Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Hm

Jeg hadde tenkt å holde meg unna Z-wave men ramlet borti disse Fibaro modulene som Moskus hadde en link til. De ser jammen bra ut!

De løser konkret 3 av mine problemer med eksisterende system:

#1 Når jeg har eksisterende dobble brytere og putter 2 Nexa dimmere bak dem sliter jeg med at de blir sittende for tett og fusker i mottak av kommandoer (Nexa anbefaler at de ikek skal sitter nærmere en 1 m)

#2 Når jeg har lysrør i taket må jeg bruke rele enheten til Nexa og den har ikke tilkobling til eksiterende brytere så jeg må klaske en Nexa Pro sender rett utenpå

#3 Lysekrona i spisestua har 14 x 25W pærer og det blir for mye for Nexa dimmeren som flimmrer om jeg ikke skrur ut en 3-4 pærer

Ja, jeg vil tro at Fibaro-modulene løser disse problemene. Jeg har ikke prøvd å få montert to dimmere så nære, men det finner du jo fort ut om fungerer. Jeg har ikke problemer med plugin-moduler som er så nær (men det har jeg ikke med Nexa heller).

Hvor handler en Fibaro moduler billigst?

(På UK-Automation var det kvantums rabatter på X10 sendere men jeg fikk det ikke på Fibaro(?))

Uten tvil Smarthus.info.

Kanskje ikke billigst på en internasjonal skala, men 1) det er ikke "langt unna", 2) de har rask og god service (som er nyttig når elektrikeren din klør seg i hodet om hvordan han egentlig skal koble det), og 3) du er dekket av norske forbrukerlover (som er veldig praktisk siden det du kjøper er relativt dyrt sammenlignet med Nexa, å ha den sikkerheten er fort verdt noen små hundrelapper).

Jeg har Z-wave moduler bokstavelig talt over hele huset, men det var ikke utstyrsposten som var den største (men det skal sies at elektrikerne gjorde mer enn bare å montere automasjonen)...

Så da får vi vel bare ta skrittet da:

Hva er den beste Z-wave sender dingsen for Homeseer?

Bruker denne: http://www.smarthus....roducts_id=2692

Ellers synes jeg Z-wave funker veldig bra, og i forhold til Nexa er det en annen verden.

Støtter begge uttalelsene til mk1. ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lovet 12/2 at jeg skulle lage en instruksjons video om hvordan en kan lage 3D grafikk til HSTouch ved hjelp av Powerpoint.

Vel her er den:

Jeg har laget den på Norsk og tilbyr kun dere her på forumet å ta en titt på den og komme med litt (konstruktiv helst) feedback før jeg lager en engelsk åpen versjon.

Dette er min første instruksjons/youtube video så vær litt snille... så kanskje jeg ikke mister motet til å lage flere..

Jeg må bare si "Gratulerer!" :)

Jeg kan elementær bruk av Photoshop og noe avansert bildebehandling, men det har aldri slått meg at man kan få til så stilige grensesnitt med så enkle hjelpemidler! Du har gitt meg mange gode idéer jeg skal benytte meg av (en dag jeg har tid ;)).

@Moskus.

Ble det noe av med den pluginen til Domation Mono Led.

Fikk du epost av meg?

Lenke til kommentar

Jeg har nok flere kontakter enn nettuttak i huset, så jeg har akkurat bestillt meg 3 stk slike:

http://www.komplett....aspx?sku=772295

Det var jo gresselig billig, da. :)

Men ikke tilgjengelig før slutten av mars... kan den veggmonteres?

Acer Iconia Tab B1 7"

Enig med Moskus at den er rimelig, jeg ser at den lokale Lefdal har den på lager.

Er det noen som har sett på den, holdt den i hendene. Er det en liten lekker sak som kan passer for vårt formål? Ser at strømmen er mini-usb og dermed kan ordnes med en 90 graders plugg.

Tror nesten jeg må ta en tur til Lefdal i morgen! :)

Jeg lovet 12/2 at jeg skulle lage en instruksjons video om hvordan en kan lage 3D grafikk til HSTouch ved hjelp av Powerpoint.

WOW, takk for at du deler. Var ikke klar over at Powerpoint kunne brukes kreativt... :confused:

Lenke til kommentar

Hjem å gjøre ferdig nettverket i leiligheten. strekke en hel del meter med cat5 kabel, sette opp veggbokser, og vente på at routere og Homeseer serveren skal komme fra komplett.no :)

Er det by the way mye pes å lage oppsettet til homeseer på en pc for så å overføre det til "serveren" når den kommer i posten? Klør i fingra, hadde vært greit å komme i gang snart :)

Lenke til kommentar

Hjem å gjøre ferdig nettverket i leiligheten. strekke en hel del meter med cat5 kabel, sette opp veggbokser, og vente på at routere og Homeseer serveren skal komme fra komplett.no :)

Er det by the way mye pes å lage oppsettet til homeseer på en pc for så å overføre det til "serveren" når den kommer i posten? Klør i fingra, hadde vært greit å komme i gang snart :)

Så vidt jeg vet lagres innstillingene i en Access database (fil) så det skulle stort sett holde å flytte over den.

+ å installere alle plugins som du har betalt for.

Jeg byttet server for en tid siden og det gikk helt greit.

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet lagres innstillingene i en Access database (fil) så det skulle stort sett holde å flytte over den.

+ å installere alle plugins som du har betalt for.

Jeg byttet server for en tid siden og det gikk helt greit.

Takk, skal lese litt manual også. Regner med at dette står forklart der også.

Klør i fingra, håper pakka fra komplett kommer i dag :)

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Ja, det er mulig og du har i tillegg flere alternativer. I mitt nye hus gikk vi for Z-wave. Z-wave har fordelen at enhetene lager et "nettverk" seg i mellom og kan videresende beskjeder til hverandre, slik at dekningsforhold i praksis ikke er et problem. Z-wave sender også status-meldinger og du kan "polle" enheter for å finne ut om de er av eller på. Jeg har mange Fibaro dimmere, og anbefaler dem på det varmeste. Fibaro støtter i tillegg "Instant status" som gjør at du ikke trenger å polle enheten for å finne statusen, den blir satt direkte når du trykker på bryteren koblet til dimmeren (eller du styrer det fra HA-systemet ditt). Men det finnes enda billigere løsninger. Nexa/Waveman/Anslut-enheter fra hhv.

Er egentlig ikke på jakt etter å gjøre det billigst mulig, da jeg uansett ikke har verdens største leilighet. Såvidt jeg har skjønt det så er Z-Wave bare en protokoll, slik at alt jeg da trenger er å skaffe enheter som benytter denne, og da bør alt i teorien virke ?

Som minste oppsett (Og et slags første test-oppsett før man utvider mer) kan da være f.eks et par dimmer moduler og en hvilken som helst Z-Wave fjernkontroll som pares opp med disse modulene ? Jeg regner ikke med det er hverken sender eller mottaker jeg da skal ha, men disse micromodulene som kobles inn i eksisterende kontaker ?

(Og når dette virker, skaffe noe mer fance hardware kontrollere, som f.eks har touch skjerm?)

Lenke til kommentar

Er egentlig ikke på jakt etter å gjøre det billigst mulig, da jeg uansett ikke har verdens største leilighet. Såvidt jeg har skjønt det så er Z-Wave bare en protokoll, slik at alt jeg da trenger er å skaffe enheter som benytter denne, og da bør alt i teorien virke ?

I teorien, ja. Men det er noen "hvis"-er...

Som minste oppsett (Og et slags første test-oppsett før man utvider mer) kan da være f.eks et par dimmer moduler og en hvilken som helst Z-Wave fjernkontroll som pares opp med disse modulene ? Jeg regner ikke med det er hverken sender eller mottaker jeg da skal ha, men disse micromodulene som kobles inn i eksisterende kontaker ?

Z-wave (og andre tilsvarende "smarte" protokoller) krever at du har én master-hjerne. Altså en fjernkontroll, USB-dings eller gateway som er hovedenhet. Denne hovedenheten bestemmer krypteringsnøkkelen (og det er derfor den er viktig).

HomeSeer og andre tilsvarende programmer og gatewayer trives best hvis de er hovedenheten.,Z-wave-nettverket er mye lettere å utvide og vedlikeholde hvis det er slik. Men når det er sagt så støtter de fleste Z-wave-fjernkontroller å overføre "hovedenhetsfunksjonen" fra seg til en USB-pinne eller gateway.

(Og når dette virker, skaffe noe mer fance hardware kontrollere, som f.eks har touch skjerm?)

Tror ikke du finner noen kontrollere som har touch skjerm, men du finner programvare og gatewayer som har programmer/apper til touch-skjermer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Z-wave (og andre tilsvarende "smarte" protokoller) krever at du har én master-hjerne. Altså en fjernkontroll, USB-dings eller gateway som er hovedenhet. Denne hovedenheten bestemmer krypteringsnøkkelen (og det er derfor den er viktig).

HomeSeer og andre tilsvarende programmer og gatewayer trives best hvis de er hovedenheten.,Z-wave-nettverket er mye lettere å utvide og vedlikeholde hvis det er slik. Men når det er sagt så støtter de fleste Z-wave-fjernkontroller å overføre "hovedenhetsfunksjonen" fra seg til en USB-pinne eller gateway.

Takker for alltid god og utfyllende hjelp :) Jeg oppdaga at den nettsiden du linka til tidligere (smarthus.info) er ei sjappe som holder der jeg bor, så jeg tok likeså godt turen innom og slo av en prat med den veldig hjelpsomme og hyggelige karen som driver stedet. Så jeg kommer nok bare til å kjøpe alt utstyret der nede tenker jeg.

Men jeg oppdaga en ting da; finnes det virkelig ikke "dimmer-paneler" som er et sånt trinnløst "hjul" istedenfor disse bryterne man må holde inne ? Jeg har da virkelig lyst på et hjul og ikke en bryter, noen må vel ha laga noe sånt en eller annen plass på kloden ?

Og så viser det seg at alle spotene minde er noe 12v greier, så nå lurer jeg bare på hvordan jeg evt. må koble detta.. :p

Lenke til kommentar

Takker for alltid god og utfyllende hjelp :) Jeg oppdaga at den nettsiden du linka til tidligere (smarthus.info) er ei sjappe som holder der jeg bor, så jeg tok likeså godt turen innom og slo av en prat med den veldig hjelpsomme og hyggelige karen som driver stedet. Så jeg kommer nok bare til å kjøpe alt utstyret der nede tenker jeg.

Ja, han er veldig hyggelig og hjelpsom. Jeg satt en lørdag og bannet over noe jeg ikke fikk til, og han ringte meg faktisk opp for å hjelpe. Veldig bra!

Men jeg oppdaga en ting da; finnes det virkelig ikke "dimmer-paneler" som er et sånt trinnløst "hjul" istedenfor disse bryterne man må holde inne ? Jeg har da virkelig lyst på et hjul og ikke en bryter, noen må vel ha laga noe sånt en eller annen plass på kloden ?

Nei, så vidt jeg vet finnes ikke det. Jeg har ikke sett en eneste elektronisk dimmer som fungerer slik. Man forstår jo poenget hvorfor "gammeldagse" dimmere er slik, det er jo en motstand man flytter. Men elektroniske dimmere det ikke på denne måten.

Ikke at det ikke er mulig. Det burde jo være mulig å få til et trinnløst hjul, som bare "legger til" dimmeverdien den ene veien og "trekker fra" den andre veien. Men det finnes ikke per i dag så vidt jeg vet. Iallfall ikke til Z-wave.

Og så viser det seg at alle spotene minde er noe 12v greier, så nå lurer jeg bare på hvordan jeg evt. må koble detta.. :p

Er bittelitt avhengig om det er likestrøm eller vekselstrøm, men i utgangspunktet trenger du bare en trafo (220V -> 12V) som kan dimmes og en dimmer som kan dimme dimbare trafoer (og den setningen nomineres til "månedesn mest kronglete setninger"). ;)

Bare du skaffer en dimmer som kan dimme riktig (det kan jo f.eks. Fibaro-dimmerne), så kan garantert elektrikeren din skaffe en riktig trafo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nei, så vidt jeg vet finnes ikke det. Jeg har ikke sett en eneste elektronisk dimmer som fungerer slik. Man forstår jo poenget hvorfor "gammeldagse" dimmere er slik, det er jo en motstand man flytter. Men elektroniske dimmere det ikke på denne måten.

Ikke at det ikke er mulig. Det burde jo være mulig å få til et trinnløst hjul, som bare "legger til" dimmeverdien den ene veien og "trekker fra" den andre veien. Men det finnes ikke per i dag så vidt jeg vet. Iallfall ikke til Z-wave.

Jeg fant denne her da, om enn noe grisedyr og litt mer fancy enn det jeg hadde tenkt, så ser det fryktelig sexy ut. Z-Wave kompatibel, så det kanskje er en sjangs det kan kombineres med andre ting..

Er bittelitt avhengig om det er likestrøm eller vekselstrøm, men i utgangspunktet trenger du bare en trafo (220V -> 12V) som kan dimmes og en dimmer som kan dimme dimbare trafoer (og den setningen nomineres til "månedesn mest kronglete setninger"). ;)

Jeg likte setningen! Tror jeg skjønte den og.. ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg fant denne her da, om enn noe grisedyr og litt mer fancy enn det jeg hadde tenkt, så ser det fryktelig sexy ut. Z-Wave kompatibel, så det kanskje er en sjangs det kan kombineres med andre ting..

Men det er UK-standard på den, så det er mulig du ikke får den inn i veggboksene dine. Verdt å sjekke, iallfall.

Og 2200 kr for en dimmer er jo ikke akkurat billig, nei....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Men det er UK-standard på den, så det er mulig du ikke får den inn i veggboksene dine. Verdt å sjekke, iallfall.

Og 2200 kr for en dimmer er jo ikke akkurat billig, nei....

De hadde noen EU versjoner der og (som så noe lengre ut faktisk, ikke rektangulære) så det burde da evt passe bedre. Men ja, ganske så dyrt, men jeg fant det da til slutt :)

Har sett litt på retrotouch også som ser veldig bra ut (synes jeg da) og er relativt billig. Men det ser ikke ut som de støtter noen vanlige protokoller.. nor propietære greier kanskje ?

Lenke til kommentar

Bare sånn litt fra MIN erfaring:

Jeg har endt opp med en del faste senarioer i hvert rom (noen for hele huset).

Dersom jeg er hjemme trigges "kvelden kommer" 30 min før solnedgang.

De andre settes fra faste knapper som er limt opp litt her og der.

Eksempler er:

"Lager mat"

"Spiser på kjøkkenet"

"Spiser i spisestua"

"Ser på TV"

"Går og legger oss"

"Står opp"

Stter oss i Boblebadet

osv

(Soverommet har også ett par... ;) )

Dimmere på veggen har jeg ikke bruk for.

Om jeg vil finjustere noe, tar jeg opp telefonen og kjører HSTouch.

Gidder jo ikke å reise meg å gå bort til veggen :)

Målet er egentlig at huset setter på og slår av lys og sånn FØR jeg rekker å tenke at jeg ønsker det...

Der jeg har brukt innbyggnings enheter har jeg beholdt veggbryterne til nødbruk (om PCen krasjer eller noe sånnt) så en ikke blir helt hjelpesløs (og kona får en sjans til å klage...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...