Fermate Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Skal vi se: En LED krever en konstant strøm og kan ikke brukes direkte på en spennings kilde. Den KAN dimmes ved å senke strømmen men dette krever elektronikk og har dessuten den ulempen at LED'en endrer farge ved lavere støm. Den vanlige måten å dimme en LED på er derfor å skru den av og på kjempefort (ca 200 ganger i sekundet) slik at øyet vårt TROR at den dimmer. I virkeligheten lyser den med full styrke hver gang den er på. Dersom pæren skal kunne brukes i ett vanlig armatur beregnet på glødepærer må denne elektronikken bygges inn i pæresokkelen. Neste problem blir å få denne elektronikken til å forstå hva den skal gjøre når den mates fra en dimmer som er beregnet på glødepærer. Slike TRIAC baserte dimmere kutter av den del av sinus kurven på 50Hz vekselstrømmen. Elektronikken må da lese denne informasjonen og gjøre den om til av og på til LED'en. Denne elektronikken er nå blitt pakket inn i ferdige CHIP'er (Som National’s LM3445) som kan bygges inn i pære sokklene og vil gjøre at prisen på LED som kan dimmes med "vanlige" dimmere vil synke. Jeg er enig i Moskus sitt utsagn: Du må bare teste! Jeg har brent noen lapper på å teste forskjellige LEDs mot mine Nexa dimmere. Heldigvis er ClasOhlson ganske kule og tar ting i retur. Særlig om embalasjen er åpnet pent (Heia Clas) Det jeg HAR testet og som funket er: Nexa LWMR-210 og en Pære fra Clas som så akkurat slik ut: http://www.clasohlson.com/no/Dimbar-LED-pære/Pr364636000 og var merket V-Light som denne. Det var riktignok 7W versjonen og ikke 4W som denne, men jeg kjøpte denne også og kan teste den i kveld. Testen ble utført ved å skru den inn i ett armatur der det sitter 3 x 35W halogen. Den ble altså testet sammen med 2x35W halogen. Jeg lover å komme tilbake med eksakte varenr. Endret 27. februar 2013 av Fermate Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Det kommer nok ja, det er variabelt om de dimbare LEDene lar seg dimme av fasesnitt, fasavsnitt eller begge deler. I tillegg så har dimmere ofte høy minimumslast, derfor man må koble til en bunnlast på z-wave-saken din antakelig. Derfor må man ofte ha mange armaturer (om man ikke har bunnlast), i tillegg har man problemer som liten forskjell mellom min og max styrke, flimring, og armaturer som ikke går helt av når dimmeren slår av. Jeg har ikke peiling på elektro så mye som jeg burde, men jeg vet at den motstanden kreves til en av dem. "Den andre" skulle det være mulig uten. Men igjen; helt utestet av meg. Den vanlige måten å dimme en LED på er derfor å skru den av og på kjempefort (ca 200 ganger i sekundet) slik at øyet vårt TROR at den dimmer. I virkeligheten lyser den med full styrke hver gang den er på. PWM er vel iallfall én måte å dimme på, om det er den vanligste kan vel diskuteres. Hadde nå alle bare blitt enige om at PWM var måten å gjøre det på så hadde det vel vært mye enklere. Det jeg HAR testet og som funket er: Nexa LWMR-210 og en Pære fra Clas som så akkurat slik ut: http://www.clasohlson.com/no/Dimbar-LED-pære/Pr364636000 og var merket V-Light som denne. Det var riktignok 7W versjonen og ikke 4W som denne, men jeg kjøpte denne også og kan teste den i kveld. Testen ble utført ved å skru den inn i ett armatur der det sitter 3 x 35W halogen. Den ble altså testet sammen med 2x35W halogen. Jeg lover å komme tilbake med eksakte varenr. OK, men det kan jo forklare hvorfor det virker. Hvis du tar ut de andre halogen-pærene kan det fort være at du får et ganske annet resultat (selv om du erstatter halogen-pærene med de samme LED-pærene). Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Hele LED-kaoset er egentlig latterlig. Det er fullstendig håpløst at f.eks. EU som har gått i bresjen for glødepaæreforbud, ikke har giddet å bruke to måneder på å lage en (eller to) dimmerstandarder med klar merking. Men de har jo ikke engang klart å få i stand dtandardmerkinger og tester for fargetone, levetid, kvalitetssjekk eller noe som helst annet. Latterlig. Endret 27. februar 2013 av NgZ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hele LED-kaoset er egentlig latterlig. Det er fullstendig håpløst at f.eks. EU som har gått i bresjen for gløepæreforbruk, ikke har giddet å bruke to måneder på å lage en (eller to) dimmerstandarder med klar merking. Men de har jo ikke engang klart å få i stand dtandardmerkinger og tester for fargetone, levetid, kvalitetssjekk eller noe som helst annet. Latterlig. Ja, det er håpløst, en standard for dimming over strømkabel (sende signalet med strømkabelen), og en standard for "LED-sokkel", hadde løst utrolig mye. AtW Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Testet 4W pæren som jeg lovet. Fremdeles med en 35W halogen for å få nok last. Skal handle inn 4 stk 7W så fort jeg kommer meg på Clas og teste med bare LED pærer. Her er pæra og varenr. 7W pakka har jeg kastet men skal rapportere når jeg handler neste gang. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Et lite problem med fjernkontrollene: Jeg har et oppsett med Next Generation Remote Extender på 433 mHz, både hjemme og på hytta. Hjemme funker det ypperlig, men problemet er at på hytta er det et eller annet i nærområdet som sender enorme mengder falske signaler som gjør det nesten umulig å bruke den. Den funker på noen få enheter, men nekter på virke på andre. Og skal det være noe vits i systemet (les: hvis ikke kona skal kvæle meg langsomt fordi det aldri virker når hun skal bruke det), må alt være så nær 100 % pålitelig som det kan være. Hjemme er det så bra. Siden hytta ligger i et lite hyttefelt ved en fjord der det ikke er noen andre som iblant oppholder meg om vinteren (den eneste hytta her med vintervann...), lurer jeg på om det kan være forstyrrelser fra kraftledningene som går i nærheten, nisser og troll som stråler i bakken, eller noe sånt. Kanskje jeg skulle invitert Norsk strålevern og andre eventyrfortellere hit? Jeg har prøvd med å skru av absolutt alt som er i huset (ta hovedsikringen) og fjerne batteriene fra alt av fjernkontroller, temperatursensorer og sånt (sensorene gir uansett ikke signaler konstant) og så kjøre NextGen mottakeren på et 12-voltsbatteri, men det hjelper ikke. Jeg tror ikke det er en fjernkontroll som ligger gjemt et sted og sender, for det er veldig uregelmessig. Det kjører konstant en stund, så kan det ta en helt vilkårlig pause, fra noen sekunder til kanskje 10-15 sekunder, før det setter i gang igjen. Og det har vært sånn i tre uker. Det virker som om det plutselig oppsto, for jeg hadde ikke problemer med det før da, og jeg aner ikke hvorfor. Det påvirker underlig nok bare denne, for jeg har som noen vil vite en RFXtrx433 som kjører på samme frekvensen, og den har ikke problemer verken med å sende (til blant annet Nexa, Anslut og lignende strømplugger) eller motta (fra diverse temperatursensorer, bevegelsessensorer, dørsensorer osv). Det virker som om det eneste muligheten er å bestille en Next Generation som går på 418 mHz-båndet og se om det hjelper. Systemet består av batterier som overtar for de vanlige batteriene i fjernkontroller, og kappen til disse batteriene inneholder en liten sender. Jeg kan tenke meg at rekkevidden er på rundt 20-30 meter. Jeg har funnet ut at 410-430 mHz er forbeholdt noe som kalles TETRA, og som ser ut til å være walkie-talkier. Men de lar seg vel ikke forstyrre av noen med så svak senderstyrke? I tillegg har jeg sett at det fins Crestron-utstyr i salg her i Gnore som kjører på 418 mHz. Betyr det at det er lov å bruke ting som går på frekvensen, eller blir jeg kastrert for det? Edit: Glemte å si at jeg tok ut batteriene fra alle røykvarslerne også, både de optiske som kjører på 433 mHz og de to ioniske, som ikke er sammenkoblet. Så det er ikke derfra det kommer heller. Edit 2: Jeg tok meg nå en liten walkabout av Crocodile Dundee-typen (minus varmen og de farlige dyrene) og fant ut at det var forstyrrelser, om enn i mindre grad, også på en hytte som ligger rundt 100 m unna i luftlinje, og det er en rundt 20 meter høy haug mellom den og min hytte. Så rundt 80 meter massivt fjell burde stoppe alt som kom fra min egen hytte, men det var der også. Det eneste vi har felles, er at strømledningene går i nærhten. Begynner å lure på om det kan være noe med dem. 418 mHz virker som eneste mulige medisin. Og selv om jeg ikke får signaler som forstyrrer RFXtrx-en, dukker det av og til opp "broken messages" i EventGhost som ikke kommer fra noen av mine sensorer. Snåle greier... Endret 28. februar 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 (endret) Jge kjenner ikke noe til "Next Generation Remote Extender" mer en det jeg googlet for 2 minutter siden men; RFXCom sin hardware er av SVÆRT god kvalitet (inteligent) og er nok mere robust for støy enn mye annet... Hva med å bytte ut denne enheten? Kan du kanskje bruke en iTach isteden? http://www.globalcac...ach/wf2irspecs/ Jeg har funnet et firma på Lørenskog som selger dem. Jeg bruker dem selv til å styre TV og varmepumpa og en rele-variant til garasjeporten. De er SUPER stabile og lynraske. MYE bedre enn 433Mhz systemet mitt (men det er bare Nexa da, har ikke noe ZWave ennå) Og de er LITT dyre... Endret 28. februar 2013 av Fermate Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Takk, men da har du nok ikke googlet godt nok... Poenget med en NextGen er å overføre signaler direkte fra en fjernkontroll hvor som helst i huset (eller utenfor, hvis man ikke går for langt) og direkte til utstyr som forsterkere, satellitt-tunere osv. Jeg har plassert alt sånt i et teknisk rom (loftet hjemme og boden på hytta), og kjører bare høyttalerkabler og videokalber til høyttalere og skjermer. Dermed kan jeg ha standard mulit-IR-fjernkontroller i alle rommene der jeg har lært inn kommandoene som styrer de ulike forsterkerne. I tillegg har jeg en USB-UIRT på pc-en, og den fungerer omtrent som en Globalcache, forskjellen er bare at Globalcachen er koblet til med nettverk, mens USB-UIRT-en bruker... (sjokk, overraskelse osv...) en USB-kabel. Så ingenting av dette kan løse problemet mitt. Det kan heller sammenlignes med den gamle typen fjernkontrolloverføring der man har en IR-mottaker/RF-sender i rommet der man oppholder seg og en RF-mottaler/IR-sender i det rommet der utstyret står. Men for det første er de dingsene som regel ganske stygge, og for det andre er det veldig greit ikke å måtte sikte på en sånn enhet når man skal styre volumet osv. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 28. februar 2013 Del Skrevet 28. februar 2013 Har lagt ut video nr 2 i serien om å lage HSTouch grafikk: Den ble litt lang og kjedelig, men neste blir bedre Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2013 Kan du kanskje bruke en iTach isteden? http://www.globalcac...ach/wf2irspecs/ Jeg har funnet et firma på Lørenskog som selger dem. Jeg bruker dem selv til å styre TV og varmepumpa og en rele-variant til garasjeporten. De er SUPER stabile og lynraske. MYE bedre enn 433Mhz systemet mitt (men det er bare Nexa da, har ikke noe ZWave ennå) Og de er LITT dyre... Global Cache er genialt til IR. Og selges "overalt". Det billigste er muligens dustin.no. liten walkabout av Crocodile Dundee-typen (minus varmen og de farlige dyrene) og fant ut at det var forstyrrelser, om enn i mindre grad, også på en hytte som ligger rundt 100 m unna i luftlinje, og det er en rundt 20 meter høy haug mellom den og min hytte. Så rundt 80 meter massivt fjell burde stoppe alt som kom fra min egen hytte, men det var der også. Det eneste vi har felles, er at strømledningene går i nærhten. Begynner å lure på om det kan være noe med dem. 418 mHz virker som eneste mulige medisin. Og selv om jeg ikke får signaler som forstyrrer RFXtrx-en, dukker det av og til opp "broken messages" i EventGhost som ikke kommer fra noen av mine sensorer. Snåle greier... De vanligste forstyrrelsene på 433 MHz-båndet er vanligvis fra annet utstyr som f.eks. begynner å gå tom for batteri. Om det nå er værstasjonen, eller fjernkontroller. Men siden du tester at du har samme problem 100 meter borte er det neppe det. Som du nevner kan det påvirkning fra strømledningene, men da burde du i teorien ha et mer bredbåndet problem, f.eks. problemer med FM-radio også. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Jeg har lyst til å prøve den "handleliste" funksjonen i Homeseer, men jeg har ikke kommet langt nok på talegjenkjenningen ennå... MEN: Jeg fant en stor proff strekkodeleser på jobben i dag.. Den scanner EAN (GTIN) koder så det står etter. Den kunne jeg hatt på kjøkkenet og scanna koden på nest siste bønneboksen og så printa ut, eller enda bedre; fått opp på mobilen i butikken når jeg skulle handle. Problemet er: HVOR får jeg tak i en liste med GTIN koder og varenavn??? Er det noen som jobber for Rimi eller noe sånn her inne? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2013 Problemet er: HVOR får jeg tak i en liste med GTIN koder og varenavn??? Er det noen som jobber for Rimi eller noe sånn her inne? DET er et problem, du får ikke tak i det. Jeg har spurt. Jeg kjøpte en strekkodeleser på DealExtreme for lenge siden, og vil gjerne bruke den. Og jeg holder på med en liten programsnutt for det as we speak, kona og jeg har bestemt oss for å registrere koder selv. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 DET er et problem, du får ikke tak i det. Jeg har spurt. Jeg kjøpte en strekkodeleser på DealExtreme for lenge siden, og vil gjerne bruke den. Og jeg holder på med en liten programsnutt for det as we speak, kona og jeg har bestemt oss for å registrere koder selv. Hm Jeg fant en gammel PC på jobben som tydeligvis har vært brukt som et kassa-aparat på en COOP butikk.. Kanskje jeg ikke skal kaste den alikevel Noen som har jobbet på et kassa aparat eller i butikk her inne? Eller er gift med en? Hva vil du bruke som database? Jeg hadde tenkt å rett og slett bruke en INI fil, med API'ene for GetPrivateProfileString osv Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2013 Jeg fant en gammel PC på jobben som tydeligvis har vært brukt som et kassa-aparat på en COOP butikk..Kanskje jeg ikke skal kaste den alikevel Hvis du finner en fil med strekkoder er jeg VELDIG interessert. Hva vil du bruke som database? Jeg hadde tenkt å rett og slett bruke en INI fil, med API'ene for GetPrivateProfileString osv Hadde tenkt å bruke en XML-fil, og Linq til spørringer. .NET lenge leve. Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 2. mars 2013 Del Skrevet 2. mars 2013 Tok meg sammen og laget neste video om HSTouch grafikk i dag Nå blir det bare en til, og den skal handle om spesial knapper og sliders Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Noen som har sett en trådbasert keypad noe sted som jeg kan bruke til adganskontroll? (dvs den trenger bare å sende ett signal om riktig kode blir sent, så ordner jeg resten selv). AtW Lenke til kommentar
bluesbro Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 (endret) Har en sentralås visteon model 41803 til bil. Funker det å legge den til rfxtrx på noen måte? Endret 3. mars 2013 av bluesbro Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 3. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2013 Noen som har sett en trådbasert keypad noe sted som jeg kan bruke til adganskontroll? (dvs den trenger bare å sende ett signal om riktig kode blir sent, så ordner jeg resten selv). Tror ikke det er så enkelt. Dette er sikkert mye du vet fra før, du er jo flink til å lese deg opp om ting. Men keypad'er kan normalt ikke programmeres til å sende kun et "OK"-signal hvis riktig kode (elle riktig RFID/NFC-brikke) fordi det ville jo vært så enkelt å "hacke" den. Bare skru den fra veggen, og send samme signalet (f.eks. med en tilsvarende enhet du selv har programmert). Derfor er de fleste (som har kvalitet nok til at du har lyst til å bruke dem til adgangskontroll) laget for å være koblet til en hjerne på et vis, de sender bare hvilken tast som er trykket, eller IDen på brikken som er lest. Hjernen har dermed ansvaret for å sjekke koden og/eller brikken, og sende lås opp/igjen til tilhørende dør. Når det er sagt, så har jeg faktisk lett etter en slik selv (det finnes jo plasseringer som ikke trenger være SÅ sikre, som f.eks. skuret i hagen), men har ikke funnet noen enda. Finner du en så si gjerne i fra! Trådløst er jo tøffere, da... Har en sentralås visteon model 41803 til bil. Funker det å legge den til rfxtrx på noen måte? Det tviler jeg veldig, veldig sterkt på. Og den står iallfall ikke på "supported devices"-lista. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Hmm, ok, hva med sånne med "hjerne" da, hva slags muligheter ligger der? Det som er enklest for meg er jo 1-wire, rs232 eller knx, men tar gjerne imot tips på noe annet også om noen har. AtW Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 3. mars 2013 Del Skrevet 3. mars 2013 Handlet 5 stk dimmbare LED på Clas på lørdan. Må ha husket feil, for de var ikke 7W men 6W. (Må sjekke den Co på Strømmen igjen, jeg kunne banne på...) Vare nr 36-5094 De dimmer fint med NEXA.. MEN 5 x 6W = 30W var IKKE nok til at dimmeren var happy. Den blinket som faen.. Sammen med en halogen pære var alt ok. Har ikke armatur som tar flere enn 5 pærer akkurat nå. Mere senere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå