Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Hehe, det gjør jeg. Men er det brukbart allerede nå - hvorfor vente? :p Stipend varer jo ikke evig...

Som sagt, så kjøre det på serveren hos mine foreldre. De fikk en RFXtrx433 til jul, og erstatter med det to gamle timere. Er veldig stabilt. :)

 

Tenkte på de billige alarmsystemene som eks. DX, JUla og flere selgere på ebay pusher. Typisk en kontrollenhet med kodepanel, to følere, en sirene og to fjernkontroller. mener de har vært diskutert her før, men har ihvertfall lest at de er dårlige på å snakke med noe annet enn seg selv. Men man får jo ganske billige magnetfølere etc. for å ordne til noe selv også.

Tviler på at du får noe utav disse uten å måtte finne frem loddebolten. Mulig det har vært diskutert, men kan ikke huske at det har vært diskutert i denne tråden...

 

 

Begynner å bli litt småsur på telldus etter at den støtten for brytere på tellstick net ble lovet for mange måneder siden. vil tukle med magnetbrytere jeg og :(

Ingen systemer er perfekte, og venting er kjedelig (har ventet på HS3 lenge, men nå skjer det snart noe, oss utviklere har beta'en). Men det du nevner der oppsummerer ganske bra mitt inntrykk av Telldus: Ting tar tid!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan opplever du Beta'en så langt da?

... som en særdeles begrenset versjon for utviklere. ;)

Den inneholder så lite at jeg ikke kan si noe om hvordan det blir seendes ut til slutt. Men den gode nyheten er at mange utviklere er i gang med å konvertere sine plugins og scripts, så overgangen blir forhåpentligvis ikke så voldsom.

Lenke til kommentar

Leste tidligere i tråden at du kunne merke om døren var låst, hva har du brukt for å få til det?

 

Noen som vet om disse kan virke sammen med rfxcom?

http://www.clasohlson.com/no/Ekstra-temperaturgiver-hygrometer/Pr365123000

http://www.clasohlson.com/no/Ekstra-temperaturgiver-hygrometer/Pr364441000

 

Ser begge går på 433MHz, men om protokollen støttes er jo ikke sikkert

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Hvis du går for en RFXCOM-mottaker kan du bruke f.eks. The Owl CM-160 eller 180 for å gjøre måleravlesningen trådløs. :)

 

Har en RFXCOM-mottaker i opplegget mitt. Vurderer den nye RFXTRX-en - kjekt med kombinert sender/mottaker.

 

Owl-en ser ut til å være et godt trådløsalternativ.

 

Tinga ellers noen flere MS13E-er i helga; trådløsifiseringen forsetter...

Endret av techhouse
Lenke til kommentar

Har et ventilasjonsanlegg med noen vridebrytere. type: høy, medium, lav og av.

 

bryteren har en in nog 3 ut. har målt at det eneste bryteren gjør er og slippe strømmen gjennom på de en av de 3 i forhold til posisjonen

Tror ikke du finner noe slikt. Det er "gammel teknologi".

 

 

Leste tidligere i tråden at du kunne merke om døren var låst, hva har du brukt for å få til det?

En DS90 og en bryter montert i dørkarmen. Har ikke fått til det samme i det nye huset, så jeg må tenke nytt.

 

 

Har en RFXCOM-mottaker i opplegget mitt. Vurderer den nye RFXTRX-en - kjekt med kombinert sender/mottaker.

 

Owl-en ser ut til å være et godt trådløsalternativ.

 

Tinga ellers noen flere MS13E-er i helga; trådløsifiseringen forsetter...

RFXtrx433 er et godt alternativ, og den har mer minne og dermed plass til flere protokoller. Synes det er stilig å kunne styre rullegardiner, det kan man ikke gjøre med de eldre versjonene.

Lenke til kommentar

Har et ventilasjonsanlegg med noen vridebrytere. type: høy, medium, lav og av.

 

bryteren har en in nog 3 ut. har målt at det eneste bryteren gjør er og slippe strømmen gjennom på de en av de 3 i forhold til posisjonen

 

Vet det finnes til andre styringssystem, men det er jo en nisje, så det er kanskje vanskeligere på z-wave?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vet det finnes til andre styringssystem, men det er jo en nisje, så det er kanskje vanskeligere på z-wave?

Har du forslag?

 

Man kan jo ordne dette med et relé eller flere, og fjernstyre det via "noe" (også mulig via Z-wave med litt knot), men akkurat plug-n-play er det jo ikke. Det er en grense mellom hva som er "teknisk mulig" og "praktisk oppnåelig" jeg har lært meg at man må tenke på når man foreslår løsninger... ;)

Lenke til kommentar

Har du forslag?

 

Man kan jo ordne dette med et relé eller flere, og fjernstyre det via "noe" (også mulig via Z-wave med litt knot), men akkurat plug-n-play er det jo ikke. Det er en grense mellom hva som er "teknisk mulig" og "praktisk oppnåelig" jeg har lært meg at man må tenke på når man foreslår løsninger... ;)

<

Vet det finne flere løsninger til dette på KNX, men da må du ha en KNX-modul og en KNX-zwave-gateway, sistnevnte er ganske dyrt (i særdelsehet om man kun skal bruke det til ett produkt), så da snakker man sikkert 4k tilsammen for hele løsningen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det. Jeg har en magnetkontakt montert på postkasselokket. Den trigges jo når postmannen (og avisbudet) legger noe oppi. Så jo mindre det er noen som stjeler post, så gir den meg beskjed at det har kommet avis eller post. Hva som er ankommet er avhengig av leveringstidspunktet.

 

Så enkelt er det. Jeg vurderte en periode å prøve å finne en metode for å se om det faktisk var post i postkassen, men tror ikke det er helt enkelt. Eller nødvendig.

 

For min del trengs en litt annen løsning. I oppgangen vår er det felles lokk for alle postkassene, som postbudet har nøkkel til. Jeg trenger dermed noe som kan si ifra om noe er i postkassen. Fotocelle? Nærhetssensor?

Lenke til kommentar

Vet det finnes til andre styringssystem, men det er jo en nisje, så det er kanskje vanskeligere på z-wave?

 

AtW

joa, det går fint med z-wave også. Leste et innlegg om dette på hs forumet som hadde fått det til uten så mye dilldall. Har vudert å gjøre det samme siden jeg har et ventilasjonsystem med dette på.

Husker ikke i farten posten om dette, men skal se om jeg finner den igjen år jeg har tid.

 

Når det gjelder dørbryteren går det fint å bruke releutgangen på en DS90 modul og borre/frese ut et spor til en bryter. Her kan du bruke en meksniskmicrobryter eller så kan man bruke en magnetbryter. Jeg installerte en microbyter i dørenkarmen slik at bolten treffer byteren når den låses og det har fungert veldig bra.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Sendte en forespørrsel ang HS3, fikk til svar at en "stable release" var 8-12 måneder unna..

Og at de hadde salg på HS ca hvert kvartal, dårlig med rabatt å få før det tydeligvis :)

 

Fikk også svar fra Nexa ang støy ifra magnet og bevegelsesensorer, de hadde forsatt samme problemet, og det var bare sånn det var..

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Jeg vurderer smått å gå vekk fra Tellstick Net og over til rfxcom sin transceiver. Og da enten med en Raspberry Pi eller med Windows-serveren jeg allerede bruker til blant annet Plex.

Spørsmål: Hvordan er rekkevidden på http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/12103 ?

Tellstick Net'en er i midten av leiligheten og når akkurat ut til alle brytere. Windows-serveren er helt øst i leiligheten. Kan man anta at rfxcom-transceiveren vil kunne sende og motta fra serverens plassering?

Alternativet er som sagt Raspberry Pi sentralt i leiligheten eller LAN-versjonen koblet rett i routeren som også ligger sentralt. Hvilken løsning er mest stabil og greiest å ha med å gjøre?

 

edit: Og kan noen vise meg screenshot av Domoticz sitt webinterface for Android/iPhone? Og fins det noen Tasker-plugin for Domoticz?

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...