Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp begynt med Hjemmeautomasjon, og har noen spørsmål.

 

1.Noen som vet en god måte å sjekke om utgangsdøren er låst??

-uten å bytte ut låsen

-Liten sensor som kortslutter når låsen låses?(firkantlås)

 

2. Hstouch: Man må ha design versjon for å bruke denne? 199 dollar saken? + windows\ios client?

(skal brukes på ipad\windows

 

3.Noen som har erfaringer med bruk av IP kameraer? Får man bare vist stillbilder?

Testet så vidt å knytte opp kamera i HSTouch design, men fikk ikke opp, mulig noe problem med link...

(har installert netcam v.1.1.0.2

Takker for tips og tilbakemeldinger,

 

Ronny

Skal brukes mot Homeseer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok takk for svar

 

dette står på siden til nexa: LWMR-230 er kun egnet for resistive belastninger - glødende (ikke lysrør eller CFLs) Vi minner om at LWMR-210 & LWMR-230 er laget for å fungere med elektroniske transformatorer, men ikke mot konvensjonelle vanlige trådviklede eller toroidale transformatorer feil bruk vil sette lwmr 210-230 ut av drift

 

har tenkt til å bruke bevegelsessensor jeg å til tak lampen :)

 

Jeg tenkte å bruke LCMR-1000. Den tåler en god del mer effekt, men er heller ikke "godkjent" for lysrør. Jeg skjønner ikke hvorfor. Hvis en konvensjonell bryter tåler påkjenningen, bør et relé tåle det samme...

 

cossiest: jeg synes ikke HSTouch-appen er spesielt bra. Det finnes andre apper som jeg ser for meg at er bedre, uten at jeg har rukket å prøve noen av dem enda.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å bruke LCMR-1000. Den tåler en god del mer effekt, men er heller ikke "godkjent" for lysrør. Jeg skjønner ikke hvorfor. Hvis en konvensjonell bryter tåler påkjenningen, bør et relé tåle det samme...

 

cossiest: jeg synes ikke HSTouch-appen er spesielt bra. Det finnes andre apper som jeg ser for meg at er bedre, uten at jeg har rukket å prøve noen av dem enda.

 

Jeg har brukt LCMR-1000 med lysrør og det anbefales ikke. hadde last på ca 750w noe som er under de 1000w de skal takle. det virket litt, så fikk jeg ikke skrud av lenger. min løsning ble og bruke en kontaktor i tillegg, men den måtte da kobles i siktingskapet.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt LCMR-1000 med lysrør og det anbefales ikke. hadde last på ca 750w noe som er under de 1000w de skal takle. det virket litt, så fikk jeg ikke skrud av lenger. min løsning ble og bruke en kontaktor i tillegg, men den måtte da kobles i siktingskapet.

 

750W i lysrør er MYE. De oppgitte 750W er kontinuerlig effekt, og jeg regner med at det har noen heftige spikes i det du starter opp røra, som dermed overgår spesifikasjonen som sier max 1000W. Men, med f.eks. 50W i lysrør ser jeg for meg at det kan gå bra med en LCMR-1000. Jeg synes det er verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar

Innkjøps spørsmål :)

 

Har HomeSeer og div nexa moduler.

Skal ha meg en RFXcom boks. Ser fra gamle tråder at før kjøpte man sender og mottaker løst?(har ikke fått lest gjennom hele tråden enda) :)

Ser på RFXcom sine sider at de har en RFXLAN Transceiver 433.92 MHz with LAN interface.

Denne er det sender\motaker i ett, så da klarer det vel seg med denne?

 

 

Er disse 2 de samme? Eller er nr 1, en gammel boks, som både sender og mottaker er montert i?

1: http://www.lohelectronics.se/rfxcom-lan-43392mhz-receiver-transmitter-p-789.html

 

2:http://www.rfxcom.com/store/Transceivers/11201

Endret av cossiest
Lenke til kommentar

Hei og god jul.

 

Fikk en Nexus 4 i julegave og med den kommer NFC muligheter. Har nettopp bestilt en del NFC-tags, og gleder meg veldig til å leke meg litt med det.

 

Det jeg har planer om er å lage en NFC-tag som automatisk starter opp TV, forsterker og HTPC. Tanken er å gjøre det så enkelt at min sønn på snart 4 år klarer å bruke det.

 

Det jeg egentlig lurer på er om Global Cache itach IP2IR kan være løsningen jeg er ute etter. Har en server som står på 24/7, men i et annet rom enn TV etc. Denne skal være grunnlaget for all automatisering.

 

Vil Global Cache kunne styre 5 IR-enheter? Må jeg bruke en blaster som står et stykke fra enhetene, eller bør jeg bruke IR-extendere?(slike som limes på enheten) Ser IP2IR har 3 utganger, vil det være nok?

 

Og hva følger egentlig med IP2IR enheten? Må jeg bestille noe ekstra?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Fins det en trådløs NFC/RFID-leser for PC? Spiller ingen rolle om det er bluetooth, wifi eller en egen USB-dongel. Googling gir meg hittil bare kjempedyre greier til industribruk eller jallagreier fra alibaba.com. Jeg ønsker en boks på størrelse med en lysbryter ved inngangsdøren som kan lese av NFC-chipen på nøkkelknippet. Som igjen kan trigge eventghost til å gjøre noe.

 

Tips?

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Ser på RFXcom sine sider at de har en RFXLAN Transceiver 433.92 MHz with LAN interface.

Denne er det sender\motaker i ett, så da klarer det vel seg med denne?

RFXtrx433 er den nye boksen fra RFXCOM. Den er vesentlig nyere enn den LAN-boksen. LAN-utgaven har jo fordelen at den kan plasseres hvor som helst, men USB-versjonen (den nye, altså) har mer minne, er lettere å firmware-oppdatere og er nok den jeg egentlig tatt ville anbefale nå.

 

Det ryktes om en LAN-versjon, men det kan drøye lenge enda har jeg følelsen av, så jeg hadde ikke sittet og ventet på den.

 

 

Det jeg egentlig lurer på er om Global Cache itach IP2IR kan være løsningen jeg er ute etter. Har en server som står på 24/7, men i et annet rom enn TV etc. Denne skal være grunnlaget for all automatisering.

 

Vil Global Cache kunne styre 5 IR-enheter? Må jeg bruke en blaster som står et stykke fra enhetene, eller bør jeg bruke IR-extendere?(slike som limes på enheten) Ser IP2IR har 3 utganger, vil det være nok?

Du trenger noe programvare som kan styre IP2IR bra NFC-tag'ene dine, men ellers burde det gå fint...

 

Til IP2IR følger det med en blaster, og du trenger kun den. Flere utganger er praktisk når du bruker en sender på en bestemt enhet (TV, forsterker, etc), men f.eks. i stua mi styrer jeg alt + varmepumpen fra Blaster-utgangen (utgang nr 3).

Lenke til kommentar

750W i lysrør er MYE. De oppgitte 750W er kontinuerlig effekt, og jeg regner med at det har noen heftige spikes i det du starter opp røra, som dermed overgår spesifikasjonen som sier max 1000W. Men, med f.eks. 50W i lysrør ser jeg for meg at det kan gå bra med en LCMR-1000. Jeg synes det er verdt et forsøk :)

 

klart. men det rare var at det var ikke og skru på som var problemet, det virket altid, men av. Er jo bare og teste. så lenge de kun blir ødelagt og ikke ting begynner og brenne

Lenke til kommentar

Hei, har nettopp begynt med Hjemmeautomasjon, og har noen spørsmål.

 

1.Noen som vet en god måte å sjekke om utgangsdøren er låst??

-uten å bytte ut låsen

-Liten sensor som kortslutter når låsen låses?(firkantlås)

 

2. Hstouch: Man må ha design versjon for å bruke denne? 199 dollar saken? + windows\ios client?

(skal brukes på ipad\windows

 

3.Noen som har erfaringer med bruk av IP kameraer? Får man bare vist stillbilder?

Testet så vidt å knytte opp kamera i HSTouch design, men fikk ikke opp, mulig noe problem med link...

(har installert netcam v.1.1.0.2

Takker for tips og tilbakemeldinger,

Hei, jeg overså denne i farten...

 

1. Jeg jobber med saken. Det er forholdsvis enkelt hvis du kan bytte låsen, men det har ikke du (som meg) lyst til å gjøre. Jeg prøver å finne ut hva som finnes av sluttstykker med innebygde brytere, det skal visstnok finnes.

 

I rekkehuset vi bodde tidligere, var det plass til en mikrobryter i sluttstykket. Det fungerte fint. Men det er det ikke plass til i vårt nye hus

 

 

2. Ja, du må ha den "store" pakken. Og så i tillegg ekstra plugin til iOS og/eller Android. Alternativet er å kjøpe HS 2 Pro, da får du alt.

 

 

3. Bruker masse IP-kameraer i HStouch. Fungerer utmerke, det står i hjelpfilen hvordan du får det til. Merk at "skikkelig high FPS video" krever mye av serveren. Jeg bruker 1 FPS for kameraer som alltid vises.

 

Og bare så jeg har sagt det:

HS3 går visstnok i åpen beta mot slutten av Januar.

Lenke til kommentar

Moskus: Takker og bukker :)

 

1. Så du vil anbefalle usb boksen vs lan boksen nå? er det noen ulemer med usb boksen bortsett fra dekning?

 

2. Skal ha magnetkontakter på mange dører\vinduer. ser du har brukt ds10 sensorer.hvor mye koster de?(vet de går på 310 mhz.

ser at clasO har Nexa LMST-606 magnetkont til 149 kroner. Så hvis ikke ds10 er mye billigere, så er det kanskje like greit og bare ha en rx\tx på 433?

 

3.Hvor mange mottakter klarer rfx boksen og kobles mot?

 

4. Skal lese mer ang IP kameraer, og se om jeg får mitt opp og gå.

(Klarer du å bruke dem til å detektere bevegelse? slik at man kan bli varslet om det er bevegelse?)

 

5. Alarm: Skal montere alarm i nye huset, har lyst til å intregere dette mot homeseer, har du\dere noen tanker rundt dette? Tenker da litt på kodepanel i gangen til å aktiviserer sensorer).

Slå inn kode: 1234 -> sende informasjon til homseseer om og kjøre event alarm på

slå inn kode: 1234 -> sende informasjon til homseseer om å stoppe event alarm

 

Lar dette seg gjøre på en lett måte tro?

Lenke til kommentar

Moskus: Takker og bukker :)

 

1. Så du vil anbefalle usb boksen vs lan boksen nå? er det noen ulemer med usb boksen bortsett fra dekning?

 

2. Skal ha magnetkontakter på mange dører\vinduer. ser du har brukt ds10 sensorer.hvor mye koster de?(vet de går på 310 mhz.

ser at clasO har Nexa LMST-606 magnetkont til 149 kroner. Så hvis ikke ds10 er mye billigere, så er det kanskje like greit og bare ha en rx\tx på 433?

 

3.Hvor mange mottakter klarer rfx boksen og kobles mot?

 

4. Skal lese mer ang IP kameraer, og se om jeg får mitt opp og gå.

(Klarer du å bruke dem til å detektere bevegelse? slik at man kan bli varslet om det er bevegelse?)

 

5. Alarm: Skal montere alarm i nye huset, har lyst til å intregere dette mot homeseer, har du\dere noen tanker rundt dette? Tenker da litt på kodepanel i gangen til å aktiviserer sensorer).

Slå inn kode: 1234 -> sende informasjon til homseseer om og kjøre event alarm på

slå inn kode: 1234 -> sende informasjon til homseseer om å stoppe event alarm

 

Lar dette seg gjøre på en lett måte tro?

1. Nei, eneste ulempen er at den bruker USB istedenfor TCP/IP og dermed *kan* være vanskeligere å få plassert idéelt. Men siden dette er første RFXCOM-boks, og ikke et supplement for å få bedre dekning, er det neppe et problem. Belkin har forøvrig en fin USB-til-Ethernet-bro, du finner den på eBay.

 

 

2. Jeg tror jeg fikk 16 DS10er for $49 en gang det var superdupertilbud hos x10.com. You do the math (mulig jeg roter litt med prisene, det begynner å bli lenge siden nå, men det var BILLIG). Men for å bruke den MÅ du (som nevnt) ha en 310 MHz mottaker i tillegg.

 

Du skal også være klar over at 310 MHz-senderne i DS10ene ikke er like effektive eller pålitelige som de europeiske variantene. Men Nexa sine sikkerhetssensorer støyer mye.

 

 

3. Flere enn du får bruk for.

 

 

4. Det enkleste (for meg) var å bruke WebcamXP. Det samler alle kameraene og så pusher jeg det derfra videre inn i HStouch (og diverse mobile apper). Jeg synes det er enklere enn å holde styr på en drøss med separate kameraer.

 

 

5. Jeg har gjort dette. Jeg fikk alarm-montøren til å montere ett relé i alarmsentralen med NO- og NC-kurser. Så vet HomeSeer om alarmen er på eller ei, og styrer huset deretter. :)

Lenke til kommentar

2. Jeg tror jeg fikk 16 DS10er for $49 en gang det var superdupertilbud hos x10.com. You do the math (mulig jeg roter litt med prisene, det begynner å bli lenge siden nå, men det var BILLIG). Men for å bruke den MÅ du (som nevnt) ha en 310 MHz mottaker i tillegg.

 

Du skal også være klar over at 310 MHz-senderne i DS10ene ikke er like effektive eller pålitelige som de europeiske variantene. Men Nexa sine sikkerhetssensorer støyer mye.

 

Har du hatt mye problemer med ds10 moskus?

Så at x10 hadde alarm system til 149 dollar

http://www.x10.com/promotions/sc1200_149_mega_home_security_system.html?SI

Her er det med 12 dør\vindu sensorer, er dette de ds10 du har tro?

 

Nexas: Støyer de mye slik at de skaper problemer for andre enehter`?

vilke moduler ville du valgt som dør\vindsensorer?

Lenke til kommentar

Har du hatt mye problemer med ds10 moskus?

Så at x10 hadde alarm system til 149 dollar

http://www.x10.com/p..._system.html?SI

Her er det med 12 dør\vindu sensorer, er dette de ds10 du har tro?

 

Nexas: Støyer de mye slik at de skaper problemer for andre enehter`?

vilke moduler ville du valgt som dør\vindsensorer?

Nexa støyer slik at de skaper problemer for andre sensorer, ja.

 

Jeg vet ikke om akkurat de er DS10, det kan være DS12 eller 18, men de er i utgangspunktet ganske like (så vidt jeg vet!). Forskjellen er at DS10 har ledning til magnetbryteren, som gjør dem litt mer anvendelige. Det er ikke alltid du har bruk for en magnetbryter...

 

Hva jeg ville valgt er et godt spørsmål.... jeg har allerede utstyr for 310 MHz og en haug med DS10ere, og bruker det. Skulle jeg valgt helt fritt uten tanke på økonomi hadde jeg nok valgt Z-wave til det også.

 

 

 

Dette kan bli interessant

Tja... det er jo ikke akkurat noe nytt. Slikt finnes jo i hopetall for Arduino og Netduino, og de fleste andre brett som har digital I/O.

Lenke til kommentar

Netcam problemer.

Har installert versjon 1.1.0.1

 

får feil kode: error in display cameras: tråden ble avbrutt, regner med at dette

er fordi jeg linker til denne:http://192.168.x.x/img/video.mjpeg

video fil og at den ikke får noen avslutning??

 

Limer jeg inn denne linken i web browser så kommer bilde opp.

Bruker jeg direkte linken:

http://192.168.x.x/img/main.cgi?next_file=main.htm får jeg bare opp kryss i homeseer(og ingen feil melding)

 

Kan det være at IP kameraet ikke støtter bilde og bare tar video?

 

(Har kilde koden til siden hvis det skulle hjelpe noen her)

 

Moksus:

1.Vet du ca hvor lang rekkevidde du har på de sensorene fra X10?

2 For å bruke z-wave må jeg bare ha annen plugin?

3.z-wave støtter mash nettverk?(snakker sammen)?

Lurer på om jeg kanskje må ha en av z-wave hvis sensor i garasje er utenfor

rekkevidde til homeseer maskinen..

Lenke til kommentar

Netcam problemer.

Har installert versjon 1.1.0.1

 

får feil kode: error in display cameras: tråden ble avbrutt, regner med at dette

er fordi jeg linker til denne:http://192.168.x.x/img/video.mjpeg

video fil og at den ikke får noen avslutning??

 

Limer jeg inn denne linken i web browser så kommer bilde opp.

Bruker jeg direkte linken:

http://192.168.x.x/i...t_file=main.htm får jeg bare opp kryss i homeseer(og ingen feil melding)

 

Kan det være at IP kameraet ikke støtter bilde og bare tar video?

 

(Har kilde koden til siden hvis det skulle hjelpe noen her)

Noen grunn til at du bruker Netcam-plugin'en? Den er ikke spesielt bra, og du trenger den egentlig ikke heller.

 

De aller aller fleste kameraer har en link til et stillbilde. Lim denne inn i URL-feltet til en bilde-kontroll i HStouch, og set IsVideo til true.

 

 

Moksus:

1.Vet du ca hvor lang rekkevidde du har på de sensorene fra X10?

2 For å bruke z-wave må jeg bare ha annen plugin?

3.z-wave støtter mash nettverk?(snakker sammen)?

Lurer på om jeg kanskje må ha en av z-wave hvis sensor i garasje er utenfor

rekkevidde til homeseer maskinen..

1. Nei, har ikke testet skikkelig. Men postkassen min er 15 meter fra huset, og sender/mottaker i kjelleren (har stor antenne). Det er problemfritt.

2. Z-wave er innebygget (som X10) i HomeSeer, men du trenger en kontroller, som f.eks. Z-stick II.

3. Jepp. I tillegg sender de statusoppdateringer, og kan iallfall polles (etterspørr status).

 

For å ha utbytte av et mesh-nettverk, krever det jo at du bruker mesh-enheter. ;)

Altså skal du få utvidet rekkevidde med Z-wave, så må du ha en del moduler også..

Lenke til kommentar

klart. men det rare var at det var ikke og skru på som var problemet, det virket altid, men av. Er jo bare og teste. så lenge de kun blir ødelagt og ikke ting begynner og brenne

 

Det kan være at den for høye spenningen gjorde at kontaktene i reléet smeltet sammen eller på annen måte ble skadet slik at de ikke lenger går fra hverandre når spenningen på spolen forsvinner? Jeg har samme problem på en padde jeg kjøpte på clas ohlson. Den har et "master"-stikk, og alle de andre blir skrudd av når det ikke trekkes strøm fra "master"-stikket. Jeg hører reléet klikker, strømmen blir ikke brutt. Hvis det er samme problem ser jeg for meg at det er ganske enkelt å bytte til et kraftigere og mer pålitelig relé. Men da ville jeg først funnet ut hva 750W med lysrør egentlig har som peak effektforbruk, og valgt relé etter dette. Du har riktignok funnet en annen løsning, men for oss andre, mener jeg :)

 

Og når man overgår specs på utstyr vet man aldri helt hva som kommer til å skje. Mest sannsynlig blir det ikke brann, men man kan være uheldig, så jeg er gjerne litt ekstra forsiktig og følger nøye med når jeg pusher grensene :)

Lenke til kommentar

Har fått installert opp play:5 sonos høytalere og må si meg ganske fornøyd med resultatet. Likte disse bedre en diverse squeesbox komponenter jeg har hjemme fra før. Lyde var en annen klasse.

Når det kommer til hvordan jeg skal sette dette opp måot homeseer og hstouch er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre.

Jeg kan jo bruke sonos pluginen i hs, men da mister jeg muligheten til å søke opp sanger i spotify...etter det jeg har lest meg til.

Lurer litt på om det er mulig og bruke sonos sin egen app i hstouch. Er det mulig å hente opp en "app" i hstouch? slik at jeg kan få den inn på en side i mitt hstouch prosjekt....hvis dere forstår:)

Blir litt tungvindt å gå ut av hstouch på ipaden for så åpne sonos appen. og hvis jeg vil styre noen av lysene igjen må jeg åpne opp hstouch igjen.

Lenke til kommentar

Noen grunn til at du bruker Netcam-plugin'en? Den er ikke spesielt bra, og du trenger den egentlig ikke heller.

: Brukte den for å teste, for jeg fikk ikke opp bilde i hstouch design\clienten.

 

 

De aller aller fleste kameraer har en link til et stillbilde. Lim denne inn i URL-feltet til en bilde-kontroll i HStouch, og set IsVideo til true.

: Ja har lest det, men sliter med å finne linken, finner bare linken til mjpeg, og den oppdaterer seg så ofte at homeseer "kræsjer".

 

 

1. Nei, har ikke testet skikkelig. Men postkassen min er 15 meter fra huset, og sender/mottaker i kjelleren (har stor antenne). Det er problemfritt.

 

 

Supert, da bør det gå bra :)

 

2. Z-wave er innebygget (som X10) i HomeSeer, men du trenger en kontroller, som f.eks. Z-stick II.

3. Jepp. I tillegg sender de statusoppdateringer, og kan iallfall polles (etterspørr status).

 

For å ha utbytte av et mesh-nettverk, krever det jo at du bruker mesh-enheter. ;)

Altså skal du få utvidet rekkevidde med Z-wave, så må du ha en del moduler også..

 

Takker for mye bra svar moskus:

Her kommer et par til :)

(Før jeg får rfxcom boksen i morgen :)

1. Kjører windows 7 x64. Klarer ikke å få kontakt med homeseer fra andre pc'er i nettverket.. noen tips?

(Får da heller ikke kontakt via HSTouch)

Det skal bare være å skrive inn IP adressen til maskinen som homeseer ligger på?

2.Virtuell maskin: Testet å installere homeseer på en windows 7 VMware player platform.

Får kontakt med Vm installasjonsen via host pc, men ikke via de andre i nettverket.

Noe spesielt å tenke på?

 

Har forsøkt å slå av antivirus, firewall osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...