Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Samtidig så tror jeg at jeg har funnet en boks det hele skal kjøre på: http://www.komplett....aspx?sku=771333

 

 

Fin liten sak det der, men hvilket hovedkort, fabrikat? Noen som vet/klarer å finne ut?

Og hvilken size, det kan ikke være mini-ITX, det er litt større enn denne kassen.

 

Tror du klarer deg med en Celereon CPU, billig og kraftig nok.

Men en i-3 kan du jo også koste på deg, selv om det neppe behøves.

Lenke til kommentar

men homeseer støtter Remote script. men åssen er det å få kjørt et sånt type script som ikke er .vb men .ahk fil på en annen pc en den som kjører homeseer? eller er det mulig å kjøre .exe filer remotely?

Hvis du har remote script plugin'en (jeg har, hendig hvis du kan scripte), så er det en smal sak å lage et script som kjører en exe-fil. Lurer til og med på om det følger et sample script med som gjør akkurat det.

 

 

er det noen som har testet ut dør bryterene fra nexa? http://www.clasohlso...akt/Pr364910000

Alle sikkerhetssensorer fra Nexa har det samme problemet: De støyer. Og vil dermed sperre for radiotrafikk noen sekunder etter at de er blitt trigget.

 

Så la oss si at du åpner vinduet, og lukker det igjen like etterpå. Mottakeren får med seg at vinduet åpnes, men siden senderen så genererer støy, får ikke mottakeren med seg at vinduet lukkes igjen. Det samme skjer hvis du skulle styre et lys ved at en dør åpnes f.eks. Mottakeren får meg seg at døren åpnes, men får muligens ikke sent et på-signal til lyset, fordi dør-senderen genererer støy.

Lenke til kommentar

Uffda, trodde bare det var bevegelsessensorene deres som hadde dette påroblemet jeg.

Nei, så vidt jeg har forstått så gjelder det Nexa sikkerhetssensorer generelt. Det er derfor DS18/DS90 anbefales som magnetbrytere.

 

Egentlig ganske tåpelig at det er et problem. Det burde ikke være vanskelig for Nexa å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Hvis du har remote script plugin'en (jeg har, hendig hvis du kan scripte), så er det en smal sak å lage et script som kjører en exe-fil. Lurer til og med på om det følger et sample script med som gjør akkurat det.

 

 

 

Alle sikkerhetssensorer fra Nexa har det samme problemet: De støyer. Og vil dermed sperre for radiotrafikk noen sekunder etter at de er blitt trigget.

 

Så la oss si at du åpner vinduet, og lukker det igjen like etterpå. Mottakeren får med seg at vinduet åpnes, men siden senderen så genererer støy, får ikke mottakeren med seg at vinduet lukkes igjen. Det samme skjer hvis du skulle styre et lys ved at en dør åpnes f.eks. Mottakeren får meg seg at døren åpnes, men får muligens ikke sent et på-signal til lyset, fordi dør-senderen genererer støy.

 

Takk fikk det til nå :) :)

Lenke til kommentar

Fin liten sak det der, men hvilket hovedkort, fabrikat? Noen som vet/klarer å finne ut?

Og hvilken size, det kan ikke være mini-ITX, det er litt større enn denne kassen.

 

Tror du klarer deg med en Celereon CPU, billig og kraftig nok.

Men en i-3 kan du jo også koste på deg, selv om det neppe behøves.

Tror nok det blir en celeron på 3.0 Ghz

 

Alle sikkerhetssensorer fra Nexa har det samme problemet: De støyer. Og vil dermed sperre for radiotrafikk noen sekunder etter at de er blitt trigget.

 

Så la oss si at du åpner vinduet, og lukker det igjen like etterpå. Mottakeren får med seg at vinduet åpnes, men siden senderen så genererer støy, får ikke mottakeren med seg at vinduet lukkes igjen. Det samme skjer hvis du skulle styre et lys ved at en dør åpnes f.eks. Mottakeren får meg seg at døren åpnes, men får muligens ikke sent et på-signal til lyset, fordi dør-senderen genererer støy.

Okey, trodde det bare gjaldt bevegelsesensoren, da blir det nok tre stykk ds 90 i stedet ja, men funker de mot 433,92?

 

God tur til CO, Oregon fungerer utmerket.

Takk for raskt svar, da blir det nok denne for stue, soverom, bad og ute temperatur samt luftfuktighet på badet :)
Lenke til kommentar

Fin liten sak det der, men hvilket hovedkort, fabrikat? Noen som vet/klarer å finne ut?

Og hvilken size, det kan ikke være mini-ITX, det er litt større enn denne kassen.

Chipset: Intel® H61 Express Chipset

AMI BIOS in 8Mbit EEPROM with SPI interface

All capacitors are high quality solid capacitors

Supports hardware monitoring and watch dog functionality

Supports Unified Extensible Firmware Interface (UEFI) [2]

Supports resume after power failure

 

http://www.shuttle.eu/fileadmin/resources/download/docs/spec/barebones/DS61_e.pdf

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

DS 90:

Hvordan settes den opp i homeseer?

Bruker man bare security settings?

Har fått lagt den opp i homeseer, når jeg legger den inn i hstouch så får jeg den ikke til å vise at den skifter verdi.(har forsøkt å velge på status og verdi).

Noen tips?

 

Linken funker i chrome moskus

 

Er dette riktig fremgangsmåte?

 

1. Velger image boks under others.

2.Skriver inn ip adresse under ImageURLnormal: username:[email protected]:port\video.cgi har også forsøkt med snapshot.cgi ( kan passordet og brukernavn skives inn som over?, får ikke slått det av, så får ikke testet uten).

3.Under settings settes IsVideo = True?

 

Fant ut av denne:

Måtte bruke text eller text boks. og velge linken til en video.html. da fikk jeg opp bildet :)

Lenke til kommentar

DS 90:

Hvordan settes den opp i homeseer?

Bruker man bare security settings?

Har fått lagt den opp i homeseer, når jeg legger den inn i hstouch så får jeg den ikke til å vise at den skifter verdi.(har forsøkt å velge på status og verdi).

Noen tips?

Det skal bare være å legge den til under RFXCOM -> Security, ja. Men du får tre enheter med det: 1 for batteriet, 1 for selve magnetlåsen, og 1 for reléet. Husk å bruk den riktige i HStouch. ;)

Lenke til kommentar

Heisan karer!

 

Lenge siden jeg har vært inne her nå.

(Har jobbet hardt med hjemme-automasjonen vet :) )

Men nå er det på tide å dele noen erfaringer og få spurt noen spørsmål:

 

Først litt erfaringer:

 

#1 Jeg tok to gamle iPad'er og puttet dem inn i IKEA rammer og hengte dem på veggen med HSTouch på. Høy WAF:

post-275475-0-58726900-1360699854_thumb.jpg

Jeg lar dem ikke gå i powersave men lar HSTouch time ut til en hovedskjerm som er helt svart. Et trykk på denne og du går til hovedskjermen.

 

#2 Har testet ut å kjøre RFXcom RFXtrx433 over disse:

http://www.komplett....aspx?sku=343406

Det går IKKE!

Dvs, det går en stund og så timer RFXCOM ut og må resettes.

 

Har kjøpt 2 Silex bokser isteden. De er svindyre men funker som fjell.

Sliter litt med at server delen bruker lang tid på å starte opp etter boot (strømstans) og at den ikke auto-connecter begge men bare den ene...

 

#3 Kjører nå med 3 stk (!) RFXtrx i huset. Alle med GP antenner.

På grunn av Sliexene (?) får jeg derfor inn 3 kopier av alle signaler...

Har løst det i Homeseer ved å sette "Cannot Retrigger for 2 Seconds" på alle eventene. Har snakket med Bert om han kan fikse det i driveren men han var ikke positiv til det...

 

#4 Har funnet ut at jeg kan bruke Powerpoint til å lage bakgrunner og grafikk til HSTouch. Her er ett par eksempler:

 

post-275475-0-29329700-1360701137_thumb.png

 

post-275475-0-17289300-1360701068_thumb.png

 

Jeg har tenkt å lage en instruksjons video en av de første dagene

 

Mere senere, -det ringer på døra (får en SMS når det skjer :) )

 

F

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...