Sutekh Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Eg let han få lov, og sjølvsagt måtte han legga fingrane sine frampå min kjære 50 mm/1,4, med nokre saftige fingermerke som resultat. Akkurat der skulle eg ønska at eg hadde eit UV-filter på. Jeg skal innrømme at jeg av og til hiver på filter når jeg skal på fest. Jeg har kompiser som er tilbøyelige til å finne på ting som å sleike på frontelementet eller fikle med kameraet mitt etter å ha inntatt både øl og store mengder fett- og saltholdig tilbehør. Man må jo forsøke å spre det glade budskap. Hr. Taleb er nok ikke så revolusjonerende som enkelte skal ha det til, men det er veldig forfriskende å lese en systematisk fremstilling av vår udugelighet i å vurdere risiko. Jeg bruker tankesettet mye i jobbsammenheng.Kan du prøve å pushe den boken på noen Avinor-topper? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Akkurat der skulle eg ønska at eg hadde eit UV-filter på. Nikon-kameraer er som kjent best egnet som barneleker: Lenke til kommentar
mryia Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg har mest tro på at slike ting som dette, må du bare forske på selv, å komme frem til hva du selv liker best. Du kan lese 100 bøker, av 100 gode fotografer, med 100 forskjellige løsninger og alle påstår at det er den beste, og eneste rette løsningen. Det har rett og slett med at alle har litt forskjellig oppfatning av hva et "bra" fotografi er. Et bra bilde er jo selvfølgelig en sammensetning av flere forskjellige ting, men vi oppfatter det desto mer forskjellig. Jeg mener kanskje at et bra "øybelikk" kan veie litt opp for en middels komposisjon, eller kanskje et ørlite uheldig fargestikk. Derfor vil dette være en evig diskusjon om hva som er det rette å gjøre. Er det best og beskytte glasset sitt, veier det opp mot negative effekter på bildet? Eller er det en risken verdt?. Det er opp til hver enkelt å avgjøre, og det er det som gjør (heldigvis) at vi tar forkskjellige bilder, og har forskjellige stiler. I en av de første fotobøkene jeg leste, stod det ganske klart at veien til å ta et "profesjonellt" bilde var og bruke stativ. Slik som jeg liker best og ta bilder, kunne ikke påstanden vært mer feil, men er sikkert helt riktig for andre fotografer som har en annen stil ;-) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Denne tråden har blitt veldig OT nå Vel,får bare fortsette i samme spor. Tror det grunnleggende med og lese en foto-bok er,akkurat det og lære seg det grunnleggende. Og studere forskjellige fotografers fototekniker er nok for viderekommende,det for å foredle sin egen teknikk. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Politijurist ? Nei, men et annet yrke der man må ta hensyn til at forutsetningene endrer seg mens man jobber på dem, dog med noe kortere tidsintervaller enn saksbehandlerne hos Politiet opererer med. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Politijurist ? Nei, men et annet yrke der man må ta hensyn til at forutsetningene endrer seg mens man jobber på dem, dog med noe kortere tidsintervaller enn saksbehandlerne hos Politiet opererer med. Tenkte mer på og bruke 20min på et innlegg,det er nok bare enfingertasting som funker da Siste gang jeg var hos politiet "som vitne",tok det ca 40min og taste inn omtrent 60/70 ord.Han slikket på fingeren før hver inntasting av bokstaver under nøye vurdering om det er riktig bokstav. Ble brukt en skrivemaskin og dokumentet hadde 3 blåkopier,så jeg forstår han litt Endret 12. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Cax Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Politijurist ? Nei, men et annet yrke der man må ta hensyn til at forutsetningene endrer seg mens man jobber på dem, dog med noe kortere tidsintervaller enn saksbehandlerne hos Politiet opererer med. Tenkte mer på og bruke 20min på et innlegg,det er nok bare enfingertasting som funker da Siste gang jeg var hos politiet "som vitne",tok det ca 40min og taste inn omtrent 60/70 ord.Han slikket på fingeren før hver inntasting av bokstaver under nøye vurdering om det er riktig bokstav. Ble brukt en skrivemaskin og dokumentet hadde 3 blåkopier,så jeg forstår han litt Var det bedre sist du var der som arrestant? Det er nok mer sånn at jeg bedriver bredde-først-browsing, og åpner alle interessant linker på en side i taber, og ser gjennom dem etterpå. Og det kan ta litt tid, dessuten blir det stadig forstyrrelser her. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg for min del er ufin nok til at jeg har droppet linsedeksler også på mine objektiver. En enda kjappere løsning enn Nikon-style-deksler... Objektivene skal ikke selges, så vidt jeg vet i hvert fall (dersom jeg ikke skal bruke dem lenger er det fordi jeg har fått en hyggelig telefon fra Hamar). Jeg bruker også genseren eller skjorten til å tørke av objektivene, og har per dags dato ikke oppdaget noen riper. Forøvrig er riper "oppskrytt". Ja, det reduserer bruktverdien, men jeg vil se noen komme med et eksempel de selv har tatt der de oppriktig kan si at ripen har forårsaket redusert bildekvalitet... Solblender derimot er påmontert på alle objektiver, vendt riktig vei under bruk... Men ikke primært for å beskytte mot riper; mer å beskytte mot andre fallskader og kvister m.m. Lenke til kommentar
Olaf den heldige Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg for min del er ufin nok til at jeg har droppet linsedeksler også på mine objektiver. En enda kjappere løsning enn Nikon-style-deksler... Objektivene skal ikke selges, så vidt jeg vet i hvert fall (dersom jeg ikke skal bruke dem lenger er det fordi jeg har fått en hyggelig telefon fra Hamar). Jeg bruker også genseren eller skjorten til å tørke av objektivene, og har per dags dato ikke oppdaget noen riper. Forøvrig er riper "oppskrytt". Ja, det reduserer bruktverdien, men jeg vil se noen komme med et eksempel de selv har tatt der de oppriktig kan si at ripen har forårsaket redusert bildekvalitet... Solblender derimot er påmontert på alle objektiver, vendt riktig vei under bruk... Men ikke primært for å beskytte mot riper; mer å beskytte mot andre fallskader og kvister m.m. Jeg har lagt ut noen bilder tatt med objektiv med et realt knust forntelement på bloggen min: http://www.ohb.no/foto/?p=1083 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg har lagt ut noen bilder tatt med objektiv med et realt knust forntelement på bloggen min: http://www.ohb.no/foto/?p=1083 Har du spurt om lov til å stjele de bildene fra lensrentals.com da? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 ...jeg lenket til originalartikkelen hos lensrentals.com i det lange inlegget mitt... Lenke til kommentar
mryia Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Dette inlegget ser jo ut til og ha tjent sin misjon, i hvertfall for min del da jeg har fått svar på årsaken til de grønne prikkene. Takk for gode svar. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Jeg har et UV-filter (B+W) med en liten ripe i glasset. Jeg tenkte jeg skulle ta en test for å se om det har noe å si, men hvordan tester jeg det? Jeg tenkte jeg kunne prøve bilder i motlys, og sidelys stilt rett inn i objektivet, både med og uten filter på? Så tenker jeg at jeg kan ta en hammer og slå på glasset for å herpe det litt mer for å ta testen igjen. Er det bare tull å prøve noe slikt? ... tilføyer: Jeg har også et helt likt uv-filter uten ripe på. ..... Jeg fant ut at det nok er tull å kaste bort tid på å teste det. Endret 13. januar 2010 av B@L2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå