Gå til innhold

Bytter fra p4c800 til p4p800! Meninger..


Anbefalte innlegg

Har nå hatt Asus p4c800 deluxe kortet i en uke,men vurderer å bytte til p4p800 deluxe.

Her er begrunnelsen:

P4P800D matcher p4c800D kortet og overgår det i enkelte tilfeller når det kommer til klokking..

P4P800D kortet bruker ICH5R southbridge, som støtter sata raid, men som ikke går over pci bussen, go som har en max minnebåndsbredde på 266mb/sec. Pci bussen har max 166mb/sec. Kortet er billligere, samt at det klokker ihvertfall like godt som p4c800D om ikke bedre..

 

Jeg vet at det kan være ting som er utelatt her, det er derfor jeg legger ut tråden..

PAT teknoligien var en viktig faktor for å velge p4c800d. men den finnes jo også på P4P800D, så det argumentet forsvinner også.

Har bestilt meg en Maxtor Diamond plus 9 8mb cache SATA disk, og vil gjerne utnytte den til det fulleste, selv om jeg vet at dagens disker ikke greier max bussfart uansett...

 

Vil gjerne ha noen synspunkter på dette fra dere andre beleste og erfarne geeks her

NOTE: Geek er ikke et skjellsord, men en æresbetegnelse :D

 

Det er sikkert ting jeg har glemt av som er viktige i denne sammenheng, så jeg setter stor pris på all hjelp jeg kan få!

 

Les denne testen: http://www.hexus.net/review.php?review=556|

 

Sier sitt om du spør meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette innlegget vil kanskje gjøre deg enda mer forvirret.

Jeg brukte mye tid på å sette meg inn i hvilket Hovedkort jeg skulle velge. Leste alt av tester som fantes på utlandske sider -- fant så ut at ASUS P4C800 Deluxe var det kortet jeg lette etter. Jeg er forøvrig en RD RAM /Intel 850 fans.

Jeg bestilte så dette hovedkortet, de hadde det selvfølgelig ikke på lager. I mellomtiden kom P4P800 Deluxe, leste mye om dette kortet og fant ut at dette kortet er en generasjon nyere en C-kortet. C-kortet tapte i samtlige tester som sammenlignet C- og P- kortet.

På dette tidspunktet ombestemte jeg meg og forandret ordren.

 

Det er jeg glad for i dag.

 

Som jeg forstår av tester så skal Intel 875 kontra 865 være raskere, men med ny teknologi så vinner 865 kortene.

 

Jeg må nevne at jeg er ingen "overklokker".

 

Trur nok ikke at C-kortet er dårlig, men jeg er overbevist at P-kortet er på mange måter bedre.

 

Lykke

 

John Kr

Lenke til kommentar

Takk for svaret, det er liksom slik jeg har resonnert jeg også...

Det ser ut som om jeg blir nødt til å bestille p4p8oo deluxe i morgen...

 

Håper dette blir bra!

 

Ble selvfølgelig imponert over ytelsen på p4c800d med det er noen issues som jeg ikke er helt fornøyd med...

 

Noen andre meninger om dette?

Lenke til kommentar

Ja, de problemene (issues) du nevner dreier seg om ATI baserte skjermkort. Driverproblematikk. Det var også en del RAID problemer.

Mye av dette er rettet på ved P-kortet.

 

Mitt oppsett ser slik ut:

 

ASUS P4P800 Deluxe

Hercules Radon 9800 PRO skjermkort

Corsair TWIN PC3200LL – 1024 GB minne

Seagate 7200.7 S-ATA HDD

Plexstor Brenner og CD rom

AOpen H600B (Sort m/vindu) Kabinett med PSU m/120mm vifte

3 x Enermax kabinett vifter

 

John Kr

Lenke til kommentar

Å bytte koster mer enn det smaker. Det du satser på nå er "tweaking" av et kort som er teknisk ratet for lavere ytelse enn det kortet du hadde. Det henger ikke helt på greip spør du meg. En annen ting er at den ytelsesforskjellen vil du ALDRI merke i praksis. Og hvis du da legger til pengene tapt på å selge det gamle kortet + frakt så blir hele greia ganske latterlig. I tillegg er det andre merker av i875 kortene som har CSA gbit nettverk, som ikke bruker PCI bussen. Hvis du er så nøye på det, burde du fått deg et av dem.

Lenke til kommentar

Evig rett, mad_arab. Og i tillegg, PAT er bare tull, det er ikke garantert at det vil fungere på Asus 865PE heller, det er en tweak. I følge en annen tråd her på forumet (huser ikke hvilken), kom det frem at Asus har tatt feil, det er ikke PAT som skrues på, man kjører noe annet litt mer aggressivt, så det virker slik.

 

MSI sine NEO kort er jo geniale, 3,3vdimm, 2,2 vcore.

Lenke til kommentar
PAT teknoligien var en viktig faktor for å velge p4c800d. men den finnes jo også på P4P800D, så det argumentet forsvinner også.

 

Hei og takk for sist stoolman!

 

Jeg kom over denne artikkelen vedrørende PAT eller ikke PAT P4P800D:

http://www.theregister.co.uk/content/54/30960.html

 

Som du ser er de ikke helt enige om dette... :wink:

 

Uansett hvilket av kortene du går for, ender du jo opp med en knall maskin.

Lenke til kommentar

Begynner nå å bli mildt sagt j***ig usikker på om dette er veien å gå..

Det systemet som jeg har i dag er jo bare helt rått!

Kan noen svare meg på om jeg vil merke noen forskjell i det hele tatt når det kommer til ICH5 kontra ICH5R hvor det siste har innebygd RAID som ikke blir belemret med 133mbit pci buss?

Det er dette som har vært det største ankepunktet for å gå over til P4P800D.

Ellers så takker jeg for meget informative svar!

Lenke til kommentar

KJøp P4P800 det er det beste kortet for tiden.

 

Ikke kjøp F,eks Abit IS7 for BIOS for dette h.k er ikke twekaet av Abit enda og kommer dårlig ut på tester.

 

Men en annen ting er at f.eks koster Abit IC7 bare 1400 og

Asus P4P800 ca 1300 for den enkleste versjonen av begge.

Så 100kr er ikke noe å spare på her hvis du VIL ha i875!

 

 

 

Er selv Abit-fan, men dette kortet fra Asus er annerledes

og ENESTE av alle i865PE kort som yter SÅ bra.

Tenker at andre h.k prod legger ut nye optimaliserte

BIOS snart for deres h.k....

Jeg venter litt med å kjøpe nytt h.k.

Mitt råd er enten:

løp og kjøp eller vent i ca 1mnd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...