Flimzes Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Ok, dette er et omdiskutert tema, men jeg har ikke sett noen spesifike eksempler på mitt tilfelle. Jeg studerer i sverige, og har svensk bil her. Jeg er svensk statsborger. Jeg er født og oppvokst i norge, jeg har boadresse i norge. Jeg har både norskt og svenskt personnummer. Kan jeg nå kjøre hjem med bilen? Jeg oppholder meg på et fast bosted mer enn 185 dager i utlandet. Jeg er svensk statsborger. Jeg er folkboført i norge. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Spørs hva du mener med 'hjem'. Hvis du ønsker å bosette deg i Norge må bilen registreres i Norge. Du har fast bopel (boadresse) i Norge, så du kan i utgangspunktet ikke bruke bilen som "turistvogn" (midlertidig registrering for motorvogn i inntil 1 år). Her kommer dog EØS-regelverket og eventuelle nordiske avtaler inn i bildet. Jeg ville kontaktet Vegvesenet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 blir jo stress (og dyrt) om man må omregistrere bilen hver gang man krysser grensen. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 blir jo stress (og dyrt) om man må omregistrere bilen hver gang man krysser grensen. Nøyaktig dette jeg mener. Slik det er nå bor jeg og oppholder meg i sverige på fast adresse mer enn 185 dager i året. Men jeg har fortsatt hjemadresse i norge, jeg har ikke registrert at jeg bor i sverige om man kan si det sånn. Bilen jeg har tilgang på er svenskregistrert, og jeg kan selvfølgelig kjøre denne i sverige. Spørsmålet er, kan jeg kjøre den over grensen de gangene jeg skal "hjem" på besøk til venner som bor i norge? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Har du norsk eller svensk førerkort? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Har du norsk eller svensk førerkort? Tok oppkjøring i norge, norskt førerkort. Hvordan det? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Da er det ikke lov for deg å kjøre utenlansregistrert bil i norge... Edit: http://www.dinside.no/792872/utenlandske-b...-deg-langt-unna Endret 12. januar 2010 av Osse-Mon Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Har du norsk eller svensk førerkort? Det har ingenting med saken å gjøre. Vilkåret er hvorvidt han har fast bopel i Norge, ikke om han har norsk førerkort. En nordmann med førerkort fra England kan fortsatt være fast bosatt i Norge. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det har ingenting med saken å gjøre. Vilkåret er hvorvidt han har fast bopel i Norge, ikke om han har norsk førerkort. Selv det å ha fast bopel i Sverige er ikke nok i seg selv; han må også ha enten ektefelle (samboer er ikke nok) eller barn som han bor sammen med der, (§3, 1.ledd nr 2) eller melde seg ut av folkeregisteret. (§3, 1.ledd nr 3 og 4) Kilde Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Det har ingenting med saken å gjøre. Vilkåret er hvorvidt han har fast bopel i Norge, ikke om han har norsk førerkort. Selv det å ha fast bopel i Sverige er ikke nok i seg selv; han må også ha enten ektefelle (samboer er ikke nok) eller barn som han bor sammen med der, (§3, 1.ledd nr 2) eller melde seg ut av folkeregisteret. (§3, 1.ledd nr 3 og 4) Kilde Så jeg må gifte meg med en svenske for å kjøre hjem i ferien? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Så jeg må gifte meg med en svenske for å kjøre hjem i ferien? med svenskregistrert bil, og norsk folkeregistrering, ja.. Du velger selv hva du vil forandre på.. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Så jeg må gifte meg med en svenske for å kjøre hjem i ferien? med svenskregistrert bil, og norsk folkeregistrering, ja.. Du velger selv hva du vil forandre på.. I så fall skifter jeg nok ut bilen, ellers får jeg ikke lov til å flytte tilbake før om fem år. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Tråden omhandler trafikksaker og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Trafikk, eventuelle reaksjoner på moderering kan gjøres på pm. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Har ikke stort å tilføye utover det som allerede er sagt i tråden, annet enn at dette er et kremeksempel på hvor idiotisk reglene blir når byråkrater som mener de har peiling skal utforme dem. Herre min hatt for et molboland! Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 pass på om du har Norsk førerkort får du IKKE lov og kjøre den i Norge APs latterlige regel for og få flere til og betale for bilen 3 ganger med tanke på norsk avgifter. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 pass på om du har Norsk førerkort får du IKKE lov og kjøre den i NorgeAPs latterlige regel for og få flere til og betale for bilen 3 ganger med tanke på norsk avgifter. Hvor førerkortet ditt er fra har vel ingenting å si? Som allerede avklart i tråden.. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Jo fordi Norske regjering vill at du skall kjøpe Norske biler og betale avgift til dem. Så derfor kan du ikke kjøre utenlandsk registeret bil i Norge dersom du har Norsk førerkort. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Noen kilder? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Jo fordi Norske regjering vill at du skall kjøpe Norske biler og betale avgift til dem. Så derfor kan du ikke kjøre utenlandsk registeret bil i Norge dersom du har Norsk førerkort. Resonnementet ditt stemmer helt fram til ordet førerkort. Sett inn "fast opphold i Norge" (adresse i folkeregisteret) i stedet, så stemmer det enda bedre.. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Kilder: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå