Gå til innhold

Hva er det det er?

AndreasGS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal være vanlig «e», ikke «é» der. Det gjelder også for -ere-verb, altså «vurder pengebruken», ikke «vurdér pengebruken». Enda verre er det å skrive «è» - den uttales nemlig som en slags æ.

Endra: Sett heller siste «det» i kursiv om du skal legge trykk på den.

Endret av 9E2
Lenke til kommentar
Det skal være vanlig «e», ikke «é» der. Det gjelder også for -ere-verb, altså «vurder pengebruken», ikke «vurdér pengebruken». Enda verre er det å skrive «è» -

Helt enig.

den uttales nemlig som en slags æ.

Nei, ikke på norsk, men dette har vi diskutert før, mener jeg å huske.

Endra: Sett heller siste «det» i kursiv om du skal legge trykk på den.

Helt enig.

Endret av Thend
Lenke til kommentar
den uttales nemlig som en slags æ.

Nei, ikke på norsk, men dette har vi diskutert før, mener jeg å huske.

Kan ikke huske at det er diskutert før, men det stemmer sikkert. Uansett var kilden min til at è uttales nesten æ AMO (søk på sida etter «IBAGIAA (Ikke bruk accent grave istedenfor accent aigu»)). Lista på sida inneholder flere «grupper» av samme type som AMO, «LOLUÅSKJ (La oss lære ungene å si kj)» er min favoritt..

Lenke til kommentar

Trudde det gjaldt norsk også. Her er enda en kilde:

http://www.ivaraasen.no/wiki/index.php?title=Uttala

Så også et sted på de sidene at y går mot ø, i mot e og o mot å osv. når de får et gravaksenttegn over seg (ỳ=ø, ì=e, ò=å), mens f.eks. é blir uttalt som e og í uttalt som i. Som eksempel bruker jeg «òg» og «fór», her ser de nevnte aksentreglene ut til å gjelde. Søk etter «flytja» her, så ser du også at oppslagsordet etterfølges av (`y) og flere uttaler ordet som nettopp «fløtte» (fordi «flỳtte» blir «fløtte» med disse reglene). På samme måte får «upp» ù (=o) og «hus» ú (=u).

(Dette blei et noe kaotisk innlegg, men jeg er trøtt…)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...