Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Dessverre!

Verden har ikke kommet så langt enda at det er allemannseie. Jeg har hørt om et par svindyre modeller (i USA) som har ethernet og/eller Wifi-tilkobling og som kan styres, men enn så lenge er dette noe som glimrer med sitt fravær.

 

Jeg undersøkte litt om dette i august da vi flyttet, og ble overrasket over hvor lite slikt som finnes! I en verden der alt "blir smartere", så er de tradisjonelle hvitevarene fremdeles stokk dumme. :(

 

 

var desverre det jeg fryktet. så dette som en gylden mulighet til og kjøpe noe fett.

 

Jeg har og sett disse samsungene med wifi, men har ikke funnet de i norge.

 

Jaja. får ta meg en tur på elkjøp i kveld og kjøpe en dum en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har og sett disse samsungene med wifi, men har ikke funnet de i norge.

Jeg tror ikke du finner dem i Europa i det hele tatt. Du finner dem i Sør Korea, Japan og muligens USA om jeg husker riktig.

 

Men det er et problem med slike løsninger: De er proprietære, og krever sin egen app. Jada, jada, nå får du jo til og med kjøpt lyspærer med Wifi, men jeg vet ikke om verden har blitt bedre av den grunn. Utstyr må jo SNAKKE SAMMEN før det skal bli skikkelig morsomt å bruke det. Det er fordelen med å bruke en etablert standard. Kjøper jeg en Z-wave dings, så vet jeg at det kan bruke den i mitt Z-wave nettverk og den integreres pent og pyntelig slik den skal.

 

Hvis du kjøper en Wifi pære fra Phillips og en LiFX, så kan du banne på at man du bruke to forskjellige apper for å styre dem. Og muligens vil det bli laget app'er som styrer begge deler. Men verden hadde vært så mye bedre om noen kunne bli enige om en protokoll som alle implementerte! HTTP-4-ALL eller noe slikt...

Lenke til kommentar

De fleste vaskemaskiner har jo et lys som tennes når de er ferdige. Dermed er det mulig å montere en detektor der, koble den til et eller annet, slik at du får varsel når maskina er ferdig.

http://www.cocoontech.com/portal/articles/tutorials/home-automation/412-how-to-remotely-monitor-an-appliances-status-light

 

Nå har jeg endelig fått min Twine! Fin dings! :)

 

Men folka i SuperMechanical har jo selvfølgelig ikke klart å pushe ut den firmware'n som støtter akselerometer-betingelser, så jeg får ikke brukt den til noe av det jeg hadde tenkt å gjøre: Overvåke vaskemaskin og tørketrommel...

 

 

 

Denne sengen hadde vært noe:)

http://www.ohea.eu/index.php/eng.html

Hahaha! :D

Men ser fremdeles amerikansk ut. Dyner er nok ikke like enkelt å håndtere...

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått min Twine! Fin dings! :)

 

Men folka i SuperMechanical har jo selvfølgelig ikke klart å pushe ut den firmware'n som støtter akselerometer-betingelser, så jeg får ikke brukt den til noe av det jeg hadde tenkt å gjøre: Overvåke vaskemaskin og tørketrommel...

 

Hvilke kommunikasjons metode tenkte du å benytte mot HomeSeer? Configurable HTTP request?

Endret av LEHoisveen
Lenke til kommentar

Antenner:

For de av dere som er interessert har jeg funnet noen instruksjoner på å lage antenner for 433MHz.

Den originale antennen gir 2-3dB gain. (slik jeg tolker det, 2-3dB forbedring med enn uten antenne)

 

Denne gir ca. 8dB gain, er omnidirektionell (like kraftig i alle retninger, lik den originale) og er lett å lage:

http://martybugs.net...s/collinear.cgi

 

Denne er et hakk mer avansert, men gir ca. 12dB gain i en retning, uten å være direkte trang. Det kan hende det holder å plassere en sånn i ett hjørne av bygningen for å dekke hele.

http://martybugs.net/wireless/biquad/

 

----

 

Ang. homeseer begynner ting å ta form. Jeg huket av både for at den skulle vente på at skriptet blir ferdig, og at den bare skal tillate en instans av gangen, og det fikset som du (Moskus) sa det ene problemet.

 

Jeg lurer fremdeles på om det er en bug et sted som gjør at enten homeseer eller rfxcom begynner å tulle når det skal sendes fler beskjeder etter hverandre, men det kan jo hende det hjelper med en bedre antenne. Jeg begynner med å lage den jeg nevnte først (8dB OMNI). Det er jo ikke stort mer krevende å lage den selv enn å bestille den på nettet.

 

For ordens skyld; jeg bruker RFXCOM trx433 sammen med hovedsaklig nexa-produkter. Jeg har en X10 fotosensor, og noen viking temp-målere i tillegg, det er alt så langt.

 

En ting som kunne vært kjekt er en funksjon for å rapportere styrke på mottatt signal. Da kunne jeg gått rundt i huset med en fjernkontroll og funnet ut hvor dekningen er bra og dårlig, og flyttet rundt på antennen til jeg fant optimal plassering.

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Jeg lurer fremdeles på om det er en bug et sted som gjør at enten homeseer eller rfxcom begynner å tulle når det skal sendes fler beskjeder etter hverandre, men det kan jo hende det hjelper med en bedre antenne. Jeg begynner med å lage den jeg nevnte først (8dB OMNI). Det er jo ikke stort mer krevende å lage den selv enn å bestille den på nettet.

Det er i så fall ikke HomeSeer som tuller, men RFXCOM-plugin'en. Jeg skal høre med Bert, men jeg ville også oppgrader til siste firmware.

 

Og om det er mer krevende å bestille en ferdig antenne på nett enn å lage en selv, kan nok diskuteres. Jeg vet hva som er mest arbeid for meg! ;)

Lenke til kommentar

Har nå endelig hatt tid til å se på problemene mine med at forskjellige nexa mottagere med forskjellig nummer styres samtidig av Homeseer. Har prøvd å installere dem på nytt, slette koder osv uten bedring. Dimmer jeg ned spisebordslampen skjer det samme med en takskinne som også er i samme rom og koblet til en annen mottager. Dette skjer enten jeg bruke en iPad , android tablet eller pc til å styre med. Skjønner ikke mye av dette nå. Bruker rfxcom Lan sender til styring og alt har funger ok før. Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar

Har nå endelig hatt tid til å se på problemene mine med at forskjellige nexa mottagere med forskjellig nummer styres samtidig av Homeseer. Har prøvd å installere dem på nytt, slette koder osv uten bedring. Dimmer jeg ned spisebordslampen skjer det samme med en takskinne som også er i samme rom og koblet til en annen mottager. Dette skjer enten jeg bruke en iPad , android tablet eller pc til å styre med. Skjønner ikke mye av dette nå. Bruker rfxcom Lan sender til styring og alt har funger ok før. Noen som har opplevd noe lignende?

Det jeg ville gjort var å resette alle mottakerne, slettet alle enhter fra RFXCOM-siden og startet fra begynnelsen.

Lenke til kommentar

 

Det jeg ville gjort var å resette alle mottakerne, slettet alle enhter fra RFXCOM-siden og startet fra begynnelsen.

 

Er det jeg tenkte på selv. Siden verden skal gå under i dag drøyer jeg litt ;-) kanskje jeg slipper... Hvis verdens undergang er utsatt ser jeg på det i romjula.

 

 

Lenke til kommentar

hei noen som har erfaring med å få en lysrørarmaturer trådløs?

 

Ser at ingen av nexas innbyggingsmottakerer egentlig støtter lysrørarmaturer. hadde tengt til å bruke Nexa LWMR-230 men ser at jeg ikke kan bruke den til transformere.

 

fins det en innbyggingsmottakerer i et annet merke som støtter lysrørarmaturer?

Lenke til kommentar

ok trudde det jeg å. Men skjønner ikke hvorfor nexa sa at jeg ikke kunne bruke LWMR-230 det er jo bare en av\på modul.Står på pakken at den ikke kan brukes til transformere.

 

Men jeg kunne muligens bruke nexa LCMR-1000 . Men de kunne ikke garantere at det funket å hvor lenge det funket.

 

Trude egentlig det var det samme hva som var koblet til så lenge det er et rele det er snakk om og at motstanden ikke er større en det relet tåler.

Lenke til kommentar

Jeg ville først prøvd å bare slette fra rfxcom siden de enhetene som tuller. Da tror jeg det genereres nye koder når du oppretter dem på nytt, og når mottakerene deretter er syncet bør problemet være løst.. Det bør ikke være nødvendig å slette absolutt alt

Det har jeg prøvd uten hell dessverre . Skal også prøve å resette mottagerene som tuller.

Lenke til kommentar

ok trudde det jeg å. Men skjønner ikke hvorfor nexa sa at jeg ikke kunne bruke LWMR-230 det er jo bare en av\på modul.Står på pakken at den ikke kan brukes til transformere.

 

Men jeg kunne muligens bruke nexa LCMR-1000 . Men de kunne ikke garantere at det funket å hvor lenge det funket.

 

Trude egentlig det var det samme hva som var koblet til så lenge det er et rele det er snakk om og at motstanden ikke er større en det relet tåler.

 

Selv om det er en av / på modul er det ikke nødvendigvis et relé, selv om det mest sannsynlig er det. Det kan også gjøres ved hjelp av en transistor eller mosfet tror jeg. Men mest sannsynlig er det et relé. I såfall er spørsmålet om hvorvidt tennerene genererer en spike f. eks. i det du skrur på. Er denne spiken større enn det reléet tåler kan du få et problem. Men hvorfor dette ikke skulle virke med en trafo skjønner ikke jeg. Sannsynligvis står det feil i veiledningen. Og trafoer bruker man vel bare til led og halogen? Ikke til lysrør? Jeg ville bare prøvd, og kommer nok også til å gjøre det samme selv om ikke lenge. Jeg vil ha lyset over kjøkkenbenken på bevegelsessensor.

Lenke til kommentar

ok takk for svar

 

dette står på siden til nexa: LWMR-230 er kun egnet for resistive belastninger - glødende (ikke lysrør eller CFLs) Vi minner om at LWMR-210 & LWMR-230 er laget for å fungere med elektroniske transformatorer, men ikke mot konvensjonelle vanlige trådviklede eller toroidale transformatorer feil bruk vil sette lwmr 210-230 ut av drift

 

har tenkt til å bruke bevegelsessensor jeg å til tak lampen :)

Endret av DJ-Fetz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...