Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Det var noen som nevte tidligere i denne posten at joggler var et rimelig alternativ til tablet, men synnes ikke prisene på disse er spesielt lave...

http://www.ebay.com/...=item5ae9bb5d83

 

Eller har dere kjøpt dem fra et annet sted.

Kommer an på hva du definerer som "lavt". En 7" touch screen som kan kjøre Linux, Android og Joggler til under 600 kr er vel kanskje ikke så veldig dyrt.

 

Men jeg kjøpte mine for en del mindre. ;)

De to siste jeg kjøpte kostet under $60. Før det fikk jeg tre for $125. Følg med litt, så finner du nok noen billige igjen.

 

Ellers vil jeg tro man kan få mange gode dealer på Asus Transformer TF101 - og det beste med den er at den på ingen måte er utdatert. Jeg har en selv som jeg bruker som reiselaptop og for å se TV på senga :)

 

EDIT: TF101 kan man få både med og uten tastatur. Får man en billig en uten tastatur kan man rett og slett montere den på veggen om man vil :D

Endret av Tiwas1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke noen allerede har opplyst om dette (fant til slutt ut hvordan jeg søkte i tråden): Jula selger for tiden sine Anslut strømplugger (opp til 1000 watts belastning) for 99 kroner. Den prisen kan man ikke protestere på! Jeg har kjøpt ti sett, så nå har jeg strømplugger nok til hele huset... ;)

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noen allerede har opplyst om dette (fant til slutt ut hvordan jeg søkte i tråden): Jula selger for tiden sine Anslut strømplugger (opp til 1000 watts belastning) for 99 kroner. Den prisen kan man ikke protestere på! Jeg har kjøpt ti sett, så nå har jeg strømplugger nok til hele huset... ;)

 

Hvordan skal du styre dem? Om de ikke har toveiskommunikasjon med "hjernen" bruker jeg heller litt ekstra på å kjøpe noe med mer "moro" :p

Lenke til kommentar

Nexa-pluggene, som er det vanligste i bruk, har vel heller ikke det, så vidt jeg vet. Systemet mitt sjekker ikke status til pluggene, det slår dem på og av når det er behov. Z-Wave kan vel også spørres om de er på eller ikke, men da blir det unødvendig dyrt, istedenfor at man løser problemet (forholdsvis enkelt) i programvare.

 

Eksempel:

 

Ovnene i vanlige oppholdsrom (unntatt soverom og bad, som er henholdsvis kaldere og varmere) er satt til å slå seg på ved 19,8 gradet og av igjen ved 20,3 med et Pyton-skript. Temperatursignalene kommer fra sensorene omtrent én gang i minuttet, og det er det som utløser skriptet. Omtrent hvert minutt kjøres det altså et skript for hver ovn som alltid slår på med mindre enn 19,8 og alltid slår av ved 20,3. Hvis pluggen allerede er i den tilstanden som sendes ut, skjer det følgelig ikke noe. Jeg har ikke noe der jeg er nødt til å kunne vite til enhver tid om det står på eller av.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noen allerede har opplyst om dette (fant til slutt ut hvordan jeg søkte i tråden): Jula selger for tiden sine Anslut strømplugger (opp til 1000 watts belastning) for 99 kroner. Den prisen kan man ikke protestere på! Jeg har kjøpt ti sett, så nå har jeg strømplugger nok til hele huset... ;)

Hvordan skal du styre dem? Om de ikke har toveiskommunikasjon med "hjernen" bruker jeg heller litt ekstra på å kjøpe noe med mer "moro" :p

Jeg bruker toveis- og én-veis kommunikasjon om hverandre. Fungerer utmerket, egentlig. Så lenge du har sikret for å ha god nok dekning på 433 MHz-båndet (f.eks. å bruke ekstern antenne eller flere RFXCOM-tranceivere), så fungerer det fint. Du må belage deg å ha en testperiode i begynnelsen, men etter det vil det være "stabilt nok".

 

Fordelen er at man får dekket veldig store deler av huset for veldig lite penger, forskjellen i pris er jo på faktor 3-12, avhengig av hvilke moduler man velger.

 

 

Nexa-pluggene, som er det vanligste i bruk, har vel heller ikke det, så vidt jeg vet. Systemet mitt sjekker ikke status til pluggene, det slår dem på og av når det er behov. Z-Wave kan vel også spørres om de er på eller ikke, men da blir det unødvendig dyrt, istedenfor at man løser problemet (forholdsvis enkelt) i programvare.

 

Eksempel:

 

Ovnene i vanlige oppholdsrom (unntatt soverom og bad, som er henholdsvis kaldere og varmere) er satt til å slå seg på ved 19,8 gradet og av igjen ved 20,3 med et Pyton-skript. Temperatursignalene kommer fra sensorene omtrent én gang i minuttet, og det er det som utløser skriptet. Omtrent hvert minutt kjøres det altså et skript for hver ovn som alltid slår på med mindre enn 19,8 og alltid slår av ved 20,3. Hvis pluggen allerede er i den tilstanden som sendes ut, skjer det følgelig ikke noe. Jeg har ikke noe der jeg er nødt til å kunne vite til enhver tid om det står på eller av.

Det scriptet hørtes jo kjent ut... samme kan selvfølgelig gjøres i HomeSeer, og stort sett alle andre styringsprogrammer.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Skriptet er kjent, utprøvd og ypperlig. :) Og helt enig, man får veldig mye for pengene med de Anslut-pluggene. Jeg bruker også noe toveis, men det er på sensorer, fjernkontroller, knapper og detektorer og sånt. Ikke på noen brytere.

Er det et script som kjører med homeseer?

Hvis det er tilfellet, er det mulig å få det scriptet:)

Lenke til kommentar

Nå har jeg montert "proof of concept"-riggen min. Det jeg i prinsippet har gjort er å montere fibaro-dimmeren til ledningen på en bordlampe og flyttet bryteren til å kun gå mellom Sx og S1. Ved å slå bryteren på dimmes lyset opp helt til maks, og ved å slå bryteren av dimmes lyset helt ned. Ved å trykke på den innsenkede bryteren skifter den også mellom maks og min lysstyrke.

 

MEN - om jeg trykker på knappen på z-sticken slik at den blinker sakte og så trykker på b-knappen på dimmeren, så ser det ikke ut som de bonder slik de skal. Jeg har prøvd å resette fibaroen ved å koble ledningen fra, til, og så holde inne b-knappen i tre sekunder.

 

Har noen noen andre tips?

Lenke til kommentar

Holder med et script der jeg har et problem med en Wait command.

Jeg skal starte en event, men først vil jeg ha en ventetid på f.eks 10 sec.

 

Har prøvd dette, men det fungerer dårlig

 

hs.WaitSecs 10

hs.TriggerEvent("bla bla")

 

Dette fungerer heller ikke

 

hs.DelayTrigger 10, "Event Name"

 

Noen forslag på hvordan jeg skal gjøre det?

Lenke til kommentar

Huff, nei! Grøss og gru! ;) Dette kjører under EventGhost.

Beklager, du kan ikke si "grøss og gru" til HomeSeer når du kjører EventGhost. ;)

 

 

Har noen noen andre tips?

Sett Z-stick i pairing-mode, og trykk tre ganger raskt på S1 (hvis push bryter) eller tre ganger raskt på B-bryteren. Voilá. :)

 

 

 

Holder med et script der jeg har et problem med en Wait command.

Jeg skal starte en event, men først vil jeg ha en ventetid på f.eks 10 sec.

 

Har prøvd dette, men det fungerer dårlig

 

hs.WaitSecs 10

hs.TriggerEvent("bla bla")

 

Dette fungerer heller ikke

 

hs.DelayTrigger 10, "Event Name"

 

Noen forslag på hvordan jeg skal gjøre det?

Hvis det er et VB.net script (og det burde det være, ingen grunn til å bruke VBscript lenger) må alle parametre være i parenteser. Som dette:

hs.WaitSecs(10)

og

hs.DelayTrigger(10, "Event name")

Lenke til kommentar

Har noen noen andre tips?

Sett Z-stick i pairing-mode, og trykk tre ganger raskt på S1 (hvis push bryter) eller tre ganger raskt på B-bryteren. Voilá. :)

 

Takk! Det som var problemet var at jeg hadde lest at man skulle gjøre det fort - men det funket først når jeg gjorde det ultra-mega-forferdelig-kjempefort ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...