet man er i, plukker man opp en fjernkontroll og trykker på power for å slå på forsterkeren og tallene 1-9 for å velge NRK P1, NRK P2, NRK P3, P4, NRK mPe3, NRK Alltid Nyheter, NRKSport, NRK Gull og NRK Jazz. For ikke å snakke om effektiviteten. La oss ta en liten konkurranse: Begge begynner med forsterkeren slått av, kontrolleren i normal stilling og ingenting som spiller. Førstemann til å slå på forsterkeren og sette i gang NRK mPe3 til å spille, vinner en kasse øl. Meg: ta fjernkontrollen og trykke på to knapper. Deg: Ta mobilen opp av lomma, skru den på, få WiFi-signalet inn, starte HSTouch, slå på forsterken og starte kanalen. Resultat: Jeg har drukket den første ølen før du har hørt en lyd! Jeg syntes også det var morsomt å kunne starte ting på en mest mulig fancy måte da jeg var liten nerd i automatiseringens barndom. Nå som jeg er en stor nerd som nærmer seg 50 (år) og for lengst har kommet over 100 (kilo), foretrekker jeg å gjøre ting mest mulig effektivt istedenfor. Touch bruker jeg bare til å velge musikk fra biblioteket til den sonen jeg befinner meg i. Alt annet er mer effektivt å gjøre med en fjernkontroll, bare man har programmert det skikkelig. Endret 4. mars 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 Ja, det er gode poeng, jeg trenger ett system der jeg selv lett kan assigne nye koder fra "internt" i styringssystemet. Ulempen med å bygge selv er at jeg ikke kan så mye om sikkerhet på slikt, en ferdig løsning har forhåpentligvis implementert noe sikkerhet som er litt mer avansert enn "kortslutt to ledere" eller noe som er latterlig simpelt å komme rundt (det er dog ikke så mye som skal til, jeg tror ikke hacke-terkselen skal være høy før folk eventuelt knuser ett vindu istedet) Poenget er jo at så lenge det er en kode som sendes (via 1-wire RS232 eller whatever) og koden kontrolleres mot ditt register, så spiller det jo ingen rolle de knuser keypad'en og prøver å kortslutte den. I verste fall så ryker strømforsyningen. Ja, det har både forsikringsagent og låsesmed fortalt meg: Ved et regelrett innbrudd må det bare være vanskeligere enn å gå gjennom vinduet. Installere en iTack i de tekniske rommet der du har alle forsterkerne og greiene dine. Kaste alle de gamledagse multi IR kontollene dine. (Og resten av IR Extender utstyret) Lage en fet HSTouch app som styrer alle duppedittene dine fra telefonen din (via WiFi) iPad og/eller andre Android dingser Via Homeseer da seff Han bruker ikke HomeSeer, så det punkterer den planen. Og det ville vel også muligens være overkill på hytta... Men det finnes apper som styrer Global Caché "direkte" også. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Vil du ha en kopi av .db fila og prøve selv, eller vente på at jeg extraherer dem Vi kan jo kappkjøre? Hvis du gidder sende meg fila, så hadde det vært fantastisk! Eh...jeg er sterkt allergisk mot HS, som jeg anser som skikkelig BS. Jeg foretrekker programmering i Girder, Oh the irony!!! For ikke å snakke om effektiviteten. La oss ta en liten konkurranse: Begge begynner med forsterkeren slått av, kontrolleren i normal stilling og ingenting som spiller. Førstemann til å slå på forsterkeren og sette i gang NRK mPe3 til å spille, vinner en kasse øl. Meg: ta fjernkontrollen og trykke på to knapper. Deg: Ta mobilen opp av lomma, skru den på, få WiFi-signalet inn, starte HSTouch, slå på forsterken og starte kanalen. Resultat: Jeg har drukket den første ølen før du har hørt en lyd! Jeg vinner. En knapp på touchskjermen ved sofaen. Utenom at ingen vil høre på mPe3, så vi spiller heller noe annet. Endret 4. mars 2013 av Moskus Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Eh...jeg er sterkt allergisk mot HS, som jeg anser som skikkelig BS. Jeg foretrekker programmering i Girder, og jeg liker ikke frontends. Beklager, jeg visste ikke at du hadde alergier..Jeg skal forsøke å huske det om jeg forsøker å hjelpe til en annen gang... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Du så smileyen? Det pleier vanligvis å bety "ikke ta denne meldingen for seriøst, tonen er spøkefull". Og jeg takket faktisk for hjelpen i svaret til der du prøvde å hjelpe, "men..." Endret 4. mars 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Hvis du gidder sende meg fila, så hadde det vært fantastisk! Send meg en mail på - så sender jeg den med en gang. Endret 14. april 2013 av Fermate Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2013 Beklager, jeg visste ikke at du hadde alergier.. Jeg skal forsøke å huske det om jeg forsøker å hjelpe til en annen gang... Du så smileyen? Det pleier vanligvis å bety "ikke ta denne meldingen for seriøst, tonen er spøkefull". Og jeg takket faktisk for hjelpen i svaret til der du prøvde å hjelpe, "men..." Rolig, folkens! Dette er en tråd for felles nerding. Til og med AtW, med sin tilbøyning mot KNX og batteriallergi, er velkommen her. Det er det som er spennende med automasjon. Det meste er i utgangspunket mulig å få til, man må bare ha litt forskjellig tilnærming, avhengig om man bruker det og det systemet. Send meg en mail på [email protected] så sender jeg den med en gang. Done! Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Rolig, folkens! Dette er en tråd for felles nerding. Til og med AtW, med sin tilbøyning mot KNX og batteriallergi, er velkommen her. OK. Jeg ber Pallantir om unskyldning for å ha kallt fjernkontrollene hans gammeldagse og bedt ham om å kaste dem. Jeg er nok litt litt for sår når folk hentyder at jeg ikke forstår ting. Jeg er forøvrig enig i at det å starte opp HSTouch på iPhone er tregt. -Dama har en egen SS13A på kjøkkenet til å skru på favoritt morgen radio stasjonene sine. Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Handlet 5 stk dimmbare LED på Clas på lørdan. Må ha husket feil, for de var ikke 7W men 6W. (Må sjekke den Co på Strømmen igjen, jeg kunne banne på...) Vare nr 36-5094 De dimmer fint med NEXA.. MEN 5 x 6W = 30W var IKKE nok til at dimmeren var happy. Den blinket som faen.. Sammen med en halogen pære var alt ok. Har ikke armatur som tar flere enn 5 pærer akkurat nå. Mere senere Jeg har ikke funnet noe annet enn 4w og 6w på Strømmen... Ellers har jeg nå fått revet taket på to av rommene og satt opp igjen taket på det ene. Det ble 9 spotter på det rommet. Var veldig i tvil på om jeg skulle ha 1 eller 2 dimmere. Det ble 2. Hadde egentlig tenkt til å ha alle 9 på en dimmer og bruke minst 3 led, men hva om noen senere kommer å setter inn 9x35 halogen? De er nå delt inn i 3 på den ene og 6 på den andre. Dette fungerer jo veldig bra med halogen, men ikke så bra med led. De 6 kan jeg vel kanskje komme over 30w med 6x6 eller kanskje 6x9w. Den dimmeren med 3 spotter kommer jeg jo ikke over 30 watt uansett, men jeg kan vel bytte dimmeren etterhvert eller sette inn en sånn "ballast". Kan jeg forresten bruke disse : http://www.renel.no/...ml#.UTRzwKJWx8E De var jo veldig billige, men kanskje litt voldsomme. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Jeg har ikke funnet noe annet enn 4w og 6w på Strømmen... Å er du i området? Jeg bor på Lillestrøm..Hadde vært jævlig gøy og fått testet 6stk 6W på den NEXA dimmeren og se om den sluttet å blinke da! Kanskje jeg skal ta dem med bort til deg å teste? Om du ikke har lyst til å bla opp 1200Kr og teste selv Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Fermate, ikke noe problem. Det kunne vært verre. Jeg kunne vært en domenehai... Da har jeg meget gode kilder på at jeg virkelig ville fått gjennomgå av deg! Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Å er du i området? Jeg bor på Lillestrøm.. Hadde vært jævlig gøy og fått testet 6stk 6W på den NEXA dimmeren og se om den sluttet å blinke da! Kanskje jeg skal ta dem med bort til deg å teste? Om du ikke har lyst til å bla opp 1200Kr og teste selv Jeg bor på Kurland, så det burde ikke være noe problem :-) Jeg driver å sparkler og pusser nå, så spottene er litt gjemt, men så fort de kommer ut i "friluft" så kan vi jo teste :-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mars 2013 Del Skrevet 5. mars 2013 Dette ser ut som en veldig interessant kickstarter-sak mtp trådløs styring, vanlig trådløs-ruter, zigbee og z-wave i en og samme enhet. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå