Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fonter - HS Touch

 

Hei, jeg får ikke fontene til og bli riktige på Iphone/Pad.

 

Søkte og leste i 10 minutter og fant vel ut at jeg ikke kan bruke andre enn Georgia og Verdana. Stemmer virkelig det?

 

Ligger begrensningen i HS Touch eller hos I-dingsen?

 

Ville gjerne brukt Windows 8 "fonten" Segoe Ui... :-)

 

God helg.

 

PS: Moskus, fant ingen docking hos Elkjøp, men sønnen til naboen skulle følge med for meg.

Lenke til kommentar

Søkte og leste i 10 minutter og fant vel ut at jeg ikke kan bruke andre enn Georgia og Verdana. Stemmer virkelig det?

Ligger begrensningen i HS Touch eller hos I-dingsen?

Det kan fint stemme det, iWhatever er som kjent forholdsvis restriktive. Begrensningen ligger ikke i HStouch.

 

 

 

Støttes den av Dooticz?

Hva er "den"?

Hvis du tenker på Poly-Lock (og "Domoticz"), så er svaret "nei, domoticz bruker ikke Z-wave".

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Ang hjemmeautomasjon på Android.....

 

Jo, men du sier ikke hva du skal styre eller hvilken protokoll du vil bruke. Her er f.eks. ett.

 

Takker, men det er et system avhengig av en web-løsning.

Er litt skeptisk til "gratis" web-løsninger.

Hvor lenge vil de være gratis(?) og hvor lenge vil de være tilgjengelig?

Det vet man ikke....

Har litt dårlig erfaring;

Kjøpte for noen år siden en Lenco internett-radio. Nå er web-siden den kunne styres fra forsvunnet....

 

 

Jeg prøver forløbig å skaffe litt oversikt over hva som måtte finnes for Android og evt. teste litt og evt se om det kan bli et "prosjekt".

 

......

For hjemmeautomasjon tenker jeg på en "standalone" Android- basert løsning i kombinasjon med f.eks RFXCom, for styring av lys (on/off dim) scheduler, og lesing av sensorer (temperatur etc), og det som ellers er/kan være relevant for litt enkel hjemmeautomasjon.

 

Maskivaren kan være f.eks den jeg har prøvd en tid: Rikomagic MK802 III

Det er altså ikke en telefon eller nettbrett men en fullverdig (men bitte-liten) datamaskin som kjører Android.

 

 

Jeg vet det finnes noe for Linux på Raspberry Pi og muligens finnes flere.

Har sett litt på Domoticz (ser bra ut) men skulle gjerne se den kjøre Android.

Er selv gammel "UNIX fan" men nå er det altså Android som skal "forskes" litt på.

 

.......

Disse små Android-maskinene er ganske imponerende (i forhold til størrelsen) og vil antagelig på noe sikt kunne erstatte PC'er i mange sammenheng.

Vi fikk "plutselig" en PC (for TV.streaming) "til overs".

 

Den lille Rikomagic "tassen" er noe større enn en minnepinne, den har dual Core, 1.6GHz, har bla. HDMI og USB.

Skjerm/monitor/TV kobles til via HDMI.

Trådløs mus og tastatur (vanlig Logietech) fungerer greitt.

Power via USB fra TV, men TV'n kan gi litt lite strøm (lite ampere) så det er best med egen "lader", 1-2 Amp. USB lader til iPod fungerer ok.

Rikomagic'en kostet meg kr 373,- fritt tilsendt fra dx.com. Les mere der.

 

For den som vil prøve: Rikomagic MK802 IIIS har BlueTooth og er kanskje noe nyere.

(Det finnes også varianter under andre navn)

........

Jeg har ikke klart å finne noen relevant hjemmeautomasjons- applikasjon, så det er antagelig litt tidlig på Android.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Android er jo ikke akkurat laget for å drifte servere. ;)

 

Det var vel ikke akkurat windows heller men det funker nå etterhvert, på et vis, med en reset i ny og ne....

 

Ser du noen spesiell grunn til at Android ikke skulle kunne benyttes til en litt enkel server?

 

.....

Dette er kanskje ikke rette forum til en operativsystemdiskusjon så vi må kanskje finne et annet sted(?)

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Det er jo først og fremst mangelen på software - det var ganske enkelt en kommentar til observasjonen din av at det ikke var rare utvalget av det. Siden Android aldri har vært (eller ment å være) laget for den slags bruk, mangler rett og slett softwaren. Ellers har jeg ikke noe imot Android som platform jeg, men jeg ville valgt noe annet dersom jeg ville sette opp hjemmeautomasjon, og ikke drevet utvikling av HA-software.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke klart å finne noen relevant hjemmeautomasjons- applikasjon, så det er antagelig litt tidlig på Android.

Problemet er at alle slike systemer må ha en "hjerne", og det er godt på utsiden av hva Android er tenkt til å være. Du finner plenty av gateways, server-programmer og protokoller som har Android som front-end, men hvis "Android-server med garantert kontinuerlig utvikling" er et absolutt krav, tror jeg ikke du kommer utenom å måtte skrive det selv.

 

Det er laget for å være brukervennlig, ikke kjøre programmer i ukevis.

Lenke til kommentar

jeg bruker spotify. Men pcen som jeg bruker har fast headsett som defsult lyd Device siden den blir mest brukt.

Men når jeg skal høre på lyd på anlegget så må jeg bytte lyd utgang til high definiton. men ønsker å kunne bytte dette fra mobilen eller nettbrett. har for eksempel et event som heter høre på musikk som skrur på forsterkeren og helst hadde byttet Playback Device på pcen til riktig lyd utgang. sånn at jeg kan starte musikken i spotify på pcen fra mobilen eller nettbretet.

 

Sånn som på denne siden. Men bare automatisk med script i homeseer.

 

http://downloadsquad.switched.com/2010/06/16/windows-7-tip-how-to-change-the-default-audio-device-with-a-hot/

Endret av DJ-Fetz
Lenke til kommentar

Den riktige måten å løse dette på, er å fortelle Spotify at den skal bruke en annen lydutgang. Men Spotify ser dessverre ikke ut til å kunne velge noe annet enn standardludytgang i instillingene, og da finnes det vel neppe noen cli-option for det heller.

 

Etter en kjapp kikk på Autohotjey sine sider, ser det ut som om du kan kjøre script uten å måtte bruke tastaturet, og til og med med mulighet til å lage exe-filer av scriptene dine. Disse kan du sette opp HomeSeer til å kjøre. :) Så kan være det enkleste er å bruke Autohotkey, ettersom det ser ut til å være lite med alternativer.

Lenke til kommentar

Den riktige måten å løse dette på, er å fortelle Spotify at den skal bruke en annen lydutgang. Men Spotify ser dessverre ikke ut til å kunne velge noe annet enn standardludytgang i instillingene, og da finnes det vel neppe noen cli-option for det heller.

 

Etter en kjapp kikk på Autohotjey sine sider, ser det ut som om du kan kjøre script uten å måtte bruke tastaturet, og til og med med mulighet til å lage exe-filer av scriptene dine. Disse kan du sette opp HomeSeer til å kjøre. :) Så kan være det enkleste er å bruke Autohotkey, ettersom det ser ut til å være lite med alternativer.

 

ok takk :) fikk det til å funke med AutoHotkey og med exe fil. men blir kansje litt være å få til med homeseer siden jeg ikke kjører homeseer på den pcen som jeg skal bytte lydutgang på.

 

men homeseer støtter Remote script. men åssen er det å få kjørt et sånt type script som ikke er .vb men .ahk fil på en annen pc en den som kjører homeseer? eller er det mulig å kjøre .exe filer remotely?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...