Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Har noen av dere noe erfaring med å få RFXCOM til å prate med Arduino?

 

På arduino-platformen er det en ganske grei sak å få en motor til å løfte/senke en rullgardin og stoppe når den er fremme, og det er også tusenvis av andre morsomme ting man kan gjøre på den platformen. Skulle gjerne kunne sendt og mottatt signaler (trådløst) mellom homeseer og arduino :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RFXtrx 433 vs Tellstick Duo. Hva er best?

Edit:

Skjønner at det er forskjeller, men ha er det som gjør at den ene er å foretrekke fremfor den andre?

 

Det jeg har hørt er at RFX'en lar deg styre fler forskjellige ting og er kompatibel med fler forskjellige programmer enn Tellsticken. Den har også bedre dekning. Mulig at tellstick har et eget program som ikke RFX'en støtter. Med mindre du skal bruke et slikt program er RFX best. (Jeg har ikke selv gjort noen sammenlikning, men det er det "alle" sier)

Lenke til kommentar

Har noen av dere noe erfaring med å få RFXCOM til å prate med Arduino?

 

På arduino-platformen er det en ganske grei sak å få en motor til å løfte/senke en rullgardin og stoppe når den er fremme, og det er også tusenvis av andre morsomme ting man kan gjøre på den platformen. Skulle gjerne kunne sendt og mottatt signaler (trådløst) mellom homeseer og arduino :)

Trådløst er et problem. Men ellers kan jo *duino plattformene snakke med alt annet via nettverket, så hvis du er god med *duino så kan du ordne det meste.

 

Jeg

 

 

RFXtrx 433 vs Tellstick Duo. Hva er best?

Edit:

Skjønner at det er forskjeller, men ha er det som gjør at den ene er å foretrekke fremfor den andre?

RFXtrx433. Har bedre dekning og støtter flere protokoller. Er også støttet flere kontroller-programvare. Den koster bittelitt mer, men er i mine øyne verdt hver krone.

 

Tellstick har en modell som heter Tellstick Net som kjører sin egen programvare som i enkelte tilfeller kan være en fordel (f.eks. på hytta). Men nå har RFXCOM-gjengen sluppet Domoticz, som kjører på Windows og Linux. Og en Raspberry Pi om du vil! :)

Det har jeg tenkt til å bruke til å lage mitt eget portale hjemmeautomasjonsanlegg som jeg kan ta med meg på ferie. ;)

Lenke til kommentar

Da blir det en RFXtrx433 her i huset :-) Men en ting til... Jeg har en Harmony One fra logitech. Er det mulig å konvertere IR til RF på noe vis? Jeg tenkte mere at en av disse handlingsknappene som er på Harmony One kunne styre RF enheter også..? Eks: Skru på tv, forsterker, PVR og dimme lys/senke rullegardin...? Noen som vet noe?

Endret av bluesbro
Lenke til kommentar

Da blir det en RFXtrx433 her i huset :-) Men en ting til... Jeg har en Harmony One fra logitech. Er det mulig å konvertere IR til RF på noe vis? Jeg tenkte mere at en av disse handlingsknappene som er på Harmony One kunne styre RF enheter også..? Eks: Skru på tv, forsterker, PVR og dimme lys/senke rullegardin...? Noen som vet noe?

Det finnes noen IR-til-X10 convertere, så kan du konvertere X10 -> X10 RF, men enkelt er det nødvendigvis ikke.

 

Jeg vet ikke hvilken programvare du har tenkt å bruke, men det er flere som støtter IR-mottakere.

Lenke til kommentar

Bare sånn for å være helt sikker, RFXtrx433 er fullt støtet av HomeSeer på lik linje med LAN boksen?

Har lest litt for mye her inne, så blir til å bestille en RFXtrx433, selv om jeg ikke engang er ferdig å pusse opp huset, og ikke har prøvd tellstick net mer enn på skrivebordet i leiligheten :p

 

Syntes det var ganske begrenset funksjonalitet med Tellsticken, men likte veldig godt Remotestick appen til Android, er det mulig å få Tellstick Net til å sende signaler som RFXtrx433 kan ta imot, slik at jeg likevel kan bruke Remotestick?

Lenke til kommentar

Trafikklyset var stilig! ;)

 

Skulle gjerne sett litt mer på 1-wire, men jeg kjenner jeg er mindre og mindre glad i trekke ledninger (utenom ethernet). Jeg gjorde det der vi bodde før, og samlet sikkert flere mil med kabler da vi flyttet. Nå får alt utstyret gå over TCPIP hvis det skal være kablet. ;)

 

Og et strømforbruk på ca. 40 kHw pr. døgn var overraskende lite for en enebolig, eller tar jeg feil?

 

 

 

Vært noen trøtte eftaer i det siste så da ble det noen mindre modifikasjoner på "nap moden" min

... og det er slikt som gjør automasjon så kult. :)

 

 

 

Bare sånn for å være helt sikker, RFXtrx433 er fullt støtet av HomeSeer på lik linje med LAN boksen?

Har lest litt for mye her inne, så blir til å bestille en RFXtrx433, selv om jeg ikke engang er ferdig å pusse opp huset, og ikke har prøvd tellstick net mer enn på skrivebordet i leiligheten :p

 

Syntes det var ganske begrenset funksjonalitet med Tellsticken, men likte veldig godt Remotestick appen til Android, er det mulig å få Tellstick Net til å sende signaler som RFXtrx433 kan ta imot, slik at jeg likevel kan bruke Remotestick?

Ja, RFXtrx er selvfølgelig støttet akkurat som de andre boksene fra RFXCOM. Det er jo de samme mannen som lager det.

 

Du kan ikke kombinere Tellstick med RFXCOM. Men du kan bruke HStouch på Android. :)

 

 

Et annet spørsmål, noen som vet om Owl Micro + CM180 virker her i Norge?

Det er vel ingen grunn til at det ikke skal fungere. ;)

 

Også ser jeg at Domoticz har støtte for å sende Push notifications til Android, finnes det noe slikt for Homeseer?

Jeg pusher masse notifications til mine mobiler via Growl.

http://forums.homese...highlight=growl

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Domoticz så interessant ut! Synde det var så veldig lite info og matnyttig på siden. Må bare få hjemmeserveren over på linux nå, så skal jeg kanskje unne meg litt utstyr... En billig Kinapadde med Android som touch grensesnitt i gangen, med litt snacks.

 

Synd disse billige alarmmodulene tilsyneløatende er knotete eller umulige å sette opp sammen med det RFXCOMM. Kunne vært veldig kjekt å bare "slenge inn det" med det samme. Men kan jo settes opp manuelt Padden vekkes automatisk av serveren når den merker at døren åpnes, og viser en kode-input-skjerm. Tastes ikke koden innen ti sekunder, starter serveren forsterkeren og vekker HTPC-en fra hvilemodus med WOL, og ber htpc-en spille av en lydfil som sier "Tast kode innen åtte sekunder, før alarmen aktiveres". ^^

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Domoticz så interessant ut! Synde det var så veldig lite info og matnyttig på siden. Må bare få hjemmeserveren over på linux nå, så skal jeg kanskje unne meg litt utstyr... En billig Kinapadde med Android som touch grensesnitt i gangen, med litt snacks.

Det er flett nytt, ikke mer en et par uker gammelt, så forvent at det skjer mer over tid. ;)

 

 

Synd disse billige alarmmodulene tilsyneløatende er knotete eller umulige å sette opp sammen med det RFXCOMM. Kunne vært veldig kjekt å bare "slenge inn det" med det samme. Men kan jo settes opp manuelt Padden vekkes automatisk av serveren når den merker at døren åpnes, og viser en kode-input-skjerm. Tastes ikke koden innen ti sekunder, starter serveren forsterkeren og vekker HTPC-en fra hvilemodus med WOL, og ber htpc-en spille av en lydfil som sier "Tast kode innen åtte sekunder, før alarmen aktiveres". ^^

Hvilke billige alarmmoduler er det vi snakker om nå?

Lenke til kommentar

Trafikklyset var stilig! ;)

 

Morsomt og praktisk innslag i stova, syns vi. Vekker oppmerksomhet når vi har gjester.

 

Skulle gjerne sett litt mer på 1-wire, men jeg kjenner jeg er mindre og mindre glad i trekke ledninger (utenom ethernet). Jeg gjorde det der vi bodde før, og samlet sikkert flere mil med kabler da vi flyttet. Nå får alt utstyret gå over TCPIP hvis det skal være kablet. ;)

 

1-wire er enkelt og *veldig* robust - men så var det kablingen da. 1-wire-installasjonen vår har krympa over tid; vi vil også helst kjøre trådløst. Nå er det bare noen temperaturmålinger og strømmålersensoren som går over dette nettet. Pønsker på trådløs strømmålersensor, men utetemperaturen kommer nok til å forbli 1-wire: Ingen sårbar elektronikk i det fri, bare noen robuste DS18B20 som måler og måler år etter år uten å kny!

 

Og et strømforbruk på ca. 40 kHw pr. døgn var overraskende lite for en enebolig, eller tar jeg feil?

 

Tomannsbolig, men 40 kWh pr døgn er nok bare en del av sannheten. Kjelleretasjen går på egen måler, men den har ingen sensor (kabelstrekkevegring). Får en liten nedtur hver gang vi rapporterer målerstand; har helt glemt alle varmekablene i kjelleren som ikke akkurat er småspiste wattmessig...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Leste noe om en som hadde lys som indikerte om noen hadde hentet posten, er det noe som må scriptes eller kan man lage det fra events?

 

Sånn rett ut av hodebunnen høres det ut som en fotosensor som fungerer noe ala magnetkontaktene til Nexa. En på hver side inni postkassa, brytes kontakten sendes et signal. Vet ikke om det faktisk finnes

Lenke til kommentar

Morsomt og praktisk innslag i stova, syns vi. Vekker oppmerksomhet når vi har gjester.

 

1-wire er enkelt og *veldig* robust - men så var det kablingen da. 1-wire-installasjonen vår har krympa over tid; vi vil også helst kjøre trådløst. Nå er det bare noen temperaturmålinger og strømmålersensoren som går over dette nettet. Pønsker på trådløs strømmålersensor, men utetemperaturen kommer nok til å forbli 1-wire: Ingen sårbar elektronikk i det fri, bare noen robuste DS18B20 som måler og måler år etter år uten å kny!

 

Tomannsbolig, men 40 kWh pr døgn er nok bare en del av sannheten. Kjelleretasjen går på egen måler, men den har ingen sensor (kabelstrekkevegring). Får en liten nedtur hver gang vi rapporterer målerstand; har helt glemt alle varmekablene i kjelleren som ikke akkurat er småspiste wattmessig...

Jo, jeg har sett at 1-Wire er robust når det først er oppe å kjøre, men har også lest om de som skal bytte hjerne, eller flytte litt på nettverket. Da virker det ikke like enkelt.

 

Hvis du går for en RFXCOM-mottaker kan du bruke f.eks. The Owl CM-160 eller 180 for å gjøre måleravlesningen trådløs. :)

 

 

Leste noe om en som hadde lys som indikerte om noen hadde hentet posten, er det noe som må scriptes eller kan man lage det fra events?

Jeg har gjort det. Jeg har en magnetkontakt montert på postkasselokket. Den trigges jo når postmannen (og avisbudet) legger noe oppi. Så jo mindre det er noen som stjeler post, så gir den meg beskjed at det har kommet avis eller post. Hva som er ankommet er avhengig av leveringstidspunktet.

 

Så enkelt er det. Jeg vurderte en periode å prøve å finne en metode for å se om det faktisk var post i postkassen, men tror ikke det er helt enkelt. Eller nødvendig. ;)

 

 

hvilke trådløse dørsensorer vil dere anbefale sammen med RFXCOM-mottaker?

DS90 hvis du får tak i dem. :)

 

Nexa sine fungerer, men vær obs på at de støyer. Mao blokkerer de overføring på 433MHz-båndet noen sekunder etter de er trigget. Det kan gå fint, men det trenger ikke gjøre det.

Lenke til kommentar

Det er flett nytt, ikke mer en et par uker gammelt, så forvent at det skjer mer over tid. ;)

Hehe, det gjør jeg. Men er det brukbart allerede nå - hvorfor vente? :p Stipend varer jo ikke evig...

 

Hvilke billige alarmmoduler er det vi snakker om nå?

Tenkte på de billige alarmsystemene som eks. DX, JUla og flere selgere på ebay pusher. Typisk en kontrollenhet med kodepanel, to følere, en sirene og to fjernkontroller. mener de har vært diskutert her før, men har ihvertfall lest at de er dårlige på å snakke med noe annet enn seg selv. Men man får jo ganske billige magnetfølere etc. for å ordne til noe selv også.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Begynner å bli litt småsur på telldus etter at den støtten for brytere på tellstick net ble lovet for mange måneder siden. vil tukle med magnetbrytere jeg og :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...