Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ATW, Moskus tipset meg om akkurat det for 10-15 poster siden.

 

Tenkte du på den ferdigløsningen fra homeseer? Eller noe annet? Mulig jeg har oversett noe, men er mere interessert i å velge tablet først, og deretter en ramme som passer enn å kjøpe en ferdigløsning (mest fordi jeg vurderer å ha windows på tableten)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å lage en instruksjons video en av de første dagene

Mere senere [...]

Meget, meget bra! :)

 

Et par små kommentarer:

2: Belkin Network USB Hub er også glimrende hvis du fremdeles får fatt i dem. Billige er de også, iallfall sammenlignet med andre tilsvarende løsninger.

 

3: Plugin'en håndterer ialllfall det når det gjelder LAN-versjonen, jeg regnet faktisk med at den gjorde det for Transceiverne også. Det er jo tross alt mulig å legge inn flere Tranceivere i plugin'en. Det er nok bare et spørsmål om tid! :)

 

 

 

Driver også å sysler med å ha en tablet innfelt i vegg. Litt vanskelig å finne en fin stilren løsning dog, spesielt på litt mindre vanlige tablets enn Ipad

ATW, Moskus tipset meg om akkurat det for 10-15 poster siden.

Ja, HomeSeer har faktisk en Android tablet til innebygging som visstnok fungerer fint til formålet. Iallfall HStouch. Hva annet den fungerer til vet jeg ikke. Kjører Android 2.3.2.

Lenke til kommentar

Ja, HomeSeer har faktisk en Android tablet til innebygging som visstnok fungerer fint til formålet. Iallfall HStouch. Hva annet den fungerer til vet jeg ikke. Kjører Android 2.3.2.

 

Den så ikke dum ut! Og innfellbar også!

Egner seg da til steder der du har (eget) nettuttak og evnt ikke strøm...

Kan bli pent med bare nettkabel.

 

Jeg har nok flere kontakter enn nettuttak i huset, så jeg har akkurat bestillt meg 3 stk slike:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772295

Lenke til kommentar

Så da skal det kobles likt i begge boksene?

 

Argh... merker det er mange år siden jeg drev med dette sist... Skal legge opp fast nett i hele leiligheten, var på CO og kjøpte skjermede veggbokser, skjermet kabel og RJ45 conectorer. Skulle egentlig bare ha en Oregon RAR501, men det ramlet jammen meg mer opp i handle kurven.

 

70mbit nettet blir bare 25mbit over wlan så da er det like greit å legge kablet nett og få fult utbytte av det jeg betaler for...

 

 

Fermate: likte forresten løsningen din med ipad og ramme, kanskje jeg går for samme løsning selv :)

 

Er det forresten noen som har testet ut HSTouch på KURIO ? er jo et billigere alternativ enn Ipad :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Mulig dette er et dumt spørsmål, men før jeg dykker dypere i dette, finnes det trådløse enheter jeg bare kan erstatte med brytere jeg har idag ? Mener, jeg har masse dimmere jeg kunne tenke meg å styre, men jeg har lite lyst å rive opp vegger og trekke kabler. Går det å erstatte mine nåværende dimmere (bla.a) med noen som ser nesten lik ut, bare med muligheten for trådløs styring ? :)

Lenke til kommentar

Det var jo gresselig billig, da. :)

Men ikke tilgjengelig før slutten av mars... kan den veggmonteres?

Tja, det blir vel ikke verre enn med iPad.. håper jeg.

 

iPad 1 er forresten litt for tykk for IKEA ramma.

Jeg måtte også frese ut på baksiden til ladekabelen.

Selve ramma er festet med ståltråd i veggen som ett bilde (for sikkerhets skyld).

Deretter har iPad'en fått limputer mot veggen for at den ikke skal flytte på seg nå en trykker på den.

Lenke til kommentar

Så er det på tide med ett par spørsmål:

 

#1 Jeg leste akkurat på RFXCom sin FAQ at sensorne til Nexa sender uhyggelig lange signaler.

Og jeg som har en 5-6 bevegelses sensorer og en 2-3 dør brytere :(

Vel det forklarer en del av den rare oppførselen.

 

Hvor kjøper en best Marmitek MS13 og DS90 ?

 

#2 Jeg har en del X10 SS13 brytere.

Jeg liker dem fordi en kan lage små tekst lapper under hver knapp som forklarer hva bryteren gjør. (Høyner WAF)

Problemet er at de små gjennomsiktige plast lokkene har en tendens til å falle av!

Noen som har en god løsning på dette?

Spray (post-it) lim?

Lenke til kommentar

Det er sikkert spurt om dette tidligere, men 134 sider... Noen som anbefaler et billig men bra kamera som også funker i hstouch?

Det finnes flere. Foscam-kameraer er gode (og det finnes billigere kloner også). Så lenge du kan få tak i en URL til et bilde fra kameraet kan du bruke dem i HStouch.

 

 

Mulig dette er et dumt spørsmål, men før jeg dykker dypere i dette, finnes det trådløse enheter jeg bare kan erstatte med brytere jeg har idag ? Mener, jeg har masse dimmere jeg kunne tenke meg å styre, men jeg har lite lyst å rive opp vegger og trekke kabler. Går det å erstatte mine nåværende dimmere (bla.a) med noen som ser nesten lik ut, bare med muligheten for trådløs styring ? :)

Ja, det er mulig og du har i tillegg flere alternativer.

 

I mitt nye hus gikk vi for Z-wave. Z-wave har fordelen at enhetene lager et "nettverk" seg i mellom og kan videresende beskjeder til hverandre, slik at dekningsforhold i praksis ikke er et problem. Z-wave sender også status-meldinger og du kan "polle" enheter for å finne ut om de er av eller på. Jeg har mange Fibaro dimmere, og anbefaler dem på det varmeste. Fibaro støtter i tillegg "Instant status" som gjør at du ikke trenger å polle enheten for å finne statusen, den blir satt direkte når du trykker på bryteren koblet til dimmeren (eller du styrer det fra HA-systemet ditt).

 

Men det finnes enda billigere løsninger. Nexa/Waveman/Anslut-enheter fra hhv. Clas Ohlson og Jula kan styres med en RFXtrx433. Det bruker ikke mesh, og dekningen er da avhengig av sendestyrken (og antennen), men iallfall i mitt hus så har jeg god dekning med en slik. Rekker til og med ned til postkassen (jeg har en sensor på den).

 

Til styring bruker jeg HomeSeer med en Z-stick II usb modul, men du kan kjøre en selvstendig gateway hvis du ønsker det. Grunnen til at jeg bruker HomeSeer er at jeg ikke bare bruker det til Z-wave, men styrer det meste annet i huset via det. I tillegg har det sin eget touchscreen-app, HStouch, som kjører på iOS, Mac, Windows, Linux, Android. Kort fortalt har jeg integrert kameraer, stereoanlegg, TVer, touchscreener (i flertall, ja), dørlåser, forbruksmåling av strøm, musikk (via Squeezebox), video (via SageTV), bevegelsessensorer, temperatursensorer, husalarm, bla, bla bla, i en herlig blanding av flere protokoller. Jeg bruker både Z-wave og RFXtrx433 i samme system uten problemer.

Lenke til kommentar

Noen som har hatt denne feilmeldingen før?

Årøver jeg å trykke på ok knappen kommer det bare opp en ny. Må trykke 50-100 ganger på ok for å få den vekk, men da er masse av informasjonen på siden vekk.

Får å få den til å virke igjen må jeg slå av ipaden og starte den opp igjen.

Har ikke peiling på hva dette kan være, jeg har ikke gjort noe spesielt med prosjektet eller innstillinger i hs. Feilen begynte for noen dager siden.

 

Har prøvd og avinstalere hst designer og installert denne på nytt uten noen forbedringer, har også lastet inn appen fra store igjen også.

 

Hvis noen har forslag på hva dette kan være, hadde jeg vært meget takknemlig.

 

2013-02-12170352_zpse88cdd65.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

*snip*

 

Hvis noen har forslag på hva dette kan være, hadde jeg vært meget takknemlig.

 

Uten at jeg noensinne har brukt det programmet, eller enda mindre, vet hva det gjør for noe, så betyr den meldingen der at programmet forsøker å lage en streng (setning av tekst) basert på en annen tekst. Det står argument som "nil", som forsåvidt betyr at programmet prøver å utvide en tekststreng med en "nullpointer" altså tomt innhold, og dermed kræsjer. Feilmeldingen er stort sett kun nyttig for en programmerer som trenger å søke etter feil i koden, og kan være forårsaket av hva som helst. Det er forøvrig en fryktelig dårlig måte å håndtere feil på å la de dukke opp som meldingsboks.

 

Kan det være så enkelt som at du har glemt å fylle ut navn på noen ting (og at programmet mangler sjekk på at tekst er på plass hvor det skal) ?

DrawLabel kan være funksjonen som er laget for å tegne opp tekst på skjermen, som f.eks hvis det skal stå "kjøkken" i tekst noen plass der el.l.

 

Edit: Hvis det fungerer igjen med å slå av iPaden, forsøk følgende: Istedenfor å skru av iPaden, avslutt programmet manuelt ved å dra opp programlinjen (dra tre fingre fra bunnen av skjermen og opp for å få opp menyen) og avslutt programmet (som fjerner det helt fra minnet) med å trykke og holde på appen et par sek. Da vil ikonene begynne å "hoppe", så kan du trykke på "stopp symbolet". Skulle gjøre samme nytten som å restarte iPaden. Og *litt* mer behagelig enn å restarte hver gang, ikke at det er noen god permanent løsning..

 

Det kan jo være noe sånt som dårlig programmert kode som setter en del variabler under oppstart, men nullstilles på et punkt hvis du roter i programmet og starter en ny sesjon av noe slag. Men nå har jeg aldri testa programmet da..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Noen som har hatt denne feilmeldingen før?

Årøver jeg å trykke på ok knappen kommer det bare opp en ny. Må trykke 50-100 ganger på ok for å få den vekk, men da er masse av informasjonen på siden vekk.

Får å få den til å virke igjen må jeg slå av ipaden og starte den opp igjen.

Har ikke peiling på hva dette kan være, jeg har ikke gjort noe spesielt med prosjektet eller innstillinger i hs. Feilen begynte for noen dager siden.

 

Har prøvd og avinstalere hst designer og installert denne på nytt uten noen forbedringer, har også lastet inn appen fra store igjen også.

 

Hvis noen har forslag på hva dette kan være, hadde jeg vært meget takknemlig.

 

Ja jeg har fått den der men jeg er søren ikke kar om å huske hva feilen var..

Men mener at det forsvant da jeg lastet opp igjen prosjektet men det har du jo allerede prøvd...

 

Var det noe med en parameter til eller fra ett script tro?

Lenke til kommentar

Ja jeg har fått den der men jeg er søren ikke kar om å huske hva feilen var..

Men mener at det forsvant da jeg lastet opp igjen prosjektet men det har du jo allerede prøvd...

 

Var det noe med en parameter til eller fra ett script tro?

 

Det begynner å demre:

Jeg hadde et script som ble kallt opp fra HSTouch der en av parameterne var text fra en label.

Jeg hadde glemt å gi den labelen noe text initiellt (den fikk verdi når jeg trykket på noe annet) og den var derfor uutfyllt (NULL)

 

Foresten noe dritt at en ikke kan skrive konstanter i skript parameterne men må lage labler som holder på dem :(

(Eller er det jeg som ikke har peil?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...