Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Den siden var jo veldig kryptisk med tanke på informasjon, men den ligner veldig på de jeg allerede har. :)

 

... og det ser ut som om den har en ekstra tilkobling: http://tech.dir.groups.yahoo.com/group/heyu_users/message/3661

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen.

 

 

Etter 1 års fravær (stort sett) fra tråden har jeg de siste 4 timene skummet 1 år og fått ny inspirasjon. Utrolig hva godt en influensa faktisk kan gjøre.

 

Homeseer og en rekke "dingser" fra tråden her har vært i drift i nesten 3 år, men nå er det på tide med en opprydding.

 

 

Håper noen vil hjelpe meg med følgende utfordringer:

 

1. Fjernkontroller - Forenkling i Homeseer

 

Bruker disse:

 

14603.png

 

 

Og har Events med:

 

Device Remote Rem I 5 is set to *ON*

 

osv.

 

Utfordringen er at det blir mye "klikking" på nettsiden til Homeseer serveren min siden jeg har lagt inn knapp 1-5, av/på x 3 fjernkontroller manuelt - forstua og tilsvarende for loftet osv.

 

Fjernkontrollen er valgt fordi den er liten, billig og ikke dominerer (irriterer kona).

 

Jeg antar at det er skripting som er nøkkelen, men hva er den beste måten og gjøre dette på? Regner med at svaret ligger i pkt. 2.

 

2. Skripting

For 20 år siden hadde jeg Pascal i 2 år på høyskolen, ikke favorittfaget men jeg stod med glans. Makroer i Excel går men jeg må tenke... :-)

 

Hvis jeg skal sette meg ned og "lære" skripting igjen - hva bør jeg fokusere på? VB.Net som Moskus anbefalte for 20 sider siden?

 

Bruksområdet vil være for fremtidig Homeseer utvikling, i-enhetene skal få sitt oppsett osv.

 

3. Oppdatering av Rfxcom

LAN 2 port 433.92MHz X10/Oregon/KlikOn receiver with telescopic antenna

 

Den har stått på siden jeg fikk den for nesten 3 år siden, bør jeg oppgradere den - firmware eller ny enhet? Den er jo den mest kritiske enheten i hjemmet.

 

4. LWMR-210

Har flere slike Nexa dimmere som er bygget inn i bryteren:

 

14329-3.png

 

 

Fungerer utmerket fra Homeseer, men 2-3 av disse går i "sykluser" når jeg skrur på bryteren manuelt. De startet på 100% og går til 0% 2-3 ganger før de går til den settingen jeg sist hadde ved manuell bruk.

 

Utrolig irriterende.

 

Har ikke kontaktet Nexa support enda, noen med tilsvarende erfaringer?

 

 

Håper noen av ekspertene her inne vil bistå med sin kunnskap og dermed gi meg motivasjon for videre utvikling av denne hobbyen.

 

Spesiell takk til Moskus som virkelig er hjelpsom - utrolig innsats.

 

Ha en fin kveld.

 

M.

Lenke til kommentar

1. Fjernkontroller - Forenkling i Homeseer

 

Bruker disse:

 

14603.png

 

 

Og har Events med:

 

Device Remote Rem I 5 is set to *ON*

 

osv.

 

Utfordringen er at det blir mye "klikking" på nettsiden til Homeseer serveren min siden jeg har lagt inn knapp 1-5, av/på x 3 fjernkontroller manuelt - forstua og tilsvarende for loftet osv.

 

Fjernkontrollen er valgt fordi den er liten, billig og ikke dominerer (irriterer kona).

 

Jeg antar at det er skripting som er nøkkelen, men hva er den beste måten og gjøre dette på? Regner med at svaret ligger i pkt. 2.

Jeg bruker begge deler for slike fjernkontroller, men jeg tror Events er enklere å vedlikeholde i lengden.

 

Det blir uansett mye trykking for du har jo 30 knapper å sette opp. Men når du har satt opp et Event, kan du kopiere det, og enten bare endre Triggeren (fra f.eks. "Set On" til "Set Off"), eller endre Device'n.

 

Scripting er glimrende hvis du skal gjøre noe litt mer "fancy", som f.eks. sjekke en betingelse før den gjør en bestemt hendelse. "Når jeg trykker på knapp '1 ON', så skru på bilvarmen HVIS temperaturen er mindre enn 5 grader".

 

 

 

2. Skripting

For 20 år siden hadde jeg Pascal i 2 år på høyskolen, ikke favorittfaget men jeg stod med glans. Makroer i Excel går men jeg må tenke... :-)

 

Hvis jeg skal sette meg ned og "lære" skripting igjen - hva bør jeg fokusere på? VB.Net som Moskus anbefalte for 20 sider siden?

 

Bruksområdet vil være for fremtidig Homeseer utvikling, i-enhetene skal få sitt oppsett osv.

VB.net er hoved-scripting språket til HomeSeer, og vil fortsatt være det i HomeSeer 3. Hvis du skal lære deg scripting, så ville jeg brukt det. Fordelen med det er at det er forholdsvis i nærheten av VBA i Excel, og det dermed ikke er SÅ mye nytt rent språkmessig (mulighetene er desto større, jeg føler at jeg har litt tvangstrøye når jeg må lage VBA makroer).

 

VB.net har fordelen at det kompileres til CLR som de fleste andre .NET-språk (også C#), og det i praksis er ekstremt liten forskjell på språkene. Et greit startsted kan være Teach Yourself VB.NET in 21 Days, men den begynner muligens å bli ganske utdatert nå. For å scripte med intellisense, vil jeg anbefale tenScripting som du kan kjøre i Visual Studio Express. Ellers står det mye kjekt om scripting i HS2 User Guide.

 

Her er et superenkelt script som bare skriver "Hei på deg, Morgens!" til loggen i HS:

Sub Main(byval params as Object)
 hs.WriteLog("Test", "Hei på deg, Morgens!")
End Sub

 

 

3. Oppdatering av Rfxcom

LAN 2 port 433.92MHz X10/Oregon/KlikOn receiver with telescopic antenna

 

Den har stått på siden jeg fikk den for nesten 3 år siden, bør jeg oppgradere den - firmware eller ny enhet? Den er jo den mest kritiske enheten i hjemmet.

Virker den? Don't change the winning team. ;)

Men en firmware-oppgradering skader sjeldent. :)

 

 

4. LWMR-210

Har flere slike Nexa dimmere som er bygget inn i bryteren:

Fungerer utmerket fra Homeseer, men 2-3 av disse går i "sykluser" når jeg skrur på bryteren manuelt. De startet på 100% og går til 0% 2-3 ganger før de går til den settingen jeg sist hadde ved manuell bruk.

Utrolig irriterende.

Har ikke kontaktet Nexa support enda, noen med tilsvarende erfaringer?

Det er faktisk "per design", og er ingen bug. Når LWMR-210 får et på signal så skrur den seg på. Men hvis den er på fra før, så starter den dimme-sykluser. Trykker du PÅ igjen, så stopper på det bestemte dim-nivået.

 

Dessverre er det ingenting du kan gjøre med det, annet enn å ikke sende to PÅ-signaler.

Lenke til kommentar

Til wanscam kan du bruke adressen http://ip_adresse/video.cgi som URL. :)

 

1. Du må få en montør til å sette inn et relé som rapporterer status. Dette skal la seg gjøre på de aller fleste sentraler.

2. Kamera til bevegelsessdeteksjon er i beste fall usikkert. Bruk heller bevegelsessensorer. Men etter det er Growl, Twitter og/eller epost en fin måte å varsle på, sammen med "Speak" i HomeSeer.

3. Jeg bruker Squeezebox med tilhørende plugin. Tilsvarende finnes også for Sonos.

 

1. rele som styres trådsløt av homeseer?

hvis en alarm går i homeseer, så sender denne eventen infromasjon til reeleeet i alarm sentralen?

 

Litt usikker om jeg vil bruke den gamle alarmen, har du noen forslag til noen nye som passer bra med homeseer og ds90?

 

2.ok, skal se på det, noen god måte å starte bilde\video opptak hvis homeseer oppdager en bevegelse?

software til dette?

3.Disse trådsløse høytalerne, finnes de også med kablig(ethernet)? har mye ethernet kabling i huset så hadde hvert fint å brukt dette så slipper såååå mye trådløst. hehe

 

Takker tips igjen :)

Lenke til kommentar

1. rele som styres trådsløt av homeseer?

hvis en alarm går i homeseer, så sender denne eventen infromasjon til reeleeet i alarm sentralen?

Litt usikker om jeg vil bruke den gamle alarmen, har du noen forslag til noen nye som passer bra med homeseer og ds90?

Tror det er snakk om et rele som slår inn når alarmen går, som da gir beskjed til Homeseer (f.eks via relèinngangen på DS90) om at alarmen din går. (altså motsatt av det du skriver)

Riktig.

Men også litt mer begrenset. Jeg får ingen trigger i HomeSeer hvis alarmen går. Men jeg får vite fra alarmsentralen om alarmen er på eller av, og det er for meg vesentlig viktigere. Da kan jeg la HomeSeer styre huset i henhold til om det er folk eller ei hjemme (kjører ned temperaturen, styrer lys for okkupasjon, aktiverer kameraer, etc).

 

At jeg ikke får trigger når husalarmen går anser jeg ikke som et problem, da jeg har fått beskjed fra mine egne bevegelsessensorer for lenge siden før alarmsentralen ringer. ;)

 

 

2.ok, skal se på det, noen god måte å starte bilde\video opptak hvis homeseer oppdager en bevegelse?

software til dette?

F.eks. WebcamXP med plugin.

 

 

3.Disse trådsløse høytalerne, finnes de også med kablig(ethernet)? har mye ethernet kabling i huset så hadde hvert fint å brukt dette så slipper såååå mye trådløst. hehe

Takker tips igjen :)

Ja, både Squeezebox og Sonos kan kjøres på kablet nett. Jeg bruker det for "faste installasjoner" (stue, kjeller, barnerom og soverom).

Lenke til kommentar

At jeg ikke får trigger når husalarmen går anser jeg ikke som et problem, da jeg har fått beskjed fra mine egne bevegelsessensorer for lenge siden før alarmsentralen ringer. ;)

Smart. Så kan du få Homeseer til å varsle ved bevegelse dersom alarm er på og ikke blir skrudd av innen to min f.eks.?
Lenke til kommentar

Smart. Så kan du få Homeseer til å varsle ved bevegelse dersom alarm er på og ikke blir skrudd av innen to min f.eks.?

Ja, om jeg ønsker det. Men i praksis er jo slik at du ikke får gått noe sted uten å skru av husalarmen før husalarmen trigges. Man kommer ikke så langt uten å skru av alarmen.

Lenke til kommentar

Vet folk har spurt om det før, men er fortsatt interessert i om noen har testet noe med RFID/NFC, fordeler og ulemper osv? RFID virker til å ha endel forskjellige standarder, og mye av det som selges på nett er kun kort rekkevidde. Samtidig er sikkerheten lav(?) NFC virker som har veldig store brikker, og ikke like utbredt enda?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vet folk har spurt om det før, men er fortsatt interessert i om noen har testet noe med RFID/NFC, fordeler og ulemper osv? RFID virker til å ha endel forskjellige standarder, og mye av det som selges på nett er kun kort rekkevidde. Samtidig er sikkerheten lav(?) NFC virker som har veldig store brikker, og ikke like utbredt enda?

Jeg har heller ikke noe fasitsvar, men har lest litt om det. Det er flere typer RFID; den mest utbredte til adgangskort og slikt er 125 MHz. I tillegg finnes det noe som heter "aRFID" der a'en står for "active"; da tilfører man ekstern strøm til brikken og får dermed vesentlig lengre rekkevidde. Jeg vet at flere HomeSeer-brukere bruker aRFID for å sjekke hvilke biler som er på plass i garasjen, etc.

 

NFC har vel i utgangspunktet den samme korte rekkevidden som RFID. N'en står jo tross alt for "near".

 

Bruken for disse er stort sett det samme, men de har blitt litt ulikt implementert. Når en mobil har "NFC støtte", så innebærer det at den kan opptre som en NFC-brikke, og den kan lese andre NFC-brikker. RFID-utstyr har i utgangspunktet kun en av disse funksjonene (typisk du har en brikke på nøkkelknippe og en leser ved døra).

 

Hvis du har NFC på mobilen har du to muligheter i hjemmeautomasjonens ånd:

1) Feste en passiv brikke på inngangsdøren din hjemme. Når du kommer hjem, scanner du brikken, og mobilen må aktivt fortelle huset/leiligheten/whatever at nå er jeg hjemme, eller direkte skru på lys selv.

2) Ha en aktiv leser ved inngangsdøren som leser en "NFC tag" fra mobilen (á la RFID). Da er det serveren som registrerer hvem som er kommet hjem, og utfører ønskede handlinger deretter.

 

 

Problemet for meg med begge disse løsningene er at brukeren må være bevisst på hva han gjør når han kommer hjem. Etter min erfaring fungerer slikt i praksis ikke hvis man er mer enn én i husholdningen, og i alle fall ikke hvis man har småbarn. Jeg prøver meg nå på noe som vil involvere Bluetooth. Jeg støttet töd (som jeg nå har mottatt, men ikke har hatt tid til å se skikkelig på enda) til det formålet, og i nyere tid både StickNFind og BluTracker. Den største fordelen med slikt er at brukeren ikke trenger gjøre noe som helst. Jeg stapper en tod i lomma, kona kan ha en i veska, og jeg kan sy en fast i jakka til lillejenta. Så har heimen plutselig helt kontroll på om vi er hjemme eller ikke, eller hvem som er hjemme. :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, det jeg har sett på er også NFC med litt høyere frekvens (omtrent 13Mhz), som virker til å ha en rekkevidde på omlag en meter passivt, noe som er litt mere praktisk enn bare 10 cm.

 

Har også set på tod, men takk for tips angående de andre variantene. Ulempen med de er jo at man må bytte batteri, det er litt deiligere med en passiv løsning som "bare virker", men man må tydeligvis velge hva slags sett ulemper som er de mest upraktiske. Hvordan ser du for deg å implmentere lesingen av disse bluetooth-brikkene? De virker jo i utgangspunktet lagd for mobil, men man må jo få dataene inn i systemet på ett vis. Aner du noe om sikkerheten? Sikkerhetsmessig så trenger jo ikke ting å være fantastisk, det er vel stort sett litt svimle narkiser som gjør innbrudd, men det er jo fint om det er en viss grad av hinder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, det jeg har sett på er også NFC med litt høyere frekvens (omtrent 13Mhz), som virker til å ha en rekkevidde på omlag en meter passivt, noe som er litt mere praktisk enn bare 10 cm.

NFC sin rekkevidde kan vel bli opp til en meter, men vil vel i de fleste tilfeller være mer begrenset enn det?

Jeg har ikke sett noen NFC-låser som reagerer på en meter avstand enda, man må innen 3-4 cm fremdeles. Altså kan man ikke bare ha mobilen i lomma....

 

Har også set på tod, men takk for tips angående de andre variantene. Ulempen med de er jo at man må bytte batteri, det er litt deiligere med en passiv løsning som "bare virker", men man må tydeligvis velge hva slags sett ulemper som er de mest upraktiske. Hvordan ser du for deg å implmentere lesingen av disse bluetooth-brikkene? De virker jo i utgangspunktet lagd for mobil, men man må jo få dataene inn i systemet på ett vis.

Jeg tror du er mer allergisk enn meg mot batteribytter, men som du sier må man nok velge ulemper foran fordeler, og dette vil jo henge veldig sammen med hvordan det brukes og formålet med bruken.

 

Sammen med töd kjøpte jeg en Bluetooth 4 USB dongle, som skal kunne finne dem. Da skal man kunne finne ID og signalstyrke som er det jeg i utgangspunktet trenger. Hvis brikken ikke finnes, så er "tilhørende person" garantert ikke hjemme. Hvis signalstyrken er bedre enn så og så, så er vedkommende hjemme, og hvis signalstyrken er mellom så og så, er vedkommende ute (f.eks. på lekeplassen i nabolaget eller i hagen).

 

Aner du noe om sikkerheten? Sikkerhetsmessig så trenger jo ikke ting å være fantastisk, det er vel stort sett litt svimle narkiser som gjør innbrudd, men det er jo fint om det er en viss grad av hinder.

Brikkene har sin egen unike ID og en MAC-adresse, men jeg regner egentlig med at begge deler kan klones. Så det er ikke noe som kan låse opp døra hos oss med mindre alarmen faktisk er av (som betyr at vi er rundt huset et sted likevel).

 

Alarmen kommer man foreløpig ikke unna. Koden må manuelt tastes inn uansett.

Lenke til kommentar

Skulle stått RFID i første setning der, beklager det, man får passive RFID-brikker med omlag en meters rekkevidde. Kanskje også enda lengre på høyere frekvenser. (dvs det påstås i tabellen jeg så på wikipedia ihvertfall)

 

Jeg tror jeg skal sjekke om det finnes en ethernet-dongle til bluetooth4, ideelt sett med POE, det jhadde vært veldig praktisk, (dog kanskje i snevreste laget)

 

Grunnen til at jeg er litt opptatt av det er at jeg elsker at ting er praktisk, har ikke lyst til å måtte slå av en alarm manuelt :) En mulighet er jo muligens å bruke selve mobilen til detektering også. Evt en dobbel kontroll. Mobilen vet jo hvilken antenne den er nærmes, en slags kontroll mot mobilen om den er ved antennen nærmest huset før døren åpnes av seg selv kan jo være en mulighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skulle stått RFID i første setning der, beklager det, man får passive RFID-brikker med omlag en meters rekkevidde. Kanskje også enda lengre på høyere frekvenser. (dvs det påstås i tabellen jeg så på wikipedia ihvertfall)

Aha,l da så. 13,56 MHz RFID finnes ja, og har bedre rekkevidde en "standard" 125 MHz.

 

 

Jeg tror jeg skal sjekke om det finnes en ethernet-dongle til bluetooth4, ideelt sett med POE, det jhadde vært veldig praktisk, (dog kanskje i snevreste laget)

Bluetooth 4 kjøres som så mye annet via typisk COM-porter. Tviler på du finner noen direkte Ethernet-dongler til det (selv om det selvfølgelig ikke skal utelukkes), men å gjøre en USB-dongle tilgjengelig over ethernet er jo en smal sak...

 

Grunnen til at jeg er litt opptatt av det er at jeg elsker at ting er praktisk, har ikke lyst til å måtte slå av en alarm manuelt :) En mulighet er jo muligens å bruke selve mobilen til detektering også. Evt en dobbel kontroll. Mobilen vet jo hvilken antenne den er nærmes, en slags kontroll mot mobilen om den er ved antennen nærmest huset før døren åpnes av seg selv kan jo være en mulighet.

Jeg elsker også at ting er praktisk, det er jo grunnen til at denne tråden finnes! ;) Manuelle operasjoner er gammeldags! :p Jeg liker at lys blir automatisk satt på, dimmet eller av, avhengig av tidspunkt og bevegelse, etc. Det meste hjemme er automatisert. Det jeg savner nå er en funksjon som merker om jeg har lyst på en espresso før jeg går på jobb og HVIS jeg har det, skrur på kaffemaskinen. Klart jeg kunne alltid kunne skrudd på maskinen, men det er jo bare "sååååå uautomatisk"...

 

 

Alarmen kommer jeg rett og slett ikke unna fordi det er alarmbyrået som bestemmer over den. Det er teknisk mulig å få en et relé som skrur av og på alarmen, men jeg får det ikke installert på grunn av "interne rettningslinjer". Og etter at panelet ble flyttet til et mer logisk sted så plager det meg ikke heller (overraskende nok). Det er jo der for vår egen sikkerhet, tross alt, og vi har selv valgt å ha alarm.

 

Men hvis jeg er ute i hagen og jobber litt der, og skal ned i kjelleren så digger jeg at kjellerdøra kan låses opp automatisk (og da er jo alarmen av, så da fungerer slik automatikk også). Og til et slik formål ville jo f.eks. en meter rekkevidde være praktisk, for da vil f.eks. døren kunne låses opp hvis jeg går ned kjellertrappa ute, men ikke hvis jeg bare går ned kjellertrappa inne. Logikken blir vel noe á la: "Hvis RFID med ID 111 detekteres OG alarmen er av OG kjellerdøren er låst, så lås opp døren".

 

Helst burde det være en automatisk døråpner også... ;)

Lenke til kommentar

hei er det noen som har en RFID leser\skriver å anbefale?

 

Er det noen som har prøvd smart card forresten?

Har lenge savnet å hatt muligheten til å kunne lagre bruker navn og passord på et smart card. Til bruk til innlogging på server pcen. vet Windows støtter det.

 

Trur det går an å bruke baypass smart card leseren fra norsk tipping men mangler et programmert smart card så har ikke fått prøvd det. Siden jeg ikke fant noe program til å programmere smart cardet med.

Lenke til kommentar

hei er det noen som har en RFID leser\skriver å anbefale?

Jeg bruker både en generisk fra eBay (som denne, $7) og PhidgetRFID, $55.

 

Er jo en vesentlig forskjell i pris, men har også forskjellig grensesnitt på dem. PhidgetRFID er enklere å programmere mot og gjøre litt mer fancy ting med. Den fra eBay installeres som et tastatur, og scanner innholdet i RFID-brikken rett ut som tastetrykk (inn i f.eks. Notepad). Det kan være praktisk, men er vesentlig vanskeligere å håndtere hvis du faktisk skal gjøre noe med RFIDen.

 

Er det noen som har prøvd smart card forresten?

Har lenge savnet å hatt muligheten til å kunne lagre bruker navn og passord på et smart card. Til bruk til innlogging på server pcen. vet Windows støtter det.

 

Trur det går an å bruke baypass smart card leseren fra norsk tipping men mangler et programmert smart card så har ikke fått prøvd det. Siden jeg ikke fant noe program til å programmere smart cardet med.

Jeg tror ikke at det bare er "tut-og-kjør" med et smartcard, selv om det teknisk sett er støttet i Windows. Du må ha et smartcard av sånn og sånn type, ha en leser med de og de funksjonene, og i tillegg ha en smartcard skriver med tidligere nevnte spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg bruker både en generisk fra eBay (som denne, $7) og PhidgetRFID, $55.

 

Er jo en vesentlig forskjell i pris, men har også forskjellig grensesnitt på dem. PhidgetRFID er enklere å programmere mot og gjøre litt mer fancy ting med. Den fra eBay installeres som et tastatur, og scanner innholdet i RFID-brikken rett ut som tastetrykk (inn i f.eks. Notepad). Det kan være praktisk, men er vesentlig vanskeligere å håndtere hvis du faktisk skal gjøre noe med RFIDen.

 

 

Jeg tror ikke at det bare er "tut-og-kjør" med et smartcard, selv om det teknisk sett er støttet i Windows. Du må ha et smartcard av sånn og sånn type, ha en leser med de og de funksjonene, og i tillegg ha en smartcard skriver med tidligere nevnte spesifikasjoner.

 

ok så PhidgetRFID er bedre til å brukes mot homeseer da?

 

Å er den kraftig nokk til å bli montert inne i en koblings koks med et tynt plast lokk overseg? Tenkte på å henge den på veggen.

 

Eller funker det å bruke denne med homeseer. http://www.ebay.com/itm/USB-125Khz-RFID-Proximity-ID-Reader-5-Cards-5-keyrings-/290542536962?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item43a5af4902

Endret av DJ-Fetz
Lenke til kommentar

ok så PhidgetRFID er bedre til å brukes mot homeseer da?

Å er den kraftig nokk til å bli montert inne i en koblings koks med et tynt plast lokk overseg? Tenkte på å henge den på veggen.

PhidgetRFID har iallfall plugin til HomeSeer (som jeg har skrevet).

 

Et plastlokk er helt uproblematisk. :)

Om du får den inn i en standard Elko koblingsboks er et annet problem, det gjør du nok ikke.

 

Eller funker det å bruke denne med homeseer. http://www.ebay.com/...=item43a5af4902

Det vet jeg ikke. Har du prøvd den? ;)

 

EDIT: Den er "driverless", altså bruker den 99.98% sannsynlig bare HID-driveren. Altså blir den kun et vanlig tastatur og har dermed samme problem som den jeg nevnte over.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...