NoPain74 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Skal spottene kunne dimmes eller bare skrus av/på? De skal kunne dimmes Skal de felles inn i taket eller monteres utenpå? De skal felles inn i taket Skal de kobles til med støpsel eller til fast installasjon? Fast installasjon Finnes det en bryter i veggen allerede? Ja, men jeg hadde tenkt til å bytte den ut med en trådløs fra Nexa og gjemme selve dimmeren i taket eller inne i veggen der hvor den gamle dimmeren står som jeg har tenkt til å ta ned... Hvis jeg kjøper den Nexa LWMR-210 Dimmer Mottakeren, så trenger jeg ikke å bruke den eksisterende bryteren? Jeg hadde tenkt til å sette en sånn på veggen : http://www.komplett....aspx?sku=650584 og bruke den inne på rommet + en annen "master" fra stuen + senere fra Homeseer. Går det fint ? Jeg testet ClasOhlson sin 230V Dimmbar LED: http://www.clasohlso...ære/Pr364636000 Jeg hadde tenkt til å kjøpe 230v spotter på Ikea(fant ikke noen link til de, har brukt disse på et annet rom). Kan jeg kjøpe disse fra Clas og bare bytte pærene senere med disse i de fra Ikea ? Hvis ja, kan jeg da bytte 1 og 1, eller må jeg ta alle samtidig ? Du linket til 4w versjonen. Jeg fant ikke 7w versjonen. Hadde du link til den også ? http://www.smarthus....roducts_id=2955 Fungerer fint med HomeSeer, sin egen programvare Domoticz, og mange andre programmer og gateway'er. Så da kan jeg bare kjøpe denne senere og sette i pc'en, installere Homeseer eller Girder og styre alle Nexa produktene mine ? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Ja, men jeg hadde tenkt til å bytte den ut med en trådløs fra Nexa og gjemme selve dimmeren i taket eller inne i veggen der hvor den gamle dimmeren står som jeg har tenkt til å ta ned... Hvis jeg kjøper den Nexa LWMR-210 Dimmer Mottakeren, så trenger jeg ikke å bruke den eksisterende bryteren? Jeg hadde tenkt til å sette en sånn på veggen : http://www.komplett....aspx?sku=650584 og bruke den inne på rommet + en annen "master" fra stuen + senere fra Homeseer. Går det fint ? Nei. Og det er fordi den dimmeren (LWMR-210) ikke takler LED. Du må prøve å få fatt i CMR-100. Eller bruke Z-wave, Fibaro sin dimmer takler LED (hvis du bruker bypass'en). |Så da kan jeg bare kjøpe denne senere og sette i pc'en, installere Homeseer eller Girder og styre alle Nexa produktene mine ? Vet ikke om Girder, men ellers har du en del valg, ja. Girder er ikke nevnt på denne siden (under "Supported By"), men f.eks. EventGhost er, som du muligens kan styre via Girder. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Girder har en rfxcom-plugin som var i ett tidlig stadium sist jeg sjekket, mulig den er ferdig nå. AtW Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Ja, men jeg hadde tenkt til å bytte den ut med en trådløs fra Nexa og gjemme selve dimmeren i taket eller inne i veggen der hvor den gamle dimmeren står som jeg har tenkt til å ta ned... Hvis jeg kjøper den Nexa LWMR-210 Dimmer Mottakeren, så trenger jeg ikke å bruke den eksisterende bryteren? Jeg hadde tenkt til å sette en sånn på veggen : http://www.komplett....aspx?sku=650584 og bruke den inne på rommet + en annen "master" fra stuen + senere fra Homeseer. Går det fint ? Det JEG har gjort når jeg byttet ut en gammel vri dimmer med en Nexa, er å putte Nexaen inn bak en enkel ELKO bryter og koble ledningene som kommer ut av Nexa dimmeren til den. Da kan du i nødsfall skru av/på spottene manuellt i tillegg til så mange brytere du vil rundt om kring. Jeg hadde tenkt til å kjøpe 230v spotter på Ikea(fant ikke noen link til de, har brukt disse på et annet rom). Kan jeg kjøpe disse fra Clas og bare bytte pærene senere med disse i de fra Ikea ? JA så lenge du bruker de DIMMBARE 230V LED'ene fra ClasOhlson (Det var det jeg testet i går) Hvis ja, kan jeg da bytte 1 og 1, eller må jeg ta alle samtidig ?Du linket til 4w versjonen. Jeg fant ikke 7w versjonen. Hadde du link til den også ? Du må passe på at du har NOK belastning til dimmeren, ellers vil den flimmre. Jeg har bare testet dette (med for lite belastning) med glødepærer men har samme problemstilling selv. (Håper å kunne bytte ut 7x 20W 12V med 7 x 7W LED 230V Jeg mener den skal ha 30W minimum. og håper det skal gå akkurat. I verste fall må jeg la det stå igjen en vanlig pære for belastningen -Eller gå til Z-wave ... Jeg fant heller ikke W7 link, men jeg fant den i butikken. 4W tilsvarer 35W Endret 26. februar 2013 av Fermate Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Du må prøve å få fatt i CMR-100. Hm Har du testet den der? Høres jo bra ut om en kan bruke billigere (ikke dimmbare) LED lamper? Eller bruke Z-wave, Fibaro sin dimmer takler LED (hvis du bruker bypass'en). Har du erfaring med dette? Hvilke pærer bruker du da? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2013 Hm Har du testet den der? Høres jo bra ut om en kan bruke billigere (ikke dimmbare) LED lamper? Nope, bruker stort sett Z-wave til lys nå. Har du erfaring med dette? Hvilke pærer bruker du da? Ikke mer enn at jeg har testet at det virker. Kjøpte et i par billige ClasOhlson pære, med E27 og GU10 sokkel. LED er dessverre fremdeles i startgropa enda, og selv om jeg garantert kommer til å gå over til LED-belysning, er det ikke noe som haster. Foreløpig varierer kvaliteten på pærene altfor mye og det finnes lite med grundige tester over de tilgjengelige pærene, som kan dimmes selvfølgelig, for alt annet er jo uinteressant. Og det er et problem, for foreløpig finnes det jo fortsatt, idiotisk nok, pærer som ikke kan dimmes. Nei, det blir nok halogen en stund til, til disse "nybegynnerfeilene" er borte. Men derimot er det kjekt å ha utstyr som støtter det når jeg bytter. Girder har en rfxcom-plugin som var i ett tidlig stadium sist jeg sjekket, mulig den er ferdig nå. Tror det er til den gamle versjonen, ikke RFXtrx433... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Det er litt styr med LED ja, på mange måter er det mer smidig med en løsning der selve armaturen har dioder innebygd, men da er man jo låst og kan ikke bytte. AtW Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Nei. Og det er fordi den dimmeren (LWMR-210) ikke takler LED. JA så lenge du bruker de DIMMBARE 230V LED'ene fra ClasOhlson (Det var det jeg testet i går) Nå ble jeg litt usikker, kjenner jeg :-) Lenke til kommentar
Fermate Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Nå ble jeg litt usikker, kjenner jeg :-) Hehe Moskus har rett om det er vanlige LED. Jeg har rett om det er ClasOhlsons spesial Dimmbare LED. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Dimbare LEDs lar seg ikke dimme av hva som helst. AtW Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Så vidt jeg har skjønt, så kan jeg bruke både Nexa 210 og 250. Forskjellen på de er at 210 kan jeg koble til en "vanlig" dimmer, mens 250 kan jeg ikke gjøre det. 210 er på 200 watt og 250 er på 250watt. Jeg har sjekket de spottene jeg hadde tenkt til å kjøpe. De er på 35 watt og jeg hadde tenkt til å ha 9 stk. Det vil vel da si at jeg må velge en av disse 3 : selv med 250, må jeg ha 2 stk dimmere jeg må bruke Clas Ohlson spesial Dimmbare Led Bruke maks 7 spotter Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg har sjekket de spottene jeg hadde tenkt til å kjøpe. De er på 35 watt og jeg hadde tenkt til å ha 9 stk. Det vil vel da si at jeg må velge en av disse 3 : selv med 250, må jeg ha 2 stk dimmere jeg må bruke Clas Ohlson spesial Dimmbare Led Bruke maks 7 spotter Jeg skal ikke si det med sikkerhet fordi jeg har ikke prøvd det selv, kun lest om andre som har prøvd det med en stor grad av bom. Men dessverre tror jeg fremdeles ikke på dette. LED-pærer kommer i utgangspunktet i to formater: 1. Vanlig 2. Dimbare Men dimbare LEDs kan ikke dimmes av alle dimmere likevel, for elektroniske dimmere (som det er snakk om i automasjonsverden) er det egne spilleregler. Jeg vet at Clas Ohlson har laget noen pærer som skal fungere med flere vanlige dimmere, men er usikker på effekten disse har på elektroniske dimmere. For å gjøre det hele enda verre har (iallfall "hadde") Clas Ohlson sist jeg sjekket (og det er ikke så lenge siden) to ulike typer "dimbare LEDs": Den vanlige og den "forbedrede". Måten jeg lærte om det var via betjeningen, det var ingen måte å se det på merkingen. Hvis du skal ha LED-spotter på 35W(!!), kan du ikke like greit bruke halogen da? Så slipper du hele problemstillingen, og har et vesentlig større valg av pærer (med tanke på hvitfarge) å velge mellom. JA så lenge du bruker de DIMMBARE 230V LED'ene fra ClasOhlson (Det var det jeg testet i går) Er det faktisk LMWR-210 eller ECMR-250 du har testet med der i kombinasjon med dimbare leds? I så fall hvilke dimbare LEDs (prod.nummer)? Jeg tenkte jeg skulle bruke noen kroner på noen LED-pærer og teste forskjellene selv, jeg har jo haugevis av forskjellige dimmere liggende her. Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Hvis du skal ha LED-spotter på 35W(!!), kan du ikke like greit bruke halogen da? Så slipper du hele problemstillingen, og har et vesentlig større valg av pærer (med tanke på hvitfarge) å velge mellom. Jeg hadde jo tenkt til å bare bruke vanlig halogen, men hvis jeg skal ha 9 stk, så blir jo det 9*35 = 315 watt og det går jo ikke med 1 Nexa 250 ? Da må jeg ha 2. Dette er vel egentlig ikke noe problem. Jeg kobler de jo bare til den samme fjernkontrollen uansett så det er jo ingen som merker at det er 2 stk. Som en bonus kan jeg jo lage 2 soner inne på rommet som man kan justere hver for seg hvis man vil det. Hvis jeg hadde brukt Led, så er jo disse bare på 4 eller 6 watt, de som jeg fant på Clas. Da er det jo ikke noe problem med antallet lengre, bortsett fra at jeg må sørge for å bruke nok watt. Akkurat nå tenker jeg at jeg bare kjører vanlig halogen på 35 watt og kjøper en ekstra Nexa 250 hvis jeg trenger flere enn 7 spotter på et rom, så får jeg heller ta Led overgangen senere. Største grunnen til at jeg tenkte på å bruke Led, var jo at man blir jo grillet i toppen hvis man står for nærme. Jeg har en sånn skinne over spisestubordet med 4x50 watt. Hvis jeg kjører denne på såpass mye at man faktisk ser noe når man sitter der, så blir det ganske fort ubehagelig varmt Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Jeg hadde jo tenkt til å bare bruke vanlig halogen, men hvis jeg skal ha 9 stk, så blir jo det 9*35 = 315 watt og det går jo ikke med 1 Nexa 250 ? Da må jeg ha 2. Dette er vel egentlig ikke noe problem. Jeg kobler de jo bare til den samme fjernkontrollen uansett så det er jo ingen som merker at det er 2 stk. Som en bonus kan jeg jo lage 2 soner inne på rommet som man kan justere hver for seg hvis man vil det. Da er det mulig jeg misforstod. Men uansett kan du vurdere å bytte protokoll til f.eks. Z-wave: Fibaro sin vegg-dimmer går opp til 500W, og kan også dimme LED (under 25W med bypass). Kan til og med kobles i serie for eldre hus (som mitt) som krever det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Man må dog være obs på (som tidligere nevnt) at ikke alle LED-pærer lar seg dimme (ordentlig) av alle dimmere som kan dimme led. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Man må dog være obs på (som tidligere nevnt) at ikke alle LED-pærer lar seg dimme (ordentlig) av alle dimmere som kan dimme led. Ja, akkurat det irriterer meg noe helt jævlig! Kunne ikke verden blitt enige om at den ikke skal selge LED som ikke er dimbare? Finnes det et hus eller heim som ikke har en dimmer? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Ja, akkurat det irriterer meg noe helt jævlig! Kunne ikke verden blitt enige om at den ikke skal selge LED som ikke er dimbare? Finnes det et hus eller heim som ikke har en dimmer? Var ikke det jeg tenkte på, det finnes ørten LED-pærer som er dimbare, men det betyr ikke at de er dimbare av din personlig dimmer. Problemet er at man ikke har tatt seg sammen og fått til en standard som faktisk egner seg for slikt. AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2013 Var ikke det jeg tenkte på, det finnes ørten LED-pærer som er dimbare, men det betyr ikke at de er dimbare av din personlig dimmer. Problemet er at man ikke har tatt seg sammen og fått til en standard som faktisk egner seg for slikt. Ah, sånn ja. Akkurat det problemet har jeg ikke vært borti enda. Men det kommer vel... Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Da er det mulig jeg misforstod. Men uansett kan du vurdere å bytte protokoll til f.eks. Z-wave: Fibaro sin vegg-dimmer går opp til 500W, og kan også dimme LED (under 25W med bypass). Kan til og med kobles i serie for eldre hus (som mitt) som krever det. Men hvis jeg bytter til z-wave, så virker vel ikke fjernkontrollene mine lengre? Har z-wave sånne mottakere til vanlig støpsel i veggen og fjernkontroller ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Ah, sånn ja. Akkurat det problemet har jeg ikke vært borti enda. Men det kommer vel... Det kommer nok ja, det er variabelt om de dimbare LEDene lar seg dimme av fasesnitt, fasavsnitt eller begge deler. I tillegg så har dimmere ofte høy minimumslast, derfor man må koble til en bunnlast på z-wave-saken din antakelig. Derfor må man ofte ha mange armaturer (om man ikke har bunnlast), i tillegg har man problemer som liten forskjell mellom min og max styrke, flimring, og armaturer som ikke går helt av når dimmeren slår av. Hadde armaturene brukt ett fornuftig system over hele fjøla, som feks DALI, evt om ting som ledotron hadde vært mer pop så hadde vi hatt mindre problemer, problemet er at "standard dimmere" gjør ting på en primitiv måte, og man forsøker å få nye LED-armaturer til å passe med dette. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå