Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Mange takk for en flott tråd med utrolig mye bra informasjon! Er på trappene til å sette i gang med et system selv, har et hus på 2,5 etasjer, grunnflate ca 90 kvm og kontor i kjelleren. Jeg er mye ute og reiser og ønsker først og fremst da å kunne følge med på temperatur og luftfuktighet i de ulike rom, samt slå av og på varme. I tillegg kan jeg nok tenke meg å etablere noe lysstyring etter hvert.

 

Etter hva jeg har lest på tråden sitter jeg med inntrykk av at jeg har tre hovedalternativer:

 

1. Tellstick Net, sensorer fra Oregon, dimmere og brytere fra Nexa e.l. Fordel ved at man ikke trenger PC som surrer og går når jeg er bortreist. Men jeg er blitt litt skeptisk på grunn av tilbakemeldingene om dårlig rekkevidde og stabilitet. Jeg har ruteren på loftet og vil gjerne ha Tellstick-en på samme sted. Og etter hva jeg forstår kan jeg aldri være helt sikker på om Nexa-enhetene faktisk har mottatt signalet. Litt dumt når jeg sitter i en annen del av landet og vil skru på varmen.

 

2. RFXtrx433 koblet til HTPC som går 24/7, også når jeg er bortreist. Sensorer fra Oregon og enheter fra Nexa. Forstår at dette gir bedre rekkevidde, muligens også bedre stabilitet? Men fremdeles vet jeg altså ikke om bryterne har mottatt signal eller ikke.

 

3. Micasaverde Vera Lite, med RFXtrx433 i USB-porten. Fordel ved at jeg ikke trenger PC, kan kjøre Z-wave på dimmere og brytere og Oregon på sensorer. Klart dyreste løsning, men kanskje også den sikreste og med best ekspansjonsmuligheter?

 

Skulle gjerne hørt hva ekspertene her på forumet mener om dette. Det er jo ikke avanserte behov jeg har, så det er kanskje overkill å gå for Z-wave? Økonomien betyr selvfølgelig også mye her. Vil jeg oppleve stor forskjell i rekkevidde og stabilitet mellom disse alternativene?

 

Setter pris på alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan jo ordne dette med et relé eller flere, og fjernstyre det via "noe" (også mulig via Z-wave med litt knot), men akkurat plug-n-play er det jo ikke. Det er en grense mellom hva som er "teknisk mulig" og "praktisk oppnåelig" jeg har lært meg at man må tenke på når man foreslår løsninger... ;)

Det holder jo med et enkelt relé som kan styres av ønsket protokoll, og har nødvendige antall "ben". Som du hører av terminologien min er det helt klart noe en elektriker skulle fisket for meg. :p Men det må da finnes releer som er direkte fjernstyrbare av Z-wave eller en rfxcomm-støttet standard som har fire kurser? *Hvis det er det det heter)
Lenke til kommentar

Sendte en forespørrsel ang HS3, fikk til svar at en "stable release" var 8-12 måneder unna..

Og at de hadde salg på HS ca hvert kvartal, dårlig med rabatt å få før det tydeligvis :)

 

Fikk også svar fra Nexa ang støy ifra magnet og bevegelsesensorer, de hadde forsatt samme problemet, og det var bare sånn det var..

Jo, men før det er det beta! :)

Så jeg regner med at i en periode får man muligens kjøpe "begge deler", men det er bare i mitt hodet, så vidt jeg vet har de ikke offentlig gjort noen prispolitikk.

 

 

 

Jeg vurderer smått å gå vekk fra Tellstick Net og over til rfxcom sin transceiver. Og da enten med en Raspberry Pi eller med Windows-serveren jeg allerede bruker til blant annet Plex.

Spørsmål: Hvordan er rekkevidden på http://www.rfxcom.co...nsceivers/12103 ?

Tellstick Net'en er i midten av leiligheten og når akkurat ut til alle brytere. Windows-serveren er helt øst i leiligheten. Kan man anta at rfxcom-transceiveren vil kunne sende og motta fra serverens plassering?

Alternativet er som sagt Raspberry Pi sentralt i leiligheten eller LAN-versjonen koblet rett i routeren som også ligger sentralt. Hvilken løsning er mest stabil og greiest å ha med å gjøre?

 

edit: Og kan noen vise meg screenshot av Domoticz sitt webinterface for Android/iPhone? Og fins det noen Tasker-plugin for Domoticz?

Rekkevidden er bra, og generelt bedre enn Tellstick, men du nevner ingenting om avstander eller om det er trevegger eller betongvegger, eller slike ting, så du vet nok like godt som noen andre om hvordan det fungerer.

 

Men det er jo bare å prøve? Domaticz må du jo sette opp uansett. :)

 

 

1. Tellstick Net, sensorer fra Oregon, dimmere og brytere fra Nexa e.l. Fordel ved at man ikke trenger PC som surrer og går når jeg er bortreist. Men jeg er blitt litt skeptisk på grunn av tilbakemeldingene om dårlig rekkevidde og stabilitet. Jeg har ruteren på loftet og vil gjerne ha Tellstick-en på samme sted. Og etter hva jeg forstår kan jeg aldri være helt sikker på om Nexa-enhetene faktisk har mottatt signalet. Litt dumt når jeg sitter i en annen del av landet og vil skru på varmen.

 

2. RFXtrx433 koblet til HTPC som går 24/7, også når jeg er bortreist. Sensorer fra Oregon og enheter fra Nexa. Forstår at dette gir bedre rekkevidde, muligens også bedre stabilitet? Men fremdeles vet jeg altså ikke om bryterne har mottatt signal eller ikke.

 

3. Micasaverde Vera Lite, med RFXtrx433 i USB-porten. Fordel ved at jeg ikke trenger PC, kan kjøre Z-wave på dimmere og brytere og Oregon på sensorer. Klart dyreste løsning, men kanskje også den sikreste og med best ekspansjonsmuligheter?

 

Skulle gjerne hørt hva ekspertene her på forumet mener om dette. Det er jo ikke avanserte behov jeg har, så det er kanskje overkill å gå for Z-wave? Økonomien betyr selvfølgelig også mye her. Vil jeg oppleve stor forskjell i rekkevidde og stabilitet mellom disse alternativene?

Den aller dyreste, men mest fleksible er å kjøre f.eks. HomeSeer på serveren, så har du ALLE muligheter på et sted, både for RFXtrx433 og Z-wave, og ganske mye annet. Men det er nok "overkill" hvis du bare skal gjøre noe med Nexa-utstyr.

 

Vera Lite er i utgangspunktet en Z-wave gateway, så den hadde jeg ikke brukt med mindre du er sikker på du skal bruke Z-wave.

 

Uansett løsning er problemet som du nevner at du ikke vet om Nexa sine moduler faktisk er av eller på, du må stole på at de har mottatt signalene du sender. Z-wave kvitterer og bekrefter mottatte kommandoer, og bruker i tillegg mesh-teknologi (dvs beskjeder blir videresent fra en enhet til en annen) slik at hvis du har mange nok enheter, har du i praksis ikke dekningsproblemer.

 

 

Men her er det mulig å først prøve med RFXtrx433, noen Nexa-plugin-moduler og Domoticz, så finner du ut om du ønsker deg noe mer. ;)

Lenke til kommentar

Alternativet er som sagt Raspberry Pi sentralt i leiligheten eller LAN-versjonen koblet rett i routeren som også ligger sentralt.

Er det ingen alternativer som kjøre mesh-nett da? (du kan jo sette ut en "haug" Contiki-noder, men det blir mye ekstra "styr" ut av det, siden du må lage programmer til nodene selv).

Z-wave er vel mesh-nett, eller?

Lenke til kommentar

Er det ingen alternativer som kjøre mesh-nett da? (du kan jo sette ut en "haug" Contiki-noder, men det blir mye ekstra "styr" ut av det, siden du må lage programmer til nodene selv).

Z-wave er vel mesh-nett, eller?

Z-wave er mesh-nett. Og enda dyrere alternativer kan ha mesh-nett. Men ingenting som benytter Nexa-priset utstyr.

 

Contiki ville jeg ikke vurdert som et alternativ med mindre man er power-nerd og utdannet elektriker. Og har altfor mye fritid. ;)

Lenke til kommentar

Kravene jeg nemlig har til hjemmeautomasjonsprogramvare er:

- webinterface for PC, tablet og mobil

- integrasjon i Tasker (Android)

- serverprogramvaren må fungere i Linux og Windows

- grusende enkelt grensesnitt, enkelte brukere her er lite datakyndige. Gjerne et eget brukergrensesnitt og admingrensesnitt.

- "If this then that". Hvis en sensor eller fjernkontroll forteller A, gjør B.

- logging av hendelser, sensorer, etc.

 

Når det gjelder maskinvare har jeg inntrykket av at rfxcom passer meg best.

Lenke til kommentar

Kravene jeg nemlig har til hjemmeautomasjonsprogramvare er:

- webinterface for PC, tablet og mobil

- integrasjon i Tasker (Android)

- serverprogramvaren må fungere i Linux og Windows

- grusende enkelt grensesnitt, enkelte brukere her er lite datakyndige. Gjerne et eget brukergrensesnitt og admingrensesnitt.

- "If this then that". Hvis en sensor eller fjernkontroll forteller A, gjør B.

- logging av hendelser, sensorer, etc.

 

Når det gjelder maskinvare har jeg inntrykket av at rfxcom passer meg best.

Med de kravene tror jeg det nærmeste du kommer faktisk er Domoticz. Det er gratis, så det er bare å prøve. Merk at det fremdeles er under heftig utvikling, så det kan hende at det ikke er helt strømlinjeformet, men det er fint og stabilt etter det jeg har testet.

 

Integrasjonen med Tasker tror jeg du uansett må stå for selv. Domoticz støtter NMA ut av esken (som er en glimrende tjeneste for notifikasjoner).

Lenke til kommentar

Med de kravene tror jeg det nærmeste du kommer faktisk er Domoticz. Det er gratis, så det er bare å prøve. Merk at det fremdeles er under heftig utvikling, så det kan hende at det ikke er helt strømlinjeformet, men det er fint og stabilt etter det jeg har testet.

 

Integrasjonen med Tasker tror jeg du uansett må stå for selv. Domoticz støtter NMA ut av esken (som er en glimrende tjeneste for notifikasjoner).

 

Tellsticken gir meg nemlig alle punktene bortsett fra de to nederste. Om jeg skal oppgradere til noe annet, bør alle punkter oppfylles :hm:

Lenke til kommentar

Tellsticken gir meg nemlig alle punktene bortsett fra de to nederste. Om jeg skal oppgradere til noe annet, bør alle punkter oppfylles :hm:

Personlig ville jeg sagt at de to nederste punktene er viktigere enn Tasker-integrasjon, men det er ikke jeg som skal bruke systemet ditt.

 

Igjen er Domoticz veldig, veldig nytt. Eller istedenfor bruke den gode mobilsiden for kontroll av lys. Hva gjør du med Tasker som ikke er mulig å få til på en annen måte?

Lenke til kommentar
Hva gjør du med Tasker som ikke er mulig å få til på en annen måte?

- Slå på høyttaleren i stua automatisk når mobilen har koblet seg til bluetoothmottakeren. Og av igjen når tilkobling brytes.

- Slå på diverse lys automatisk når jeg kommer hjem(mobil kobler på wifi). Og av igjen når jeg forlater nettverket/leiligheten.

- Slå på taklyset på rommet mitt når alarmen på mobilen ringer.

- Slå av og på TV på rommet mitt med widget på mobilen.

 

Hvis dette lar seg erstatte på en relativt enkel måte, er jeg nok on board :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Siden jeg ikke har fått min RFXcom ennå (ligger å venter på Oslo Letter Center..)

 

Hvis jeg lager en event som denne:

 

Trigger

Ytterdør lås - Changed to on (døren blir låst)

Condition:

Klokken er 22 eller senere

Action:

Slå av alt lys i 1 etg.

 

 

Hvis jeg da låser døra før klokka 22, da skjer det ikke noe, men når klokka da har passert 22, vil den da utfører eventen, eller ikke?

 

Edit: Får man opp releutgangen på DS90 som en egen sensor, eller går den sammen med magnetbryteren?

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

- Slå på høyttaleren i stua automatisk når mobilen har koblet seg til bluetoothmottakeren. Og av igjen når tilkobling brytes.

- Slå på diverse lys automatisk når jeg kommer hjem(mobil kobler på wifi). Og av igjen når jeg forlater nettverket/leiligheten.

- Slå på taklyset på rommet mitt når alarmen på mobilen ringer.

- Slå av og på TV på rommet mitt med widget på mobilen.

 

Hvis dette lar seg erstatte på en relativt enkel måte, er jeg nok on board :)

Jeg kjenner ikke tasker, men hvis det kan kjøre HTTP kommandoer burde det ikke være umulig å få til.

 

Jeg føler jeg gjentar det gode forslaget mitt for 100 gang nå: Prøv det, det koster deg ingenting. ;)

Og du er jo amatørutvikler, du kan jo skrive din egen plugin. Det blir sikkert andre glade for. :)

 

 

Hvis jeg da låser døra før klokka 22, da skjer det ikke noe, men når klokka da har passert 22, vil den da utfører eventen, eller ikke?

Det skal stemme bra det.

 

Edit: Får man opp releutgangen på DS90 som en egen sensor, eller går den sammen med magnetbryteren?

Du får tre "devicer" i HomeSeer. En for magnetbryteren, en for reléet, og en for batteristatus.

Lenke til kommentar

Ds90: Kjøpte noen i england til ca 22 pund.

 

Moskus: Hadde du erfaring med wanscam?? har fått meg et slikt kamera, men sliter med å få det inn i hstouch. Har du noen erfaring\tips der?

 

Så et par generelle spørsmål:

1. Alarm: Noen som har noen alarm systemer som passser bra med homeseer? og som samtidig virker mot ds90?

2.Forslag til god måte å varsle hvis kamera oppdager bevegelse?(hstouch varsler med lyd?)

3. Lyd: hvordan styrer dere dette med homeseer/hstouh? kjører dere noe trådløst?

Lenke til kommentar

Ds90: Kjøpte noen i england til ca 22 pund.

 

Moskus: Hadde du erfaring med wanscam?? har fått meg et slikt kamera, men sliter med å få det inn i hstouch. Har du noen erfaring\tips der?

 

Så et par generelle spørsmål:

1. Alarm: Noen som har noen alarm systemer som passser bra med homeseer? og som samtidig virker mot ds90?

2.Forslag til god måte å varsle hvis kamera oppdager bevegelse?(hstouch varsler med lyd?)

3. Lyd: hvordan styrer dere dette med homeseer/hstouh? kjører dere noe trådløst?

 

Til wanscam kan du bruke adressen http://ip_adresse/video.cgi som URL. :)

 

1. Du må få en montør til å sette inn et relé som rapporterer status. Dette skal la seg gjøre på de aller fleste sentraler.

2. Kamera til bevegelsessdeteksjon er i beste fall usikkert. Bruk heller bevegelsessensorer. Men etter det er Growl, Twitter og/eller epost en fin måte å varsle på, sammen med "Speak" i HomeSeer.

3. Jeg bruker Squeezebox med tilhørende plugin. Tilsvarende finnes også for Sonos.

Lenke til kommentar

RFXtrx i hus & i test. Sender og mottar som et skudd, men temperatur/luftfuktighet fra kjelleretasjen glimrer med sitt fravær. Kanskje ikke så rart; den gamle RFXcom-mottakeren har jo ett beist av en antenne sammenlignet med den nye.

 

Akk ja. Kan jeg bruke antennen fra den gamle boksen på den nye, mon tro?

Endret av techhouse
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på x10 ds18e og ds90?Ser flere nettsider bruker betegnelsen om hverandre..

Er det mulig at DS18 ikke har den en ekstra relé inngangen DS90 har?

 

Vet at det er slike forskjeller på DS10 og DS12, der i den amerikanske verdenen det er den sistnevnte som har et ekstra relé.

 

 

Akk ja. Kan jeg bruke antennen fra den gamle boksen på den nye, mon tro?

 

Kan du ikke heller oppgradere antennen? ;)

http://www.conrad.de/ce/de/product/190073/ANTENNE-433MHZ-50OHM-GROUND-PLANE-GP-433

og så trenger du en slik overgang: http://www.ebay.com/itm/BNC-female-SMA-male-plug-coax-connector-adapter-/180454327185?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a03ea8391

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...