Moskus Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. juni 2010 Vet dessverre ikke, jeg er ikke elektriker... Lenke til kommentar
Mondy Skrevet 10. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2010 Jeg har et problem med Nexa-strømbrytere som jeg lurer på om noen av dere andre har opplevd. Jeg kjøpte to 3-pack med Nexa PBR-2300, og har brukt disse til å eksperimentere med RFXCOM sender og mottaker. Dette har jo naturlig nok ført til at nexa-modulene har blitt tatt ut og inn av strømkontakten en del ganger. Uansett, 4 av 6 moduler er nå ødelagt, og symptomene er noe forskjellig på hver av dem. På en av dem lyser ikke lyset i det hele tatt, den virker helt død, på to av dem lyser/blinker lyset som det skal, men de responderer ikke til noe som helst, verken rfxcom, eller fjernkontrollen som fulgte med. Den siste ser ut til å fungere, den blinker når man putter den i, og når man programmerer den, så går blinkingen direkte over til å lyse, men relèet klikker ikke og den slår ikke av og på strømmen når man sender den kommandoer. Jeg har ikke herjet så mye med dem, så jeg lurer på om dette rett og slett er dårlige produkter. Andre som har lignende erfaringer? Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 10. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 10. juli 2010 Jepp, en kompis av meg hadde 2 stk som sluttet å fungere etter en liten stund med helt normal bruk. Han sendte de inn og fikk nye, akkurat det samme skjedde. Disse var riktignok koblet foran en 12V trafo, det burde vel ikke ha noe å si, men jeg vet ikke. Sånn som jeg opplever det er det rett og slett bare dårlig kvalitet. Lenke til kommentar
Mondy Skrevet 11. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 11. juli 2010 Det var kleint. Finnes det noen leverandører med bedre kvalitet i samme prisklasse? De er jo veldig billige, så det er vel kanskje en grunn for det... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juli 2010 Jeg har diverse Nexa-moduler som jeg plugger inn og ut i tide og utide. Men jeg har enda ikke merket det på noen av dem. Jeg har imidlertid ødelagt noen gamle X10-moduler før jeg fikk tak i Nexa-moduler. Jeg ødela dem ved å ha en drøy belastning på dem da jeg trakk dem ut. Etter at jeg husket å trekke ut ledningen eller skru av apparatet som var koblet til, har jeg ikke hatt problemet. Kan det være noe slikt? Lenke til kommentar
Mondy Skrevet 12. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 Aha, kanskje det. Skal passe på å fjerne lasten før jeg tar den ut av støpselet. Takk for tipset. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg har 2 sett med tre lamper Det er strengt tatt fire i det ene, men to har stikkontakt ved siden av hverandre så de kan dele en fjernstyrt bryter med en forgrener-sak. Jeg vil gjerne kunne skru alle lampene i hvert sett av og på med en bryter, så man slipper å tusle rundt hele gangen og stuen om morgenen og kvelden. Fy for et slit. Samtidig er det ikke så altfor tungvindt slik det er nå heller, så jeg har ikke lyst å bruke all verdens av penger på dette. Noen som har noen formening om hvor billig jeg kan få to sett med tre fjernstyrte støpsler og en bryter? Dersom det følger en eller annen standard, er det en stor fordel om jeg skulle sette opp mer eter hvert, men ikke noe krav. Derimot er det et krav at bryteren ser tilnærmet ut som en vanlig lysbryter - Det er ikke aktuelt med en fjernkontroll tapet til veggen. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 NgZ, sjekk Nexa, de burde ha utstyr som dekker alle krav du stiller. Det enkleste systemet er kanskje de gamle med kodehjul, men det nye med "selvlærende koder" er muligens det beste... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2010 Hvor får man tak i det billigst? Kan ebay være verdt et forsøk for slike produkter? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 17. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2010 Jeg har kjøpt mitt Nexa-utstyr hos Jula. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. juli 2010 Og de selger det hos Komplett, Teknikmagasinet og Globy. Tror ikke du vil finne noe som er så mye billigere uansett. Det er ikke dyrt. eBay anbefales ikke, ganske enkelt fordi de ikke har Nexa i statene og om de hadde hatt, så bruker de 110V, ikke 220V som her. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 17. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2010 Sist jeg sjekket så var det ikke 220V i stikkontaktene her. *pirkepirke* Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2010 Sist jeg sjekket, så var det mer enn nok av både 110V og 230V-prdukter på ebay uansett. Tror du bør sjekke den linken, Moskus. Skal nok være -no der, med mindre du ville linke meg til en dansende snakkeboble. Det meste er dyrt når man nettopp har flyttet og skal kjøpe litt inredning, noen nye datakomponenter, og hjemmekinoforsterker. Slike helt nødvendige grier, altså. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 Tror du bør sjekke den linken, Moskus. Skal nok være -no der, med mindre du ville linke meg til en dansende snakkeboble. Wops! Det meste er dyrt når man nettopp har flyttet og skal kjøpe litt inredning, noen nye datakomponenter, og hjemmekinoforsterker. Slike helt nødvendige grier, altså. Det er jo da det er gunstig å handle! Det glir rett inn på prioriteringslista over ting man trenger (i tillegg til forsterkere, datautstyr, etc). Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 Hehe, nja, jeg fikk plugget to fastmonterte lamper inn i en annen stikkontakt nå, så man kan skru av dem med veggbryteren, i stedet for å bruke den til å ta strømmen fra tv-benken. (Ikke fullt så interessert i det. ) SÅ det er mer på kjekt-å-ha-listen. Men jeg skal holde øynene oppe for Self Leraning Code plugger og brytere for Nexa. Da vet man jo at det snakker sammen, og kan snakke med andre programmer senere. Men jeg skjønner lite når ett sett med fjernkontroll og tre brytere ofte koster mindre enn EN enkelt plugg. Oo Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 Men jeg skjønner lite når ett sett med fjernkontroll og tre brytere ofte koster mindre enn EN enkelt plugg. Oo Forskjellen mellom gammelt og nytt system (kodehjul vs. selvlærende)? Dimbare moduler vs. apparat-moduler? Tilbud? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 Begge var selvlærende. Kontakt vs. Sett med fjernkontroll og tre plugger har samme pris. Det er jo ikke helt samme greie, men likevel? Det settet var forøvrig fornuftig priset, kan hende det blir to, eller tre slike. vurderer et sett for å skru av tv, forsterker og hdpvr-boks om natten. Men skal nok i tilfelle skaffe meg en måler først for å se hvor mye strøm ting trekker. Er det enkelt å velge hvilke selvlærende uttak en selvlærende veggbryter skal styre? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Begge var selvlærende. Kontakt vs. Sett med fjernkontroll og tre plugger har samme pris. Det er jo ikke helt samme greie, men likevel? Den ene er dimbar, de andre er kun på/av. Faktisk ganske stor forskjell. Men takk for tipset. EDIT: Ved nærmere ettertanke er det noe som ikke helt henger sammen for den første bryteren. Dimmere pleier ikke være på 2300W, men nærmere 300W. Kanskje det bare er en idiotisk på/av-bryter, men hvorfor da spesifisere at den er til å styre LYS med? Det settet var forøvrig fornuftig priset, kan hende det blir to, eller tre slike. vurderer et sett for å skru av tv, forsterker og hdpvr-boks om natten. Men skal nok i tilfelle skaffe meg en måler først for å se hvor mye strøm ting trekker. Skal du styre apparater MÅ du bruker av/på-moduler, ellers kan det gå ille. Dimmerne dimmer opp lyset når strømmen skrus på, og det er ikke nødvendigvis heldig for apparater... Er det enkelt å velge hvilke selvlærende uttak en selvlærende veggbryter skal styre? Ja. Sett mottakeren i læremodus og trykk på veggbryteren. Endret 18. juli 2010 av Moskus Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 Oki, takk, regnet med det var noe sånt. Hvordan vet jeg hva som er av/på-bryter, og hva som er dimbar? Så vidt jeg kan skjønne var det settet av/på-brytere, noe som passer meg greit. Det er riktignok to halogenlamper, men de har sin egen massive strømstyring, og jeg regner med det bør gå greit for dem å være koblet til av/på-bryter. Er det noen som har testet en av de strømmålerne Claes Ohlsson har? Sist jeg var innom så jeg litt på en, men den var av den fancy sorten som skulle regne ut strømpris og alt, noe som er veldig uinteressant for meg å få opp på lcd-skjermen på enheten. Jeg vil bare vite hvor mange kwh ting bruker. Er det forresten noen strøminteresserte som kan forklare meg hvordan A (som jeg er vandt til å forholde meg til)relaterer seg til KWh eller Watt generelt? I mitt hode er A/Ah noe man kan måle strømbruk i, mens W bare er strømstyrke, men så har man jo Volt og. Kanskje jeg bare trenger et tips til en grei artikkel om emnet? Begynner å bli en stund siden ungdomsskolen. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 18. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 EDIT: Ved nærmere ettertanke er det noe som ikke helt henger sammen for den første bryteren. Dimmere pleier ikke være på 2300W, men nærmere 300W. Kanskje det bare er en idiotisk på/av-bryter, men hvorfor da spesifisere at den er til å styre LYS med? Ser ut til at EYCR-serien er en serie som takler kommandoer fra både kodehjul og selvlærende enheter. Står følgende hos Nexa.se: Kompletterar både LYC samt PB-3 systemet.. Ser og at fjernkontrollen i EYCR-serien kan styre inntil 4 kanaler i 4 grupper, totalt 16 adresser. Er det forresten noen strøminteresserte som kan forklare meg hvordan A (som jeg er vandt til å forholde meg til)relaterer seg til KWh eller Watt generelt? I mitt hode er A/Ah noe man kan måle strømbruk i, mens W bare er strømstyrke, men så har man jo Volt og. Kanskje jeg bare trenger et tips til en grei artikkel om emnet? Begynner å bli en stund siden ungdomsskolen. Tja. P=U*I -> EFFEKT(Watt)=SPENNING(Volt)*STRØM(Ampere) Gjør man om på denne for å finne strømstyrken så blir det I=P/U som f.eks gir at en varmeovn på 1000watt tilkoblet en spenning på 230volt gir en strømstyrke på 1000W/230V=4,35A. Hvis samme varmeovnen står påslått i en halv time så har man trukket fra strømnettet en effekt tilsvarende 0,5kWh (kilowattime) eller 2,175Ah (amperetime). Dette kan igjen omformes til ENERGI(Joule) hvor 1kWh tilsvarer 3,6MegaJoule (3,6*106 J). Noe klokere??? ClasOhlson sine energimålere viser deg forbruket i kWh og aktuelt forbruk i Watt/Ampere uten videre fiksfakseri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå