Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Har sett litt på retrotouch også som ser veldig bra ut (synes jeg da) og er relativt billig. Men det ser ikke ut som de støtter noen vanlige protokoller.. nor propietære greier kanskje ?

Er det ikke bare en vanlig elektronisk dimmer, da?

Dimmere på veggen har jeg ikke bruk for.

Om jeg vil finjustere noe, tar jeg opp telefonen og kjører HSTouch.

Gidder jo ikke å reise meg å gå bort til veggen :)

Målet er egentlig at huset setter på og slår av lys og sånn FØR jeg rekker å tenke at jeg ønsker det...

Jeg gidder ikke å dra fram telefonen og vente på at den skal koble seg opp på WiFi og/eller starte HStouch. Så derfor har man touchskjermer overalt. Jeg kjører HStouch på TVen og. ;)

Men jeg er helt enig: Huset er først smart når du ikke tenker på det lenger, det bare fungerer. Hos oss er det lite som ikke er styrt på et eller annet vis.

Det siste jeg lurer på nå er et "omvendt solur". Altså at lyset dimmes fra 100% til... uhm.. 30%(?) i løpet av X minutter. Det kunne vært praktisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gidder ikke å dra fram telefonen og vente på at den skal koble seg opp på WiFi og/eller starte HStouch. Så derfor har man touchskjermer overalt. Jeg kjører HStouch på TVen og. ;)

Ja HSTouch på iPhone er drit tregt å starte.

Jeg må starte LANGT unna om jeg skal kunne åpne carporten slik at jeg kan kjøre rett inn uten å stoppe å vente.

Jeg trodde det var fordi jeg har 2 servere definert i telefonen: en for intern og en for ekstern... Hadde tenkt å sette opp en DNS server internt som router dyndns adressen til intern IP slik at jeg kunne kjøre bare med den eksterne adressen..?

Det siste jeg lurer på nå er et "omvendt solur". Altså at lyset dimmes fra 100% til... uhm.. 30%(?) i løpet av X minutter. Det kunne vært praktisk.

Hehe. Slik at du ikke merker at sola står opp eller går ned, du bare kompenserer?

Vel, da er jeg redd du må igeng med en lysmåler.

Jeg har problemet hjemme med at dama ikke liker at lyset skrur seg på når det er sol på badet om morgenen. Men om det IKKE er sol på samme tidspunkt er det OK, for ellers blir det for mørkt...

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Vel, da er jeg redd du må igeng med en lysmåler.

Det finnes til Z-wave, så det er ikke noe problem.

Men tanken var mer å gire hjernen ned og innstille seg på å sovne. Det fungerer jo utmerket å våkne til lys som dimmes opp, det motsatte skal visstnok også gjøre det. :)

Lenke til kommentar

Noen som har peiling på om det går å fjernstyre varmekabler også? :)

Jeg er mye borte i jobbsammenheng så jeg bruker å skru ned temperaturen til 10 grader når jeg reiser bort og når jeg er tilbake er det minst 12 timer i iskaldt hus så hvis det er mulig å fjernstyre varmekabler så vil jeg jo ha muligheten til å skru på varme før jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Takk for oppmuntringen jeg fikk på den norske tutorial videoen min!

Jeg tok mot til meg og laget en engelsk versjon:

Den er postet på Homeseer forumet her:

http://board.homeseer.com/showthread.php?t=158518

Jeg har 3 til under arbeid:

Del 2 - Importing graphichs and working with transparency

(Dette blir en litt utvidet del av andre halvpart av den norske)

Del 3 - Buttons!

Del 4 - Sliders & toggles..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har peiling på om det går å fjernstyre varmekabler også? :)

Jeg er mye borte i jobbsammenheng så jeg bruker å skru ned temperaturen til 10 grader når jeg reiser bort og når jeg er tilbake er det minst 12 timer i iskaldt hus så hvis det er mulig å fjernstyre varmekabler så vil jeg jo ha muligheten til å skru på varme før jeg kommer hjem.

Det finnes ingen termostater som fungerer skikkelig med RFXtrx433 er jeg redd (i alle fall ikke som jeg vet om). Til og med i Z-wave-format er det ikke for mange, det er én her i Europa (selv om det ryktes at det kommer fler).

Men du kan jo legge inn en temperatursensor og få en elektriker til å montere et tilleggsrelé som skrur av og på selve termostaten.

Lenke til kommentar

Jeg bruker denne temperatur sensoren:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652664

(Jeg har 10 av dem, og de funker topp med RFXtrx433)

Denne funker også fint om du ikke vil ha med display:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652669

(denne har jeg 3 av da det er max antall for slike)

Så putter du en slik en inn bak bryteren til varmekabelen:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=661591

Og så kan du styre hele greia fra Homeseer automatisk, eller fra HSTouch på Mobilen din.

Og det er riktig som Moskus sier at innbyggninsgmottakeren EGENTLIG skal installeres av autorisert elektriker...

Lenke til kommentar

Um ...

Jeg leste først nå at det var snakk om en varmekabel inne!

Da har du mest sannsynlig en termostat allerede.

Om den kun måler lufttemperatur kan du bytte den helt ut med Homeseer styringen.

Men om den måler gulv-temperaturen med en føler ned i gulvet er det værre.

Jeg har samme dilemma selv:

-Jeg ønsker ikke å FYRE med gulvene, da det blir for varmt å gå på når det er kaldt.

MEN jeg ønsker at de skal endre temperatur i forhold til årstider og sånn..

Lenke til kommentar

Jeg trenger heldigvis ingen elektriker da jeg har lov å gjøre installasjoner i mitt eget hjem lovlig pga mitt yrke :)

Oooh! Misunnelig! ;)

Hva er man for å få lov til det?

(Skulle ønske det var et kurs man kunne ta eller noe slikt for å kunne gjøre mer elektrisk hjemme. Ikke nødvendigvis alt, men iallfall kunne bytte en bryter f.eks.).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Det meste innen elektro har vel lov vil jeg tro :)

Selv er jeg energimontør og jobber med Høyspent og lavspent. Det jeg jobber med er jo mye større dimensjoner enn man finner i hus, men prinsippene er jo egentlig det samme og de samme regler om elsikkerhet gjelder overalt uansett. Jeg har ikke lov å utføre arbeid i andre boliger enn min egen.

Lenke til kommentar

Har en "venn".... som hadde montert 15-20 Nexa innbyggnings dimmere og reeler og fikk brev om kontroll fra El-tilsynet.

Han var litt nervøs men orket ikke å fjerne altsammen og bestemte seg for heller å betale det det måtte koste å få et el-firma til å generere det som var ønskelig av erklæringer i etterkant og/eller bøter og denslags.

Kontrolløren var hyggelig og interessert i Homeseer systemet hans og spurte ikke om noe som helst av dokumentasjon.

Han målte jording i alle rom med vann i og nikket fornøyd til en huseier som var personlig interessert i det elektriske og at alt skulle være på stell.

Uka etter fikk huseier ett brev fra El-tilsynet med en bekreftelse på at alt var iorden.

Kjekt å ha overfor forsikrings selskapet om noe skulle skje...

Lenke til kommentar

Kjekt å ha overfor forsikrings selskapet om noe skulle skje...

Min forsikringsagent er en bekjent av familien og gir råd når jeg lurer på slike ting. Det kjekkeste å ha ovenfor forsikringsselskapet er visstnok sluttutførelsesrapporten fra et godkjent el-firma (eller "fagperson" om du vil). Hvis det brenner og etterforskningen finner en haug med elektronikk bak bryterne dine (hvor de vanligvis ikke finner så mye elektronikk ;)), og stiller spørsmål ved den, så spør forsikringsselskapet fort etter utførende fagperson (og kan finne på å sjekke om utstyret f.eks. er CE-godkjent).

Det beste er jo uansett å unngå at det brenner! ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Hei gutter og jenter :-)

Jeg hadde noen spørsmål ang hjemmeautomatisering....

Jeg har fra før noen Nexa produkter. En fjernkontroll og noen mottakere fra en start pakke : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619532 og noen ekstra mottakere med dimmer : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619538.

Nå skal jeg sette inn noen spottere i et tak. Tanken er å kjøpe noen "vanlige" spotter og en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=661591

Jeg hadde egentlig lyst til å kjøpe led, men så virket det som om Nexa ikke støttet dette så veldig bra, og at andre løsninger fort ble veldig dyrt. En annen ting er at jeg vil helst styre alt med en fjernkontroll og ikke ha forskjellige systemer blandet.

Spørsmålet er egentlig om det fungerer fint å styre vanlige spotter med den Nexa 1000 dimmeren? Kan jeg senere bruke homeseer eller et annet program til å styre dette fra pc/nettbrett eller må jeg bytte alt med z-wave eller noe sånt ? Fungerer Homeseer med Telldus Tellstick ?

Og det viktigste er vel kanskje, burde jeg kjøpe noe annet i stedet ?

Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig lyst til å kjøpe led, men så virket det som om Nexa ikke støttet dette så veldig bra, og at andre løsninger fort ble veldig dyrt. En annen ting er at jeg vil helst styre alt med en fjernkontroll og ikke ha forskjellige systemer blandet.

Spørsmålet er egentlig om det fungerer fint å styre vanlige spotter med den Nexa 1000 dimmeren? Kan jeg senere bruke homeseer eller et annet program til å styre dette fra pc/nettbrett eller må jeg bytte alt med z-wave eller noe sånt ? Fungerer Homeseer med Telldus Tellstick ?

Skal spottene kunne dimmes eller bare skrus av/på?

Skal de felles inn i taket eller monteres utenpå?

Skal de kobles til med støpsel eller til fast installasjon?

Finnes det en bryter i veggen allerede?

Først og fremst vilel jeg har styrt unna alt som heter 12V spotter. Transformatorne skaper bare problemer når du skal dimme. (Unntaket er IKEA sine spotter under benk Grunndal som dimmer helt fint)

LCMR-1000 som du refererer til er IKKE en dimmer men ett AV/PÅ rele.

Sjekk denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=661593 istedet.

Sjekk at du ikek har for lite eller for mye effekt (da flimrer dimmeren)

LED er fint å felle inn i taket da den ikke blir så varm.

Jeg testet ClasOhlson sin 230V Dimmbar LED: http://www.clasohlson.com/no/Dimbar-LED-pære/Pr364636000 i går og dimmer helt fint med Nexa dimmeren.

7W versjonen lyste som en 50W pære og var ikke så kald i lyset heller.

Men den er dyr da...

Med en sender som feks. RFXCom sin RFXtrx433 kan du styre Nexa (og masse andre ting) fra Homeseer.

Jeg kjenner ikke til at Telldus produktene fungerer med Homeseer.

Styr unna Telldus uansett.

De har MYE dårligere teknologi og har satt CE merket på produktene sine uten å kunne vise til noe godkjenning.

Moskus kan fortelle mer om Z-Wave

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke skal dimme LED, så går det fint hvis bryteren er et skikkelig relé. Mener 1000W bryteren er det, men husker ikke med sikkerhet.

Spørsmålet er egentlig om det fungerer fint å styre vanlige spotter med den Nexa 1000 dimmeren? Kan jeg senere bruke homeseer eller et annet program til å styre dette fra pc/nettbrett eller må jeg bytte alt med z-wave eller noe sånt ?

Hvis du skal dimme LED, så tror jeg ikke du kommer unna "smartere" protokoller enda. Det er noen Nexa-dimmere på vei, men 1) de er "svindyre" (i Nexa-sammenheng) og 2) de er til nå ikke å få fatt i.

Fungerer Homeseer med Telldus Tellstick ?

Nope. Telldus sine dingser fungerer kun med Telldus sin programvare.

Og det viktigste er vel kanskje, burde jeg kjøpe noe annet i stedet ?

Ja, heldigvis! :)

http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_113_47&products_id=2955

Fungerer fint med HomeSeer, sin egen programvare Domoticz, og mange andre programmer og gateway'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...