Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

ok men det blir veldig dyrt. Er vel heller bedre å gå over til z-wave for meg da trur jeg.

Sammenlignet om å gå helt over til Z-wave? Det kan nok diskuteres. Z-wave krever en interface på 6-700 kr det også, samt at alle moduler koster 2-3 ganger mer. Men det gir imidlertid instant statusoppdateringer, som er et pluss. Og det bruker et mesh-nettverk som kan gi bedre dekning, men det er veldig avhengig av antall enheter du har. Har du få enheter (si 3-4), så får du ikke samme gevinst.

Signalforsterkeren til Nexa har jeg ikke prøvd, men jeg hadde dårlig erfaring med X10 sin signalforsterker (til kabelnettet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Oi, her var det en festlig tråd jeg ikke visste eksisterte. Bor på hybel, så lite å automatisere her, men har en TellStick Net som primært styrer et par lamper (dimbar taklampe for det meste) samt tar imot data fra temperatursensorer. Styrer dette utelukkende fra mobil, RemoteStick på Android, primært gjennom Tasker-pluginen. Har da automatisert det meste slik at styring av lys er knyttet til om jeg sover, er ute, etc.

Lenke til kommentar

Sammenlignet om å gå helt over til Z-wave? Det kan nok diskuteres. Z-wave krever en interface på 6-700 kr det også, samt at alle moduler koster 2-3 ganger mer. Men det gir imidlertid instant statusoppdateringer, som er et pluss. Og det bruker et mesh-nettverk som kan gi bedre dekning, men det er veldig avhengig av antall enheter du har. Har du få enheter (si 3-4), så får du ikke samme gevinst.

Signalforsterkeren til Nexa har jeg ikke prøvd, men jeg hadde dårlig erfaring med X10 sin signalforsterker (til kabelnettet).

jeg mente ikke å gå helt over til z-wave bare til 2 bevegelsessenorer og 2 plug inn moduler. Så vis jeg skulle ha kjøpt en ny RFXtrx433 så hadde det kommet på 1068 kr. Å da hadde jeg mest sansynlig kjøpt en Z-Stick og en z-wave SP814 bevegelsessensor istede for 1100kr. Men er ikke sikkert at det hadde gått som du sa siden det bare er 1 enhet.

Men den alene skal egentlig ha 30 meter rekevidde å det er 10 meter mer en den jeg har nå.

med nexsa sin signalforsterker kommer det på 240 kr og er mye mindre her å nå løsning vis det funker.

men siden jeg skal gå over til z_wave på bevegelsessensorer og 2 16 A plug inn moduler så er vel kansje z-wave den beste løsningen mente jeg på sikt.

Endret av DJ-Fetz
Lenke til kommentar

men siden jeg skal gå over til z_wave på bevegelsessensorer og 2 16 A plug inn moduler så er vel kansje z-wave den beste løsningen mente jeg på sikt.

Å ha drøssevis med Z-wave bevegelsessensorer med kun 2 faste moduler vil jeg i utgangspunktet ikke anbefale. Bevegelsessensorer i Z-wave er batterienheter de også, og kan ikke motta og videresende signaler.

Lenke til kommentar

Å ha drøssevis med Z-wave bevegelsessensorer med kun 2 faste moduler vil jeg i utgangspunktet ikke anbefale. Bevegelsessensorer i Z-wave er batterienheter de også, og kan ikke motta og videresende signaler.

ok det viste jeg ikke. Blir vist ganske dyrt med z-wave da ja. men hva er best å ha i bevegelsessensorer z-wave eller x-10?

Skal ha bevegelsessensorer som skal brukes i alarm fonsjonen i homeseer og til å skru lys av og på. Hadde sikkert blitt litt flere faste moduler vis jeg hadde kjøpt z-wave men skal hovedsaklig bruke 433.92MHz nettet til lamper. så hadde vel max blitt 4 faste moduler og 2 bevegelsessensorer.

Lenke til kommentar

ok det viste jeg ikke. Blir vist ganske dyrt med z-wave da ja. men hva er best å ha i bevegelsessensorer z-wave eller x-10?

"Best" er relativt. X10 er enkelt: Enten kommer signalet frem eller så gjør det ikke.

Z-wave fungerer som nevnt utmerket hvis du har en del Z-wave utstyr fra før.

Jeg bruker begge deler og merker ikke forskjell mellom den ene eller den andre.

Lenke til kommentar

Oi, her var det en festlig tråd jeg ikke visste eksisterte. Bor på hybel, så lite å automatisere her, men har en TellStick Net som primært styrer et par lamper (dimbar taklampe for det meste) samt tar imot data fra temperatursensorer. Styrer dette utelukkende fra mobil, RemoteStick på Android, primært gjennom Tasker-pluginen. Har da automatisert det meste slik at styring av lys er knyttet til om jeg sover, er ute, etc.

Velkommen! ;)

Jeg har ei avtrekksvifte som går på begge badene mine, men den kan kun startes og stoppes fra det ene.

Hva trenger jeg får å kunne feks kunne få start den trådløst fra det andre badet?

Du trenger ikke gjøre det så veldig avansert. F.eks. en Nexa innebyggingsmodul og en tilhørende fjernkontroll (som en veggbryter). :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Smart! :-)

Nexa har forøvrig en veggbryter, så du trenger ikke teipe en fjernkontroll på veggen.

Kommer litt an på hva hvordan vifta fungerer, men skulle jeg gjettet, ville jeg sagt du trenger:

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LWST-615-tr%C3%A5dl%C3%B8s-veggstr%C3%B8mbryter/Pr364613000

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LCMR-1000-p%C3%A5-av-innbygingsmottaker/Pr364608000

Lenke til kommentar

Takk for linker!

Det er egentlig en vifte med 3 hastigheter, men vi bruker kun den ene hastigheten, så er ikke noe problem å bytte ut trinnbryteren med en vanlig bryter. Men man må vel ha 2polet på bad?

Og på det badet jeg ønsker å kunne slå den av og på med så kan jeg godt koble den til en eksisterende lysbryter(har 2 lys på badet, tak + armatur over vasken) , så når lyset slås på starter viften også.

Men er det mulig å få det til slik at man kan slå den på det ene badet og av på det andre? Eller må man slå av på samme plass som man slo det på?(mulig jeg roter litt nå)

Lenke til kommentar

Takk for linker!

Det er egentlig en vifte med 3 hastigheter, men vi bruker kun den ene hastigheten, så er ikke noe problem å bytte ut trinnbryteren med en vanlig bryter. Men man må vel ha 2polet på bad?

Og på det badet jeg ønsker å kunne slå den av og på med så kan jeg godt koble den til en eksisterende lysbryter(har 2 lys på badet, tak + armatur over vasken) , så når lyset slås på starter viften også.

Men er det mulig å få det til slik at man kan slå den på det ene badet og av på det andre? Eller må man slå av på samme plass som man slo det på?(mulig jeg roter litt nå)

Ja, hvis selve bryteren er i badet må du ha topolet. Da er det nødvendigvis ikke like enkelt lenger. Nexa eller noe annet tilsvarende har nemlig ikke topolete brytere.

Men de finnes i Z-wave (og andre som Elko Wireless og xComfort). Jeg bruker denne. Men med Z-wave må du ha en "master controller". Det er mulig du kan bruke f.eks. denne (ikke en direkte lekker bryter men den fungerer), men jeg er ikke bombesikker. Hvis du skaffer deg en master controller (om det er en USB controller, gateway eller stor fjernkontroll) kan du iallfall bruke denne.

Typisk "kronevending", altså å kunne kontrollere begge viftene fra flere steder er mulig uavhengig av hvilken protokoll du velger. :)

Lenke til kommentar

Finnes det noen rimelige elektriske persienner evt rullgardin man på en eller annen måte kan få styrt ved hjelp av et slikt system?

Trenger ikke å ha integrert trådløs mottak, skal nok klare å få til noe selv om nødvendig.

Sliter med å finne slikt, og iallefall med priser på google :(

Finner flere som lager det, men ingen som oppgir priser

Lenke til kommentar

Finnes det noen rimelige elektriske persienner evt rullgardin man på en eller annen måte kan få styrt ved hjelp av et slikt system?

Trenger ikke å ha integrert trådløs mottak, skal nok klare å få til noe selv om nødvendig.

Sliter med å finne slikt, og iallefall med priser på google :(

Finner flere som lager det, men ingen som oppgir priser

Motoriserte rullegardiner har jeg. Se denne posten:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&st=1700&p=19634554entry19634554

Lenke til kommentar

Fins det en trådløs NFC/RFID-leser for PC? Spiller ingen rolle om det er bluetooth, wifi eller en egen USB-dongel. Googling gir meg hittil bare kjempedyre greier til industribruk eller jallagreier fra alibaba.com. Jeg ønsker en boks på størrelse med en lysbryter ved inngangsdøren som kan lese av NFC-chipen på nøkkelknippet. Som igjen kan trigge eventghost til å gjøre noe.

Tips?

http://www.identivenfc.com/en/nfc-readers/nfc-mobile-module.htm#!prettyPhoto

Denne kan kanskje benyttes i combo med netduino, arduino eller lignende.

Lenke til kommentar

http://www.identiven...tm#!prettyPhoto

Denne kan kanskje benyttes i combo med netduino, arduino eller lignende.

Som du nevner er det bare en halvveis løsning. Den kan fint benyttes med *duino, men man ha en hjerne til den.

Jeg kjøpte en slik RFID leser på måfå, og den fungerer utmerket hvis man er "helt nær" (dvs maks 1 cm avstand). Men hvis det likevel er en brikke på nøkkelknippet kan man jo like greit bruke RFID istedenfor NFC.

Lenke til kommentar

Utfordringen er at det er ca 7 meter og 2 vegger mellom min server og stedet jeg vil ha en NFC/RFID-leser. Det må være en trådløs løsning.

... da begynner du å spørre etter mye på en gang. ;)

For tiden koder jeg på en plugin for Domation RF (snart ferdig, yay!), et system for trådløs styring av RGB-led strips. De som har laget det har planer om trådløs RFID, men jeg tror ikke det kommer neste uke, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...