Ronny M Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Har nytt hovedkort, Asus M4A785D-M PRO. Har problemer med å få 5.1 lyd over HDMI. All lyd blir overført i stereo til receiveren uansett om kilden er 5.1. Hvis jeg kjører spdif passthrough i AC3 filteret kommer det ikke lyd i det hele tatt. Dette fungerte fint da jeg kjørte lyden ut med vanlig coax på det forrige hovedkortet. Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Endret 10. januar 2010 av Ronny M Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Mister nesten nattesøvnen over dette. Det må vel være mulig å kjøre passthrough over hdmi slik at signalet går urørt til receiveren? Jeg har valgt hdmi i lyddriveren og s/pdif passthrough i ac3 filteret, men receiveren registrerer ikke noen signaler. Har prøvd med WMP og MPC-HC. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Er ganske sikker på at lydchippen på hovedkortet ditt ikke er i stand til å levere multikanalslyd digitalt ut. Du må altså skaffe deg et eget lydkort. Fikk samme "problemet" selv da jeg nettopp kjøpte meg nytt surroundanlegg, men tar gjerne en god unnskyldning til å oppgradere. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Hmm, det syns jeg høres merkelig ut. Det har alltid gått fint på alle gamle hovedkort jeg har brukt tidligere, men riktignok over s/pdif digital utgang, ikke hdmi. Men det er vel egentlig ikke snakk om å levere multikanals lyd når man kjører passthrough, det er jo bare en datastrøm. Lydchippen vet på en måte ikke engang hva slags lyd det, eller hvor mange kanaler det er, det er bare en datastrøm. Det er vel også derfor man ikke kan justere volumet på PCen når man kjører passthrough. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=629 Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=629 It turns out that in retail boards and with the current 9.8 (8.634a) driver set that an audio block exists which limits LPCM output to two-channels.......for most users, this will not matter, as two-channel LPCM is available along with 5.1 S/PDIF audio outputs through the HDMI port. However, for the serious HTPC crowd, the lack of multi-channel LPCM is a huge drawback when selecting a platform that will be the centerpiece of your media center. Jeg har ikke så veldig greie på hva som er LPCM og PCM og alt det der, men hva betyr det han sier i uthevet skrift? Jeg tolker det slik at det går fint å kjøre 5.1 lyd gjennom HDMI, slik jeg ønsker. Men jeg får det ikke til... Endret 11. januar 2010 av Ronny M Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Har du testet XBMC ? Det pleier å virke out of the box. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Har du testet XBMC ?Det pleier å virke out of the box. Ja, da får jeg kun stereo. Hvis jeg endrer fra analog til digital hdmi i systeminnstillingene i xbmc, så får jeg ingen lyd. Da kommer det også opp en beskjed på skjermen om at ingen sound device er funnet. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Har du installert de siste driverene til lydkortet fra realtek ? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 OS? Mer detaljer om hw og reciever.... Netopp køddet med dette selv, og kan si at AC3-surround etc i xp over hdmi eer noe virkelig dritt Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Har du installert de siste driverene til lydkortet fra realtek ? Hmm, jeg har installert driverne på CDen som fulgte med hovedkortet. Men der står det VIA Audio Driver, ikke noen ting om relatek. Er det noe jeg ikke har fått med meg her eller? Bør jeg ha realtek drivere? OS?Mer detaljer om hw og reciever.... Netopp køddet med dette selv, og kan si at AC3-surround etc i xp over hdmi eer noe virkelig dritt Kjører Win7 Home Premium 64bits. Eneste hardware er nevnte hovedkort, pluss cpu og ram selvfølgelig, men type er vel ikke relevant her. Jeg hadde forøvrig aldri problemer med dette da jeg kjørte XP på mitt gamle hovedkort med spdif coax utgang. Da var det bare å sette passthrough i ac3 filteret, det funket alltid. Endret 11. januar 2010 av Ronny M Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Trodde alle brukte Realtek lydkort, men du har rett ditt kort har VT1708S (uten at det skulle spille noen rolle). Høyreklikk på "lydikonet" høyre menylinje. Playback devices. Hva står det der? Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Høyreklikk på "lydikonet" høyre menylinje. Playback devices. Hva står det der? Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 OS?Mer detaljer om hw og reciever.... Glemte å få med hvilken type receiveren i det andre innlegget. Det er en Denon 2808. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Hvis jeg går inn på egenskaper på HDMI utgangen så står det faktisk at det er maks to kanaler som støttes, se første bilde. Ser vi på egenskapene for spdif utgangen på det andre bilde så er det andre boller. Kan det være et driverproblem, eller er støtter ikke dette kortet flere enn to kanaler på HDMI utgangen uansett? Det syns jeg i tilfelle er merkelig, at kort man kjøper i dag som er rettet mot HTPC byggeren, kun støtter stereo. Da var dette isåfall bortkastede penger for min del. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Kanskje en av spdif utgangene går over HDMI. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Kanskje en av spdif utgangene går over HDMI. Jeg har prøvd alle mulige varianter av valg og innstillinger her nå ihvertfall. Begynner å bli litt frustrert. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Installerte en annen driver, det løste problemet Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Sikkert fint for andre som støter på samme problem om du oppgir hvilken. På den måten kan tråden hjelpe andre Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 AMD HDMI Driver V6.0.1.5880 for Windows 32/64bit Vista &32/64bit 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå