Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Jeg er verdens verste gjerrigknark (onkel Skrue pleier å ringe meg om sparetips...), men akkurat sånne ting kunne det ikke falt meg inn å velge noe annet enn en løsning som vil føre til full utbetaling fra forsikringsselskapet hvis den svikter.

 

Jeg tviler på at forsikringsselskapet har noen dekning for noen avkortning pga noe slikt, men når det er sagt, jeg har hatt vannlekkasje to ganger der jeg har bodd, det er mere styr enn man ønsker, uansett om de økonomiske utgiftene er null.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips, jeg skal sjekke det ut, 10 kg/cm^2 er jo i praksis 10 bar, jeg har lest at man bør dimensjonere for 10 bar i ett vanlig hjem, så det bør jo holde. Jeg spekulerer litt i at jeg kanskje bør bite i det sure eplet og kjøpe noe overprisede greier her til lands dog, konsekvensen ved feil på en slik sak er ganske store.

Ja, konsekvensene kan bli enorme.

 

Hvilke løsninger til hvilken pris er det snakk om?

Jeg vet jo det finnes noen "ferdige produkter" for slikt, som koster rundt 7-8000 kr, men de har jo sitt eget proprietært system. Jeg ville som deg bare hatt en 24V NO ventil på 10-15 bar. Koster det så mye, da?

 

 

Jeg er verdens verste gjerrigknark (onkel Skrue pleier å ringe meg om sparetips...), men akkurat sånne ting kunne det ikke falt meg inn å velge noe annet enn en løsning som vil føre til full utbetaling fra forsikringsselskapet hvis den svikter.

Jeg er også litt der at det er greit om ting ikke koster for mye, da får jeg flere gadgets! ;)

Men typisk "strøm og vann" skal være gjort skikkelig!

Lenke til kommentar

Har sett noe rundt her fra danfoss osv, såvidt jeg har sett koster det omlag 1000-1500 her til lands fra en etablert produsent. ("ren" solenoidventil 24V NO)

Det er jo ikke direkte billig, men heller ikke "ekstremt dyrt" sammenlignet med hva det vil koste deg å få den montert...

Lenke til kommentar

Litt usikker på om dette hører helt hjemme i tråden, men min leverandør av cat6a-kabler har plutselig endret specs, så nå er de mye tjukkere og stivere enn før, noen som har noen å anbefale som noen som selger 100-meters-ruller av cat6a til en ok pris? Det er mye cat6 eller cat6a patche-kabler rundt omkring, men det er litt styr å få tak i cat6a på rull.

 

AtW

Lenke til kommentar

Cat6a er vel strengt tatt ikke "lov" å selge på rull fordi specsene tilsier at pluggen ikke kan monteres manuelt om den ferdige kabelen skal være etter cat6-specs. Siden du sier 100m ruller er du kanskje interessert i 305m også? Aner ikke om prisen er høy eler lv, har aldri kjøpt i så store mengder. :p

 

red: Denne er faktisk både branded og billigere.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Nei, er ikke 100% sikker, men husker jeg leste om det i forbindelse med at cat 6 eller 6a (husker ikke helt) ble standardisert. Noe med at det var svært lite sannsynlig at standarden ble overholdt med vanlig "crimping" av pluggene. Tviler på at det er noe som betyr noe for de fleste hjemmebruk-eventualiteter, og det er jo ingen mangel på steder som selger det på rull. Men det kan altså fort være at man ikke får reelle cat6/6a specs ut av det ferdige produktet.

 

Billigere her forresten, men har ingen erfaring med sjappa. Jeg regner med cat6 holder? 6a er nok vanskeligere å kjøpe i bulk.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Da tror jeg virkelig vi er over på et nivå der du neppe får 6a spec med noe du mekker kontakter på selv. Pass på at du får ISO-spekket 6a da, USA-6a er dårligere, og midt i mellom kommer den europeiske. Skal ikke være enkelt på det nivået. :p

 

Jo, takk for tips, den jeg har brukt før er ISO-spekket, men de har plutselig blitt tjukkere og stivere enn før, så jeg sliter litt med det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på behovet ditt for 6a vs 6. Er det fremtidssikkert kabelstrekk i veggen det dreier seg om?

 

Det er liten mening å ikke trekke cat6a i mine øyne, hva tjener man på det? noen hundrelapper i hele leiligheten? Sett i forhold til andre kostnader er det i praksis gratis ved en rehabilitering av ett elektrisk anlegg elelr nybygg. 10 gig er nok til å fjerne flaskehals mot disk, og å sende skjermsignaler ukomprimert, begge deler er store fordeler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser den. Skulle jeg lagt kabler i bygg hadde jeg nok passet på å få med det jeg og. Selv om HDBAseT ikke har tatt av enda (Jeg håper fortsatt, dum som jeg er) er det jo mulig å sende mye annet over ethernet med ulike adaptere. Kjenner jeg misunner alle dere som eier og ikke leier hver gang jeg leser her inne.

Lenke til kommentar

Har sett noe rundt her fra danfoss osv, såvidt jeg har sett koster det omlag 1000-1500 her til lands fra en etablert produsent. ("ren" solenoidventil 24V NO)

 

AtW

Bruk denne som et grunnoppsett( http://netthandel.hoiax.no/main.aspx?page=article&artno=8377567 )

Bytt ut de manuelle termostatene med magnetventiler(solenoidventil 12/24V NC) disse vil da åpne og lukke de forskjelllige kretsene og du kan få ønsket temperatur på hver krets. Regner med at du skal ha rør i rør system slik at alt blir samlet i en styringsboks/skap. Denne koblingsboksen bør ha en syrefast trakt i bunnen, slik at ved en vannlekasje i ett av rørene eller fra ventilene vil renne ned i trakten og ned i sluket.

Lenke til kommentar

Bruk denne som et grunnoppsett( http://netthandel.ho...e&artno=8377567 )

Bytt ut de manuelle termostatene med magnetventiler(solenoidventil 12/24V NC) disse vil da åpne og lukke de forskjelllige kretsene og du kan få ønsket temperatur på hver krets. Regner med at du skal ha rør i rør system slik at alt blir samlet i en styringsboks/skap. Denne koblingsboksen bør ha en syrefast trakt i bunnen, slik at ved en vannlekasje i ett av rørene eller fra ventilene vil renne ned i trakten og ned i sluket.

 

Jeg skal bare ha en ventil ved hovedvanninntekt mitt, som kan skri vannet på eller av, har ikke noe gulvvarme med vann eller noe liknende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skal bare ha en ventil ved hovedvanninntekt mitt, som kan skri vannet på eller av, har ikke noe gulvvarme med vann eller noe liknende.

 

AtW

Vel, ville ikke ha brukt en solenoidventil til hovedkranen, da den vil lekke før eller siden(pakkningene blir spø og sprekker). Der ville jeg ha kostet på meg en kuleventil som du kan sette en motor på, slik at du kan styre den med hva du måtte ønske.

Lenke til kommentar

Vel, ville ikke ha brukt en solenoidventil til hovedkranen, da den vil lekke før eller siden(pakkningene blir spø og sprekker). Der ville jeg ha kostet på meg en kuleventil som du kan sette en motor på, slik at du kan styre den med hva du måtte ønske.

 

Hva slags motor er det fin finnes til den slags bruk da? Er forsåvidt allerede en kuleventil der, den har jo en alminnelig stoppekran.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva slags motor er det fin finnes til den slags bruk da? Er forsåvidt allerede en kuleventil der, den har jo en alminnelig stoppekran.

 

AtW

Det kan jo være så mangt...

f.eks

http://www.danfoss.com/Sweden/Products/Categories/Group/HE/Motorventiler/Stalldon-till-satesventiler/Ventilmotorer-for-fjarrvarme/641baf95-faad-4287-9fe3-f78546f56bd2.html

 

http://www.belimo.no/index.php?p=61&showu=172

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...