Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Når det kommer til tyske produkter og bruksanvisning så står ikke dokumentasjonen i forhold til produktet for er det noe tyskere er gode på så er det å lage håpløs dokumentasjon og det på tross av at produltene ofte er geniale og av meget god kvalitet.

Snakker ikke nå bare x-comfort men andre spesifikt tyske produkter som holder høy kvalitet og gjerne i verdensklasse med dertil prislapp mens på dokumentasjonen feiler de stygt.

 

Ta bare f.eks. Kontronik.

Den beste børsteløse motorkontrolleren penger kan kjøpe og den koster det hvite ut av øyet mens igjen på dokumentasjon er den håpløs.

Dåg meget enkel i bruk men ingen steder dette kommer fram av papirlefsa som følger med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes dokumentasjon, men det mangler mye "entry-level" informasjon for en som vil undersøke litt først hva du kan få til, og som ikke er "salgsbrosjyrer". Du kan ta noen kurs, men det er neppe aktuelt for de av oss som ikke har tenkt å bli autoriserte installatører. For å finne en passende modul må du egentlig vite at den eksisterer på forhånd...

 

Ja, dette er ett seriøst problem for KNX også, det finnes nok titusenvis av produkter. Det er en veldig høy terskel for å gjøre research for å komme inn i systemet. Utvalget er absolutt fordelaktig også, men det har sin pris.

 

AtW

Lenke til kommentar

Snakker ikke nå bare x-comfort men andre spesifikt tyske produkter som holder høy kvalitet og gjerne i verdensklasse med dertil prislapp mens på dokumentasjonen feiler de stygt.

Ja, det er litt rart det der. Jeg skulle gjerne ha et tysk produkt med en amerikansk brukermanual. Amerikanere lager jo (stort sett)veldig gode manualer, men dessverre forenkler de da ofte produktene sine litt for mye. De skal være enkle å bruke, ja, men helst ikke slik at det går ut over funksjonaliteten.

 

Jeg har noen Z-wave utstyr fra tyske Merten. De leder samme skjebne. Produktene er veldig gode, men disse figurene de har laget for å kunne gjøre brukermanualen internasjonal bidrar kun til å gjøre forvirringen komplett.

 

 

 

Ja, dette er ett seriøst problem for KNX også, det finnes nok titusenvis av produkter. Det er en veldig høy terskel for å gjøre research for å komme inn i systemet. Utvalget er absolutt fordelaktig også, men det har sin pris.

Jeg har en teori om hvorfor det er sånn. Det er jo en måte å hindre "hvem som helst" i å gjøre noe selv.

Før Clas Ohlson var det jo vanskelig å få fatt i elektromateriell, og det er fremdeles overraskende vanskelig å få fatt i rørleggermateriell (jeg skulle ha fatt i innmaten til et toalett, "snora" du trekker i, og var veldig lett å bytte, men jeg måtte faktisk til en rørlegger for å få fatt i delen).

 

Egentlig er det jo en klassisk hersketeknikk. Man styrer med tilgangen til informasjon.

 

... og det er en uting. :(

Lenke til kommentar

Ja, det er litt rart det der. Jeg skulle gjerne ha et tysk produkt med en amerikansk brukermanual. Amerikanere lager jo (stort sett)veldig gode manualer, men dessverre forenkler de da ofte produktene sine litt for mye. De skal være enkle å bruke, ja, men helst ikke slik at det går ut over funksjonaliteten.

 

Jeg har noen Z-wave utstyr fra tyske Merten. De leder samme skjebne. Produktene er veldig gode, men disse figurene de har laget for å kunne gjøre brukermanualen internasjonal bidrar kun til å gjøre forvirringen komplett.

 

 

 

 

Jeg har en teori om hvorfor det er sånn. Det er jo en måte å hindre "hvem som helst" i å gjøre noe selv.

Før Clas Ohlson var det jo vanskelig å få fatt i elektromateriell, og det er fremdeles overraskende vanskelig å få fatt i rørleggermateriell (jeg skulle ha fatt i innmaten til et toalett, "snora" du trekker i, og var veldig lett å bytte, men jeg måtte faktisk til en rørlegger for å få fatt i delen).

 

Egentlig er det jo en klassisk hersketeknikk. Man styrer med tilgangen til informasjon.

 

... og det er en uting. :(

 

Det kan nok hende deler av det er det. Men selv elektrikerstanden har over det jevne kun oversikt over en brøkdel innen knx, om de har noe kunnskap om det i det hele tatt. Jeg tror også mye av problemet er at det ikke finnes noen sentral oversikt noe sted, hver produsent sitter med sine produkter, og sine (delvis kryptiske), manualer for hvert produkt, man må tråle seg igjennom masse for å finne ut hva man trenger. Jeg tror det er en kombinasjon av

 

1. En bransje som ønsker å holde ting ved det gamle

2. Den store kompleksiteten i hva som finnes

3. Varierende egenskaper hos produsenter når det kommer til dokumentasjon.

 

Og det er ganske stor forskjell på hvor omfangsrikt ting er. Jeg har en bryter som har en manual på 240 sider! (og ja, det er kun ett språk)

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en "enhet", som kan benyttes i stedet for PC. Ser det er snakk om Rasberry osv. her .. Ønsker meg en liten boks som kun skal fungere som HS server.

 

Kriterier:

Må kunne kjøre Homeseer,

Må kunne koble til nettverk

Bør ha USB, RS232, og mulighet for skjerm, tastatur og mus.

 

Skal benyttes sammen med RFXlan, GlobalCache, og det hadde vært kjempe kjekt med mulighet til å kunne tilkoble 1.wire enheter. (kan vel også gjøres via *duino over nett kanskje)

 

Vet det er mange krav men håper noen har noen gode innspill på dette.

Lenke til kommentar

Blir vanskeloig så fort du vil bruke programmer som krever ræl-løsninger som WIndows, som ikke egner seg til embedded pga. manglende ARM-støtte. (Eller noe annet da, for den saks skyd. :p)

 

Velfortjent OS-bashing aside, så er vel alternativene stort sett å byge en mini-ITX-PC selv, eller kjøpe en tablet som kjører Windows. (Ikke "Windows" RT). Muli du finner noen gamle tablets som kjører WinXP - fodelen er da at du har touchskjerm/kontrollenhet i samme bit som serveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en "enhet", som kan benyttes i stedet for PC. Ser det er snakk om Rasberry osv. her .. Ønsker meg en liten boks som kun skal fungere som HS server.

 

Kriterier:

Må kunne kjøre Homeseer,

Må kunne koble til nettverk

Bør ha USB, RS232, og mulighet for skjerm, tastatur og mus.

 

Skal benyttes sammen med RFXlan, GlobalCache, og det hadde vært kjempe kjekt med mulighet til å kunne tilkoble 1.wire enheter. (kan vel også gjøres via *duino over nett kanskje)

 

Vet det er mange krav men håper noen har noen gode innspill på dette.

Det du leter etter heter en "PC"... ;)

 

Men seriøst. Det finnes mange tips om dette på forumet hos HomeSeer. HomeSeer i seg selv krever ikke så mye, så du kan fint kjøre det på en relativt billig barebone maskin.

 

 

 

Blir vanskeloig så fort du vil bruke programmer som krever ræl-løsninger som WIndows

*sukk* Oh, the fail...

 

Tolleranse og forståelse, NgZ. ;) Husk at mange har bedre ting å gjøre enn å banne over Linux som ikke fungerer med mindre du kjører "sudo apt-get all_the_switches /from_hell without_any guideance /nerdz4evah" i syv forskjellige varianter.

 

Uansett: HomeSeer 3 kommer også i en Linux-versjon, og det blir spennende! :) Men det kommer nok aldri til å kjøre på ARM...

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en "enhet", som kan benyttes i stedet for PC. Ser det er snakk om Rasberry osv. her .. Ønsker meg en liten boks som kun skal fungere som HS server.

 

Kriterier:

Må kunne kjøre Homeseer,

Må kunne koble til nettverk

Bør ha USB, RS232, og mulighet for skjerm, tastatur og mus.

 

Skal benyttes sammen med RFXlan, GlobalCache, og det hadde vært kjempe kjekt med mulighet til å kunne tilkoble 1.wire enheter. (kan vel også gjøres via *duino over nett kanskje)

 

Vet det er mange krav men håper noen har noen gode innspill på dette.

 

denne burde være perfekt som homeseer server. ASUS E2KM1-I Deluxe Mini-ITX hovedkort + ssd + en mini PSU 12V 120W og en liten boks eller kabinnt til å da den i er jo bare 17x17 cm.

 

trur hovedkorte kom på rundt 900 kr når det kom i butikkene.

 

http://www.youtube.com/watch?v=b73WdLMS_Qg

 

http://www.guru3d.co...otherboard.html

Endret av DJ-Fetz
Lenke til kommentar

Display for HS Touch

 

Har noen tips for et enkelt "display" for en HS Touch løsning?

 

Litt mindre enn en Ipad mini, hadde den bare hatt docking kunne den faktisk blitt brukt.

 

Egentlig er jeg på jakt etter noe mindre da den skal stå rimelig diskre i en hylle uten å tiltrekke seg for mye oppmerksomhet.

 

Årsaken til at jeg spør er at jeg de 2 siste ukene har hatt et "display" fra Oregon stående som viser 4 temperaturer. Jeg har blitt glad i denne informasjonen men savner muligheten for å legge til ytterlig info.

 

Noen som kjenner til utvalget av Androide løsninger?

 

Enheten til Oregon måler ca. 10 x 10 cm., går på batterier og varer leeenge.

 

8950688251934.jpg

Lenke til kommentar

*sukk* Oh, the fail...

 

Tolleranse og forståelse, NgZ. ;) Husk at mange har bedre ting å gjøre enn å banne over Linux som ikke fungerer med mindre du kjører "sudo apt-get all_the_switches /from_hell without_any guideance /nerdz4evah" i syv forskjellige varianter.

Haha, sier du som skriver i VB.NET for å få brukbar funksjonalitet ut av HS? :D

Litt "morro" må jeg få ha det når jeg er hjelpsom i samme post. :wee:

Hvis du synes det er vanskeligere å lime inn noe i et program å trykke enter enn å følge en bruksanvisning med femtifire steg og screenshots, får det stå for din regning. Forøvrig får du ferdigoppsatte linuxinstallasjoner for det meste, som gir deg langt mindre bry enn Windows, som f.eks. stuePC/xbmc. Så det så. *voksenmodus* :p

 

@Morgens: Hvis du kjøper en Nook Touch og hacker den, har du en androidenhet med nettleser og e-blekk-skjerm som varer i ukesvis på en lading, avhengig av bruk. Kan sikkert ordnes til så den aldri skrur seg av. DET er ikke akkurat hverken spesielt billig eller spesielt enkelt. Men eneste 5"-enheten jeg kommer på i farten som er i nørheten å være egnet.

Lenke til kommentar

Haha, sier du som skriver i VB.NET for å få brukbar funksjonalitet ut av HS? :D

Den ene forskjellen er at VB.net er jo leselig og forståelig sammenlignet med de fleste shell kommandoer for Linux. Den andre forskjellen er at min VB.net kode strengt tatt ikke er nødvendig, bare hendig.

Så det så! :p

 

Men seriøst, jeg bruker faktisk Linux, jeg. Jeg bare reagerer når noen sier "velfortjent OS-bashing" når det er åpenbar trolling. Hvis du vil "bashe" et OS, så gjør det med et som faktisk fortjener det.

Som iOS. ;)

 

 

 

 

Har noen tips for et enkelt "display" for en HS Touch løsning?

Litt mindre enn en Ipad mini, hadde den bare hatt docking kunne den faktisk blitt brukt.

Egentlig er jeg på jakt etter noe mindre da den skal stå rimelig diskre i en hylle uten å tiltrekke seg for mye oppmerksomhet.

Tror en O2 Joggler vil gjøre nytten for deg. Det en 7" touchskjerm, som du kan installere XP, Linux eller Android på, og følgelig installere HStouch på. Jeg har 5 stk i kjørende, og de fungerer bra! De er ikke plagsomt kjappe, men til $30-$50 kan man ikke forvente allverdens datakraft heller. Kilden er ebay.com, og det er en idé å følge litt med, prisene går fort opp og ned en del...

 

Ellers har HomeSeer selv en versjon som er laget til innfelling i vegg, ca $180 (Android 2.3.2), men jeg ville ikke tenkt på den før du faktisk skal ha ned veggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har snekret noen Mini-ITX maskiner med HK ASUS P8H77-I http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746657

og med diverse CPU: Celeron, i-3 og i-5 Kabinett: APLUS Case CS-160 (Fint lite kabinett, men dessverre ingen som fører det lengre).

Alle maskinene oppleves som raske, kjølige og nær lydløse, og klarer det meste vi har forsøkt, inkl videoredigering (ikke spill). Ble mest overasket av Celeron G530, koster lite yter nok til det meste.

 

Minste maskinen vi har forsøkt er denne:

Rikomagic MK802 III http://dx.com/p/rikomagic-mk802-iii-android-4-1-1-google-tv-player-w-tf-wi-fi-1gb-ram-8gb-rom-black-163479

Komplett har den også: https://www.komplett.no/k/search.aspx?q=rikomagic

Kjører Android 4.1.1, Har benyttet den for streaming av TV i noen uker, problemfritt.

 

Hvis det finnes SW for hjemmeautomasjon på Android så er vi takknemlige for tips.

Lenke til kommentar

Takk for tipset Moskus, men det virker som om dette er en utgått modell - stemmer det?

Den er utgått i at den ikke produseres lenger av OpenPeak, det er riktig. Det er derfor jeg nevnte at du må kjøpe den på eBay.

 

 

Hvis det finnes SW for hjemmeautomasjon på Android så er vi takknemlige for tips.

Joda... men forespørselen var så åpen at det er vanskelig å svare på den. ;)

Trenger du noe som styrer et allerede eksisterende system? Eller skal dette være et eget system som du kjører på en Android pad/telefon?

Lenke til kommentar

Joda... men forespørselen var så åpen at det er vanskelig å svare på den. ;)

Trenger du noe som styrer et allerede eksisterende system? Eller skal dette være et eget system som du kjører på en Android pad/telefon?

 

Jeg tenker på systemer som utelukkende kjører på Android.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...