Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Jo, på den andre siden skal netteieren her i byen ha 1000 kr pluss 75 i månedsleie for å installere en "pulsmåler", noe jeg innbiller meg kun er en ledning ut av en eksisterende utgang på måleren, så det er dyrt, og det er landeveisrøveri.

 

AtW

 

Jeg fikk nå etter å ha presset min nettleverandør bekreftet min mistanke, at dette er kun en toleder ut fra en eksisterende utgang på måleren. Jeg spurte om de ikke synes det var usannsynlig drøyt å kreve 900 kr i året for noe sånt, og de forsøkte å forsvare seg med at det "inkluderte vedlikehold" Vedlikehold av en ledning? Svindel kaller jeg det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. amerikansk utstyr som opererer på 310/315MHz, her fant jeg to guider til hvordan man konverterer til 433MHz. Desverre på språk jeg ikke forstår, men dette ser ikke vanskelig ut!

 

Her bytter du ut senderen med en 433MHz sendermodul. Denne modulen koster ca. 40kr:

http://www.domotica...._OP_433.92.html

 

Her bygger man om senderen for å flytte frekvensen. Jeg ser for meg at dette er enda billigere:

http://www.toutelado...opic.php?t=2380

 

En MS13 koster nesten 500kr, mens tilsvarende amerikansk variant koster under 200kr på ebay. Her er det penger å spare hvis man vil ha mange foto-sensorer. Godt mulig at dette også kan gjøres med f. eks. DS90...

 

EDIT: jeg vil legge til; jeg tror det er ulovlig å bruke 310/315MHz-båndet i norge. Det er i hvertfall ikke lov i store deler av Europa. Sannsynligvis ikke noe problem hvis du bor på landet, men det kan oppstå problemer om du befinner deg et sted der denne frekvensen er i bruk til noe annet. Det kan f. eks. være militært, relatert til fly- eller båttraffikk eller til reserverte walkie-talkie frekvenser (det slaget man må betale leie hvis man vil bruke). Jeg har ikke sjekket hva det brukes til, men jeg tror ikke dette båndet er åpent for fri bruk. Ikke det at jeg tror noen kommer til å bli tatt, men det er jo greit å holde seg innenfor bestemmelsene hvis man kan...

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Ja da virker det :) får da opp bilde uten meny(video)

(Må slå inn passord)

Da vil det ikke fungere i HStouch. Du må forme URL'en slik at du slipper det, som her:

http://brukernavn:[email protected]/video.cgi

 

 

Vet noen om en lang temperatursensor som er å få tak i og fungerer sammen med RFXCom? Jeg trenger å følge med på temperaturen inni et ytre rør der det inni ligger vannrør (så det er rør-i-rør-i-rør, eller bare rør og vas...årsaken er at jeg må musebeskytte selve vannrørene), og jeg trenger iallfall noe som har sensoren i enden av en to meter lang kabel, gjerne tre til fire.

Det finnes flere sensorer som har "lang ledning" og er vanntette. Her er en vanntett en, som du kan koble til en måler

 

 

Ang. amerikansk utstyr som opererer på 310/315MHz, her fant jeg to guider til hvordan man konverterer til 433MHz. Desverre på språk jeg ikke forstår, men dette ser ikke vanskelig ut!

"Vanskelig" er et spørsmål om definisjoner. Jeg har prøvd meg. For meg var det umulig i praksis. Men ja, jeg fikk en til å bygge om en DS10 for meg, og den har betydelig bedre rekkevidde enn sine 311 MHz brødre.

Lenke til kommentar
Det finnes flere sensorer som har "lang ledning" og er vanntette. Her er en vanntett en, som du kan koble til en måler

 

Takk, men den har bare én meter lang kabel, og jeg var helst ute etter "ferdig opplegg", hvis du skjønner. Jeg har ikke funnet noe som er mer enn en drøy meter selv, og jeg må som sagt ha noe lengre. Den trenger ikke være vannett, for jeg skal ikke inn i selve vannrørene, bare i de avløpsrørene som jeg bruker som trekkrør for vannrørene.

Lenke til kommentar

Takk, men den har bare én meter lang kabel, og jeg var helst ute etter "ferdig opplegg", hvis du skjønner. Jeg har ikke funnet noe som er mer enn en drøy meter selv, og jeg må som sagt ha noe lengre. Den trenger ikke være vannett, for jeg skal ikke inn i selve vannrørene, bare i de avløpsrørene som jeg bruker som trekkrør for vannrørene.

Oregon Scientific har en sensor (THC238) som måler temperatur og luftfuktighet, har ca. 3 meter kabel.

Lenke til kommentar

"Vanskelig" er et spørsmål om definisjoner. Jeg har prøvd meg. For meg var det umulig i praksis. Men ja, jeg fikk en til å bygge om en DS10 for meg, og den har betydelig bedre rekkevidde enn sine 311 MHz brødre.

 

Jeg får til selve loddingen, men kommer ikke nødvendigvis så langt uten instruksjoner på hvordan jeg skal gå frem. Det kan hende innmaten i DS10'en likner nok på innmaten i MS14 at jeg enkelt kan se hva som har vært gjort og skjønne hvordan jeg går frem.... Jeg har ikke klart å oppdrive noe skjema på DS10, så jeg må nesten ha en foran meg og tegne opp et skjema selv for å vite sikkert. Hvis han som hjalp deg med din DS10 har gjort noen notater, mottaes dette med takk! :)

Lenke til kommentar

1. Velger image boks under others.

2.Skriver inn ip adresse under ImageURLnormal: username:[email protected]:port\video.cgi har også forsøkt med snapshot.cgi ( kan passordet og brukernavn skives inn som over?, får ikke slått det av, så får ikke testet uten).

3.Under settings settes IsVideo = True?

Du må selvfølgelig ha http:// før adressen, men ellers er det riktig.

Lenke til kommentar

Heisann, jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden enda, men er på god vei. Jeg lurer på om noen har erfaring med/ oversikt over muligheten til styring av vannbåren varme, og eventuelt ventilasjon via noen av disse systemene? Jeg tenker da på styring av ventiler OSV. Jeg har et system i hodet som gir mulighet for forskjellige varmekilder (grunnvarme, solfanger), og omslag til passiv airconditioning på sommertid mm. Jeg kunne tenke meg stålkontroll på temperatur på tilluft/fraluft, automatisk valg av varmekilde basert på returtemperatur også videre.

 

Kortversjon: Styring av ventiler basert på en type if-then funksjon?

Lenke til kommentar

Heisann, jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden enda, men er på god vei. Jeg lurer på om noen har erfaring med/ oversikt over muligheten til styring av vannbåren varme, og eventuelt ventilasjon via noen av disse systemene? Jeg tenker da på styring av ventiler OSV. Jeg har et system i hodet som gir mulighet for forskjellige varmekilder (grunnvarme, solfanger), og omslag til passiv airconditioning på sommertid mm. Jeg kunne tenke meg stålkontroll på temperatur på tilluft/fraluft, automatisk valg av varmekilde basert på returtemperatur også videre.

 

Kortversjon: Styring av ventiler basert på en type if-then funksjon?

"Ventiler" kan styres. Men spørsmålet er hvordan. For vannbåren varme finnes flere løsninger, avhengig av hvilken protokoll du bruker. Jeg skal f.eks. til sommeren i gang med et lite vanningssystem, og har kjøpt inn en 24V solenoid ventil for formålet. Her er vannet av/på.

 

Det finnes smartere systemer til radiatorer.

 

Luftventiler finnes det, så vidt jeg vet (men jeg vet ikke alt), ingen standard på. Her er det igjen flere muligheter, men jeg tror det kommer an på hvor nevenyttig du er selv...

 

If/then funksjonen er ikke problemet. Problemet er selve styringen.

Lenke til kommentar

"Ventiler" kan styres. Men spørsmålet er hvordan. For vannbåren varme finnes flere løsninger, avhengig av hvilken protokoll du bruker. Jeg skal f.eks. til sommeren i gang med et lite vanningssystem, og har kjøpt inn en 24V solenoid ventil for formålet. Her er vannet av/på.

 

Det finnes smartere systemer til radiatorer.

 

Luftventiler finnes det, så vidt jeg vet (men jeg vet ikke alt), ingen standard på. Her er det igjen flere muligheter, men jeg tror det kommer an på hvor nevenyttig du er selv...

 

If/then funksjonen er ikke problemet. Problemet er selve styringen.

 

Hva slags Solenoid-ventil kjøpte du? Og er den NC eller NO? Og hvilken dimensjon? Det er faktisk litt styr å få tak i NO solenoid-ventiler på 24V og til en saklig pris.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva slags Solenoid-ventil kjøpte du? Og er den NC eller NO? Og hvilken dimensjon? Det er faktisk litt styr å få tak i NO solenoid-ventiler på 24V og til en saklig pris.

Impulskjøp på eBay. 24V, 3/4", NC. Ca $28.

Har foreløpig null peiling på hvor godt den fungerer, det får jeg teste når det blir varmere ute.

 

 

Her er en 3/4" NO 24V:

http://www.ebay.com/itm/Electric-Solenoid-Valve-Water-Air-N-O-24V-DC-3-4-Normally-Open-Type-/281049052131?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item416fd433e3

Lenke til kommentar

Jeg legger gulvet nå, og skal montere varmepumpe med shuntgrupper osv senere, så fåreløpig står jeg helt fritt i valg av utstyr, men det er klart at jo enklere det er jo bedre er det. Og jeg plasserer meg selv i kategorien handy, og ikke redd for en utfordring.

Lenke til kommentar

Jo, men er ikke de fleste inntaksrør i hus 20mm? Da vil jo en slik ventil strupe inntaket? Man trenger 1 tomme for å ikke gjøre det tror jeg?

Det er godt mulig, jeg husker ikke hva standard dimensjon på vannrør inn i hus er, men du spesifiserte ikke dimensjon eller bruksformål. ;)

 

Denne da? 1" 24V NO:

http://www.ebay.com/itm/Electric-Solenoid-Valve-Water-Air-N-O-24V-DC-1-Normally-Open-Type-/400384671774?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5d38c9401e

 

... og det er sikkert verdt å sjekke at den tåler trykket. Normalt vanntrykk er vel rundt (maksimalt) 6 bar, da burde 10 kg/cm2 holde i lange baner, men det ER en ventil kjøpt på eBay tross alt.

Lenke til kommentar

Takk for tips, jeg skal sjekke det ut, 10 kg/cm^2 er jo i praksis 10 bar, jeg har lest at man bør dimensjonere for 10 bar i ett vanlig hjem, så det bør jo holde. Jeg spekulerer litt i at jeg kanskje bør bite i det sure eplet og kjøpe noe overprisede greier her til lands dog, konsekvensen ved feil på en slik sak er ganske store.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg spekulerer litt i at jeg kanskje bør bite i det sure eplet og kjøpe noe overprisede greier her til lands dog, konsekvensen ved feil på en slik sak er ganske store.

 

Jeg er verdens verste gjerrigknark (onkel Skrue pleier å ringe meg om sparetips...), men akkurat sånne ting kunne det ikke falt meg inn å velge noe annet enn en løsning som vil føre til full utbetaling fra forsikringsselskapet hvis den svikter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...