Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har testet LED-lamper/downlights og styring av disse? Endel av disse trenger jo feks konstant strøm (700 mA feks) eller konstant spenning (feks 24 VDC). Isåfall, hvordan har dere gjort dette? Lurer på å bruke DALI-drivere til denne type ting, men kan jo kanskje være ett alternativ å styre rett fra en 24V-trafo, eller er det bedre med innebygd trafo? Gjør jo ting litt mindre fleksibelt mtp styring.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det skal bare være å legge den til under RFXCOM -> Security, ja. Men du får tre enheter med det: 1 for batteriet, 1 for selve magnetlåsen, og 1 for reléet. Husk å bruk den riktige i HStouch. ;)

 

Det stemmer :) når man velger i modellen får man batteri, og når man velger s modellen får man sensoren :)

De virker nå fint i hstouch som indikator på om dør er igjen eller ikke.

 

Ønsker å bruke de i til å lage ett alarm system i homeseer.

Noen som har noen gode tips her?

 

1.Når du installerer DS90 sensoren får du opp div alarm panel, security osv. Hvordan brukes disse i forbindelse med homeseer?

 

2. Har opprettet en virtuell device(som du forklarte før moskus) som heter alarm. Har fått denne til å bli trigget av en nexa sensor, men får den ikke til å bli trigget av ds90 sensoren(setter på condition at den skal trigge når ds90 går til fault(alarm modus)).Får DS90 til å skifte lys på lampe som indikerer dør åpen eller ikke, men ikke på eventen.

Noen tips?

 

3. Vilke andre komponenter funker bra å bruke i forbindelse med et alarm system? Røydetektor, sirene.

Lenke til kommentar

Det stemmer :) når man velger i modellen får man batteri, og når man velger s modellen får man sensoren :)

De virker nå fint i hstouch som indikator på om dør er igjen eller ikke.

 

Ønsker å bruke de i til å lage ett alarm system i homeseer.

Noen som har noen gode tips her?

 

1.Når du installerer DS90 sensoren får du opp div alarm panel, security osv. Hvordan brukes disse i forbindelse med homeseer?

 

2. Har opprettet en virtuell device(som du forklarte før moskus) som heter alarm. Har fått denne til å bli trigget av en nexa sensor, men får den ikke til å bli trigget av ds90 sensoren(setter på condition at den skal trigge når ds90 går til fault(alarm modus)).Får DS90 til å skifte lys på lampe som indikerer dør åpen eller ikke, men ikke på eventen.

Noen tips?

 

3. Vilke andre komponenter funker bra å bruke i forbindelse med et alarm system? Røydetektor, sirene.

Jeg bruker rfxcom sitt oppsett til alarm og det fungerer fint i homeseer,.

Har flere ds90 moduler rundt om kring samt vindusensorer på alle viunduene i 1 etg. Jeg kan ikke bruke bevegelse sensorer siden jeg har katter i huset som er høyt og lavt.

Har en sirene som blir aktivert hvis alarmen går, har også koblet inn noen av røykvarslene også.

Det blir også sendt mail og sms når alarmen går med bilde.

Du har også muligheten til å sette opp et system for arm home og en for arm away.

Når du setter på alarmen gir den deg beskjed hvis noen av modulene ikke er i riktig posisjon, slik at jeg slipper å sjekke om vinduer er lukket, dører er stengt, om dørene er låst(bryter i låser) o.s.v.

Lenke til kommentar

Noen som har forsøkt "smarte" lyspærer?

http://www.tu.no/tes...et-smarte-lyset

Billigere å kjøpe her:

http://dx.com/p/e27-...-86-264v-168272

Her er også litt å titte på:

http://www.kickstart...bulb-reinvented

 

Det er tre forskjellige produkter. Phillips HUE styres via Zigbee (og er forholdsvis dyr). Den fra DealExtreme styres via IR, og er derfor ikke enkelt å integrere i systemer. LIFX styres via Wifi, og det blir spennende å se hva den kan gjøre. Venter på min.

 

@Moskus.

Ble det noe av med den pluginen til Domation Mono Led.

Ja! :)

Send meg en PM med en epost-adresse.

Lenke til kommentar

Jeg ble veldig skuffet når jeg oppdaget at RFXcom har en begrensning (dvs Homeseer har) på max 99 Input devices.

 

Resultatet ble at jeg har begynt å bruke flere X10 moduler istedet/i tillegg.

(Feks SS13)

 

Problemet er å holde track på hvilke X10 kommandoer jeg har i bruk.

Sånn som jeg kjører nå har jeg ikke laget egne devicer for disse men bruker dem bare direkte i eventer og scripts.

Spørsmålet er:

Er det mulig å definere dem i Homeseer som ett eller annet slik at jeg kan se at de er i bruk (feks på Status siden)?

Jeg har forsøkt meg å definere dem som "Wall switch" men det ble bare rot...

 

Hva gjør dere?

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Jeg ble veldig skuffet når jeg oppdaget at RFXcom har en begrensning (dvs Homeseer har) på max 99 Input devices.

Da kan du iallfall trøste deg med at house/device-code systemet ikke er viktig i HS3...

 

Men jeg er litt overrasket over at du faktisk har brukt alle 99 input devices. Ikke engang jeg har det. ;)

 

 

Hva gjør dere?

Lager devicer i HomeSeer for dem. Det gjør X10 vesentlig enklere (det er jo det HomeSeer originalt ble laget for en gang for leeenge siden).

Lenke til kommentar

Jeg lovet 12/2 at jeg skulle lage en instruksjons video om hvordan en kan lage 3D grafikk til HSTouch ved hjelp av Powerpoint.

 

Vel her er den:

http://youtu.be/gpFYtNXjSSg

 

Jeg har laget den på Norsk og tilbyr kun dere her på forumet å ta en titt på den og komme med litt (konstruktiv helst) feedback før jeg lager en engelsk åpen versjon.

 

Dette er min første instruksjons/youtube video så vær litt snille... så kanskje jeg ikke mister motet til å lage flere..

Endret av Fermate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel..

10 x Oregon temp/hygro/bat sensoerer drar jo 30 stk alene...

En slik en http://www.komplett....aspx?sku=619539 drar jo 18 stk i hvert rom ...

Sammen med alt det andre så .. bang 99 :(

Ja, jeg skulle til å si det, du må ha noen spesial-enheter som trenger en del. Skal jeg reklamere nok en gang for Joggler? ;)

 

 

Jeg lovet 12/2 at jeg skulle lage en instruksjons video om hvordan en kan lage 3D grafikk til HSTouch ved hjelp av Powerpoint.

Spennende! Jeg skal kikke på den ved anledning. :)

Lenke til kommentar

Takk for en fin guide Fermate.

Det gikk ganske fort til tider, men da er det jo flott med en pauseknapp:)

Ellers syntes jeg det var en veldig fin guide som mange kan ha nytte av, blant annet meg:)

Elsker slike how too guider på youtube og syntes at det er en fin måte å lære seg nye ting på.

Håper du forsetter med slike fine youtube guider:)

 

 

Ja! :)

Send meg en PM med en epost-adresse.

Pm sendt:)

Lenke til kommentar

Jeg lovet 12/2 at jeg skulle lage en instruksjons video om hvordan en kan lage 3D grafikk til HSTouch ved hjelp av Powerpoint.

 

Vel her er den:

 

Jeg har laget den på Norsk og tilbyr kun dere her på forumet å ta en titt på den og komme med litt (konstruktiv helst) feedback før jeg lager en engelsk åpen versjon.

 

Dette er min første instruksjons/youtube video så vær litt snille... så kanskje jeg ikke mister motet til å lage flere..

Knallbra, meget inspirerende! ;-)

Lenke til kommentar

Hm

Jeg hadde tenkt å holde meg unna Z-wave men ramlet borti disse Fibaro modulene som Moskus hadde en link til. De ser jammen bra ut!

De løser konkret 3 av mine problemer med eksisterende system:

 

#1 Når jeg har eksisterende dobble brytere og putter 2 Nexa dimmere bak dem sliter jeg med at de blir sittende for tett og fusker i mottak av kommandoer (Nexa anbefaler at de ikek skal sitter nærmere en 1 m)

 

#2 Når jeg har lysrør i taket må jeg bruke rele enheten til Nexa og den har ikke tilkobling til eksiterende brytere så jeg må klaske en Nexa Pro sender rett utenpå

 

#3 Lysekrona i spisestua har 14 x 25W pærer og det blir for mye for Nexa dimmeren som flimmrer om jeg ikke skrur ut en 3-4 pærer :(

 

Så da får vi vel bare ta skrittet da:

Hva er den beste Z-wave sender dingsen for Homeseer?

 

Hvor handler en Fibaro moduler billigst?

(På UK-Automation var det kvantums rabatter på X10 sendere men jeg fikk det ikke på Fibaro(?))

Lenke til kommentar

For ikke bare å mase men også å bidra litt. Her er ett tips:

 

Når jeg har ett rom som har en hovedbelysning i taket bruker jeg alltid en dobbelt bryter ved døra. (Nexa dobbelt bryterne koster nesten det samme som de enkle)

Jeg programmerer den slik:

Høyre ned = OFF

Høyre opp = 100%

Venstre ned= 10%

Vesnstre opp=50%

 

PS

Jeg programmerer ALDRI noen av bryterne direkte til mottaker modulene. Alle kommandoer går via Homeseer.

Unntaket er der jeg har lysrør som jeg switcher med en Nexa LCMR-1000. Der setter jeg en Nexa pro i Elko ramma utenpå og den blir programmert rett i mottakeren I TILLEGG TIL en kommando som kommer fra Homeseer. (Dette gir raskere respons)

Endret av Fermate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...