Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Takk for tips, nå har ikke jeg så veldig erfaring med dette, men feks fra danfoss, hvilken konkret motor vil du anbefale, og hva er "fjæråtergang"? Og er dette noen man bare kan feste rett på en eksisterende kuleventil med "vribryter", eller må jeg installere en ventil til?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei er det noen som har fått satt sammen en løsning til Hjemmeautomasjon på hytta med 3 g internett og RFXtrx433 eller ZSTICK ?

 

lurte på denne http://www.hardkerne...e=G133999328931

 

eller raspberry pi.

 

Men er android eller Linux på den. Så trenger et program som støtter dette. Så vet jeg ikke om RFXtrx433 eller ZSTICK funker med android eller Linux?

Endret av DJ-Fetz
Lenke til kommentar

Ser ut som om det skal fungere. Clicky

Synes jo Odroiden er mye deiligere enn Pien, jeg da, men kan være Pien er et grei valg på grunn av all supporten den har rundt om kring. Nesten så jeg lurer på om den egentlig skader eller gagner embedded linux...

 

3G-dogler er generelt ikke noe problem på linux, og takket være Android finner du nå drivere som fungerer fint på ARM for de aller fleste.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Skal nok ikke være noe problem å holde en aktiv datatilkobilng, men detkan hnde du må kjøre noen pings eller noe annet for at 3g-modemet ikke skal sovne. Spørs litt fra dings til dings. To ting jeg kommer på i faren som må settes opp.

1: Dynamic DNS, slik at du alltid kan nå PI-en din på f.eks. DJfetz.dyndns.org.

2: Operatøren din må gi deg en egen IP-adresse. Finnes forskjellige oppsett for å oppnå dette hos ulike operatører, ikke alle som gir deg det som standard.

 

Hvis du har en hjemmeserver eller avansert ruter, kan du vurdere å sette opp en OpenVPN-server på en av dem, og sette opp Pi-en til å koble seg til den, i stedet for punk 1. (Da kan du nå en fra det lokale netterket. Da ligger ikke PI-en åpen mot nettet. Til gjengjeld når du den bare fra hjemmenettet, så du må evt. vøre tilkoblet samme VPN selv hvis du er utenfor huset.

 

VIKTIG når man setter opp sånt som skal stå alene: sett det opp så det ALLTID prøver å reconnecte til nett, restarte alt som stopper osv og aldi timer ut.

Lenke til kommentar

Skal nok ikke være noe problem å holde en aktiv datatilkobilng, men detkan hnde du må kjøre noen pings eller noe annet for at 3g-modemet ikke skal sovne. Spørs litt fra dings til dings. To ting jeg kommer på i faren som må settes opp.

1: Dynamic DNS, slik at du alltid kan nå PI-en din på f.eks. DJfetz.dyndns.org.

2: Operatøren din må gi deg en egen IP-adresse. Finnes forskjellige oppsett for å oppnå dette hos ulike operatører, ikke alle som gir deg det som standard.

 

Hvis du har en hjemmeserver eller avansert ruter, kan du vurdere å sette opp en OpenVPN-server på en av dem, og sette opp Pi-en til å koble seg til den, i stedet for punk 1. (Da kan du nå en fra det lokale netterket. Da ligger ikke PI-en åpen mot nettet. Til gjengjeld når du den bare fra hjemmenettet, så du må evt. vøre tilkoblet samme VPN selv hvis du er utenfor huset.

 

VIKTIG når man setter opp sånt som skal stå alene: sett det opp så det ALLTID prøver å reconnecte til nett, restarte alt som stopper osv og aldi timer ut.

 

ok takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Bare et lite spørsmål, er det ingen som bruker annerkjente smarthusløsninger som X-xomfort, Sensio, Carlos Gavazzi smart house eller KNX her?

Alle systemer som kjører uten PC oppkoblet.

 

Jeg er i ferd med å sintallere knx, skal lage en endelig rapport når jeg omsider får opp hele greia. Trenger forsåvidt ikke pc, men en eller annen form for sentral styring er definitivt å foretrekke også der.

 

AtW

Lenke til kommentar

Felles for flere av dem er at de er mange ganger dyrere, du blir slitende med vendor lock-in fra helvete, og til dels begrensede og veldig lite fleksible løsninger. Nevnte jeg dyre?

 

fLere av dem, og her kan X-comfort særlig nevnes, er at informasjonen som finnes om det er ikke-ekeisterende. De henviser deg til en forhandler. Så du kan ikke engang planlegge noe som helst selv. Det er ikke noe for fikleglade mennesker. ;) En RaspberryPi, en USB-HUB, en RFXtrx433 og Domoticz, så har man en veldig fleksibelt som man kan bygge ut med flere moduler fra mange ulike produsenter etter hvert.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Felles for flere av dem er at de er mange ganger dyrere, du blir slitende med vendor lock-in fra helvete, og til dels begrensede og veldig lite fleksible løsninger. Nevnte jeg dyre?

 

Dette har forsåvidt vært diskutert litt tidligere i tråden, og selv om noen er uenig med meg, så vil jeg si KNX er på linje med alternativene kostnadsmessig, med unntak av Nexa, som er veldig billig. Men sammenlikner du med feks z-wave vil jeg si nivået er noenlunde det samme. Da har jeg ikke regnet med ekstra utgifter som man får av å ha ett kablet system, i form av eventuelt ekstra elektrikerarbeid osv. KNX er vel også den mest standardiserte og med fleste produsenter av alle styringssystemer jeg vet om ihvertfall. Fleksibiliteten er også høyere enn på systemer som Nexa. Jeg vil dog si KNX er lite aktuelt om man ikke foretar en nybygging eller totalrehabilitering av elektrisk anlegg.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Bare et lite spørsmål, er det ingen som bruker annerkjente smarthusløsninger som X-xomfort, Sensio, Carlos Gavazzi smart house eller KNX her?

Alle systemer som kjører uten PC oppkoblet.

Dette er i utgangspunktet en tråd for de av oss som har lyst på alt fra enkel til ganske fancy automasjon, men som ikke har lyst på regninger på størrelse med en god bruktbil. ;)

 

KNX er jo en glimrende protokoll som jeg selv hadde vurdert skikkelig selv, men kun hvis jeg skulle bygge nytt eller totalrenovere. (Og hvor konkurransedyktig det egentlig er på pris mot Z-wave er diskuterbart, det er noen forbehold å ta, men det er jo en helt annen, og ganske kjedelig, diskusjon).

 

X-comfort holder mange av kortene sine tett til brystet, ja, det er litt kjedelig å diskutere for du bør være fagmann for å få fatt i mye av informasjonen. Dessuten kan jeg ikke se at X-Comfort har noen fordeler over andre protokoller, som Z-wave. Det er mer låst og dyrere. Jeg er fremdeles skuffet over Altibox sitt valg av å bruke X-comfort i "sitt" hjemmeautomasjonssystem. Hører rykter om at prisene er relativt stive.... De skulle brukt Z-wave, eller kanskje til og med Zigbee. Da hadde det vært skikkelig interessant! :)

 

 

 

Testet domoticz så vidt nå. Ikke veldig god dokumentasjon for noe annet enn Pi-enm, men fikk da bygget den. Tror jeg må kjøpe meg en RFXtrx433 nå, aktså. Er jo så kjekt å ha, sier jeg til samboeren min... :p

"Kjekt å ha" begynner å bli mitt livsmotto... :p

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt X-comfort siden 2007 med eget programeringsgrewnsesnitt og er kjempefornøyd med systemet.

Du er heller ikke fastlåst til x-comfort komponenter om du ønsker å blande det med noe annet.

Eaton har et USB grensesnitt som kan kommunisere med andre protokoller som gjør det mulig å integrere x-comfort sammen med andre systemer.

Man kan blandt annet kjøre Carlos Gavazzi dupline buss inn på x-comfort om man vil det.

 

Men ser problemene om man ikke er fagmann selv men samme problematikken møter man på med andre systemer ettersom man tross alt skal integrere det med 230V opplegget i boligen.

Og vil man ha full kontroll på sitt eget x-comfort anlegg er det ingenting som hindrer mannen i gata og i tillegg til resten av installasjonen og kjøpe programeringsgrensesnittet.

 

Prisen blir da det eneste negative om jeg skulle finne noe å sette fingeren på.

Lenke til kommentar

Prisen blir da det eneste negative om jeg skulle finne noe å sette fingeren på.

... samt at det X-Comfort tilbyr heller ikke er unikt til den prisen.

 

Men som med så mye annet her i verden er det snakk om smak og behag. :)

Det er mange veier til Rom. Det viktigste er jo å finne et system man selv synes er tilstrekkelig, både med tanke på pris og fleksibilitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken dokumentasjon er det du ikke finner?

http://www.moeller.n...mfort/index.htm

Det finnes dokumentasjon, men det mangler mye "entry-level" informasjon for en som vil undersøke litt først hva du kan få til, og som ikke er "salgsbrosjyrer". Du kan ta noen kurs, men det er neppe aktuelt for de av oss som ikke har tenkt å bli autoriserte installatører. For å finne en passende modul må du egentlig vite at den eksisterer på forhånd...

 

.... og dette er egentlig et generelt problem med bruksanvisninger, men siste side av denne tok kaka. ;)

 

Å styre lys og varme er ikke det som definerer et smarthus for meg lenger. Det begynner jo nesten å bli normalt. ;)

Men deriomt er det viktigere for meg å få automatisert så mye annet som praktisk mulig. Jeg skal ha inn touch-skjermer, styre stereoanleggene, musikk, TVer, videoavspillere, rullegardiner, kameraer, dørlåser, bla-bla-bla, og så videre.. Her er det igjen mangel på informasjon, muligens, men andre systemer fronter sine APIer og SDKer med store bokstaver for at flest mulig skal bruke det. HomeSeer bruker et språk jeg allerede bruker (.NET FTW), og det er da enklere (for meg) å lage tilskudd, og det er en fordel at mange andre også synes det.

 

 

Men igjen: Ddet er mange veier til Rom. Er du fornøyd med et system, så skal du bruke det! :)

 

Det viktigste HER er jo utveksle idéer om hva som er kjekt å automatisere, samt generelt hvordan man kan gjøre det.

 

Spesifikke løsninger gis jo selvføglelig når folk lurer. Man skal jo komme i gang også. ;)

Men det viktigste for meg er at man gjør det, ikke hvilken protokoll man bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...