bantexkaa87 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hei. Jeg var så heldig at jeg FIKK en Ford Mondeo Stasjonsvogn fra '96 fra far, da han kjøpte en ny Volvo C70 '07. Denne har bare jeg kjørt siden jeg fikk den, altså ca 3.5 år,. Etter jeg fikk den så har det bare vært utgifter med den.. (Som det selvfølgelig er med alle biler) men dette er for reperasjoner. Måtte skifte girkasse (automatgir), radiatoren og alt til det (røk toppakningen), bremser og skiver, filteret og masse mer. Måtte til og med fikse hjulopphenget, da denne var skev, noe som var en av hoved årsaken til jeg måtte skifte bremser. + Jeg tror jeg klarte å slå hull i noe under da jeg traff en eller annen brøytekant pga den helvetes snøen. Radiatorvannet forsvinner stadig vekk, har fylt på 4 liter ferdigblandet kjølevæske siden dette skjedde, + olje. Spylervæsken kommer heller ikke ut, som muligens er resultatet av kulden eller om det faktisk er hull en plass. Tingen er at alt skjedde samtidig som kulden kom.. så jeg vil ikke bruke flere tusen kr igjen på reperasjon/sjekk om det kun er kulden som er problemet. Men etter jeg overtok bilen har jeg betalt minst 61 000 kr i reperasjoner. Er det virkelig verdt det? Jeg sier alltid; "Neste gang, så blir det ny bil!" Men ender opp med å betale ett eller annet verksted tusenvis av kroner for å fikse dritt bilen. Hva er deres terskel for å bytte bil ved for mye utgifter, og har dere opplevd noe slikt selv? Er forøverig på jakt etter en Audi A3 TDi fra 2007-09, som jeg ser for meg blir kjøpt dette kvartalet. Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Du må vel ta med innkjøpskostnaden ( = gratis) i regnestykket - i så måte er vel månedlig kostnad på ca 1500 ved å ha en bil relativt billig i forhold til å kjøpe en annen bil. På den annen side så går jo grensen ett sted for hvor mye man bør bruke for å vedlikeholde en bil. Kanskje strekker man seg litt lenger enn man strengt tatt bør for å ikke såre familiemedlemmer som har gitt bort en bil til deg Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Dette er typisk eldre og dårlig vedlikeholdte biler, og det blir sjeldent bedre. Noen biler er bedre bruktbiler enn andre. Men, det er vanskelig å vurdere slike ting. Generelt vil eg si at når reparasjonsutgiftene er/blir større 60-80% av bilens bruktbilverdi, så er det på tide å kutte tapene og kvitte seg med utgiften. Den grensen vil eg si du har passert. Men, igjen, det er ikke uvanlig å regner med 10-20k i vedlikehold pr år for en bil. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg vil nå si at trådstarter har vært maks uheldig. Tror de færreste bruker mer enn 5000 kr på reparasjoner i året. Pluss alt annet (dekk, diesel, olje, årsavgift, forsikring, bompenger osv). Men den største utgiften med bilhold er verditapet (med mindre man kjører en gammel dass med fire hjul). Den slipper trådstarter unna, så bilholdet er totalt sett ganske rimelig. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Har hatt samme bilen (sedan 1995) i familien i 14 (jeg har hatt den snart i 6 år). Vært minimale vedlikholdskostnader. Har gjort det meste arbeid selv som har vært, så har jo sluppet unna stort sett med delene. Uansett, det viktigste er det jevne vedlikeholde, så er nok det som kanskje har svikta før du fikk den. Uansett, så har du ikke hatt spesielt store kostnader for bil. Tapet på en ny bil er alene det du har betalt hittil (om ikke mer) første året. Det går en kjølerslange/rør på denne, helt ned mot bunnpanna på høyre side. Sjekk denne. Om det er noe poeng å bruke noe mer på denne, avhenger selvsagt av feilen. Men mer km og alder på bil = mer utgifter. Derfor kan det være en fordel å kunne skru selv. Da kan mye lønne seg. Lenke til kommentar
bantexkaa87 Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Kjørte med bilen litt igår.. og da skjedde det jeg trodde skulle skje; fikk motorstopp på vei inn mot stavanger fra sunde/kvernevika. Og fikk i dag beskjed fra verkstedet om at er toppakningen som er røken, da de antar det er andre steder som ikke ble oppdaget ved første gangen den var inne med toppakningen. Dette ble 15-20.000kr å fikse. Vi skal vrake bilen. noen som er interessert? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Kjørte med bilen litt igår.. og da skjedde det jeg trodde skulle skje; fikk motorstopp på vei inn mot stavanger fra sunde/kvernevika. Og fikk i dag beskjed fra verkstedet om at er toppakningen som er røken, da de antar det er andre steder som ikke ble oppdaget ved første gangen den var inne med toppakningen. Dette ble 15-20.000kr å fikse. Vi skal vrake bilen. noen som er interessert? Toppakningen har du skifta før og. Så hva mener de med" de de antar det er andre steder som ikke ble oppdaget ved første gangen den var inne med toppakningen" ? En toppakninng er en toppakning, og hele den skiftes og toppen sjekkes om den er plan. Nye strekkbolter brukes. Har denne bare gått få km siden forrige gang er det muligheter for reklamasjon (med mindre ny skade kan skyldes deg selvfølgelig). Lenke til kommentar
bantexkaa87 Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Har dessverre ikke så veldig mye peiling på bil. Men de nevnte at det var en belastningsskade som kom da jeg første gang hadde problemer med toppakningen, som ikke ble oppdaget da det ikke var tydlige skader. Men så kan de si hva som helst, da jeg ikke har peiling. Men de nevnte at det ikke var vits å fikse, at den bar bør vrakes. Mulig de prøver å manipulere meg til å ikke se at dette er noe de burde ha fikset første gang? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå