Gå til innhold

PC anno 1997 og EDO RAM

Anbefalte innlegg

Har en Siemens Nixdorf Expert kjøpt 1997, CPU 166 og levert originalt med 64 MB RAM. Dette har fungert knirkefritt. Da jeg nylig kjøpte ny 30.6 GB HD og div. oppgraderte jeg også til 128 MB RAM - 4 x 32 brikker. Til nå har jeg ikke merket så mye som en dritt av bedre ytelse. Hvorfor? (jeg har optimalisert og tweeka maskinen som forøvrig kjører win 98se).

Jeg har etter installasjonen av den nye ram'n lagt merke til at under boot'n når ram'n telles opp er det en hvit liten strek som blinker fram og tilbake under tekstlinja Extended EDO RAM.

Slik var det ikke før. Noe å bry seg om?

Svar mottas med stor interesse.

Takk til Simen1 for kjapp og nyttig respons!

[ Denne Melding var redigert av: Rossi på 2002-01-27 21:52 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er jo kansje ikke så rart da, programmer blir tyngere å dra for tiden, akkurat som at du trenger større CPU å greier.. sitter selv på en 450 (p-III katmai) slow ass hell, hadde jeg vært deeg, så hadde jeg handla nytt system... 166 holder seriøst ikke til Photoshop (som da bare er ett exempel) :smile:

"Housey"

[nok et useriøst innslag av House^]

[ Denne Melding var redigert av: house på 2002-01-27 18:26 ]

Lenke til kommentar

Det er faktisk en logisk årsak til at du ikke merker ytelseforbedring med mer RAM:

Chipsett til EDO ram har en slags "Paging"-grense på 64MB. Det betyr at når du øker rammen til 128MB vil ikke rammen chippsettet klare å huske på alle "ram-pages", slik at den må lete i rammen hver gang noe ligger lagret i minneområdet over 64MB. Jeg husker ikke dette så nøye, men poenget er i hvertfall:

128MB EDO = tregere ram, mindre virtual ram på HD'en.

64MB EDO = raskere ram, mye virtual ram på HD'en.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha bedre ytelse uten å bruke "en formue" så anbefaler jeg:

Billig hovedkort med alt mulig innebygd (800kr)

Billig prosessor Duron 1GHz (650kr)

Billig Kjøler (150kr)

Billig 256MB PC133 ram (750kr)

Totalt=2350kr

Ytelsen vil sikkert bli 10x det gamle systemet ditt.

DET vil du merke !!! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...