Gå til innhold

BK: Gran kanaria - sunset (jada enda mere HDR)..:)


Mawrick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta Photomatixmappen og trykk på "remove", tvert ;)

 

Bruk Photoshop til HDR og du vil etter hvert finne ut at tone mapping er noe dritt som krever mange års erfaring for å bruke med sikkerthet.

 

Jeg har ETT vellykket HDR bilde, og det er det eneste jeg har sett som har hatt godt av Photomatix og tonemapping, resten er bare dritt, sorry.

Lenke til kommentar
Ta Photomatixmappen og trykk på "remove", tvert ;)

 

Bruk Photoshop til HDR og du vil etter hvert finne ut at tone mapping er noe dritt som krever mange års erfaring for å bruke med sikkerthet.

 

Jeg har ETT vellykket HDR bilde, og det er det eneste jeg har sett som har hatt godt av Photomatix og tonemapping, resten er bare dritt, sorry.

 

Jasså? Er ikke photomatix "tingen" lengere? Om man er tilbakeholden på tonemappingen synes jeg fortsatt det fungerer bra.

 

 

Når det gjelder bildet er det rett og slett for uskarpt. Se på skyene. Virker som at det er softet.

Lenke til kommentar
Ta Photomatixmappen og trykk på "remove", tvert ;)

 

Bruk Photoshop til HDR og du vil etter hvert finne ut at tone mapping er noe dritt som krever mange års erfaring for å bruke med sikkerthet.

 

Jeg har ETT vellykket HDR bilde, og det er det eneste jeg har sett som har hatt godt av Photomatix og tonemapping, resten er bare dritt, sorry.

 

Jasså? Er ikke photomatix "tingen" lengere? Om man er tilbakeholden på tonemappingen synes jeg fortsatt det fungerer bra.

 

 

Når det gjelder bildet er det rett og slett for uskarpt. Se på skyene. Virker som at det er softet.

 

De færreste blir bra etter min mening. "Crazysteps" brukte PS, og han kunne det, og det ble bedre enn noen PM-bilder jeg har sett, utenom ett.

 

For meg funker det ikke, for andre kan det sikkert funke.

Lenke til kommentar
Ta Photomatixmappen og trykk på "remove", tvert ;)

 

Bruk Photoshop til HDR og du vil etter hvert finne ut at tone mapping er noe dritt som krever mange års erfaring for å bruke med sikkerthet.

 

Jeg har ETT vellykket HDR bilde, og det er det eneste jeg har sett som har hatt godt av Photomatix og tonemapping, resten er bare dritt, sorry.

Synes bildet er godt, det eneste jeg gjerne skulle sett endret var at gressett/grønnfargen ble hevet mer frem - den fortjener det. Liker veldig godt himmelen.

 

Når det er sagt - stiller jeg meg litt kritisk til tilbakemeldingene du har fått til nå. Jeg bruker onkel Marius som eksempel her: Mr. Olsen har ikke fasiten. Han kan si hva han mener i form av "jeg synes at.." men å si at du har gjort galt i å velge HDR mener ikke jeg du skal ta hensyn til ... Bare et eksempel på hvor mange kritikere som er skråsikre på at JEG er fasiten. Uten at folk forsøker på måten du har gjort så ville vi fortsatt tatt bilder - i beste fall svart-hvitt...

 

My 2 cents.

Lenke til kommentar
Ta Photomatixmappen og trykk på "remove", tvert ;)

 

Bruk Photoshop til HDR og du vil etter hvert finne ut at tone mapping er noe dritt som krever mange års erfaring for å bruke med sikkerthet.

 

Jeg har ETT vellykket HDR bilde, og det er det eneste jeg har sett som har hatt godt av Photomatix og tonemapping, resten er bare dritt, sorry.

Synes bildet er godt, det eneste jeg gjerne skulle sett endret var at gressett/grønnfargen ble hevet mer frem - den fortjener det. Liker veldig godt himmelen.

 

Når det er sagt - stiller jeg meg litt kritisk til tilbakemeldingene du har fått til nå. Jeg bruker onkel Marius som eksempel her: Mr. Olsen har ikke fasiten. Han kan si hva han mener i form av "jeg synes at.." men å si at du har gjort galt i å velge HDR mener ikke jeg du skal ta hensyn til ... Bare et eksempel på hvor mange kritikere som er skråsikre på at JEG er fasiten. Uten at folk forsøker på måten du har gjort så ville vi fortsatt tatt bilder - i beste fall svart-hvitt...

 

My 2 cents.

 

Alt jeg sier er min mening, altså min fasit.

 

Det er opp til andre å velge å tro på den.

 

Jeg ser på bildet: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=343046 og jeg kan helt ærlig si, uten å pakke det inn, at det ser ikke bra ut i mine øyne. Hva målet med bilet er vet jeg ikke, men jeg ville ikke tatt vare på et slikt bilde i dag. Kanskje for noen år siden da HDR var nytt for meg, men ikke i dag.

 

Vennligst ikke påstå at jeg sier jeg har fasit, med mindre jeg sier: "Dette er fasit" At meningene mine fremstår som fasit er kanskje fordi jeg er så sikker på mine meninger at de fremstår som fysikkens lover, men det er uansett bare min mening.

 

Om andre velger å bruke meg som fasit eller ikke er opp til dem, men jeg skal ikke ha på meg at jeg påstår det. Jeg følger fasit ut ifra mitt hode, men jeg påstår ikke at det ER fasit, for andre enn meg.

Lenke til kommentar
Alt jeg sier er min mening, altså min fasit.

 

Det er opp til andre å velge å tro på den.

 

Jeg ser på bildet: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=343046 og jeg kan helt ærlig si, uten å pakke det inn, at det ser ikke bra ut i mine øyne. Hva målet med bilet er vet jeg ikke, men jeg ville ikke tatt vare på et slikt bilde i dag. Kanskje for noen år siden da HDR var nytt for meg, men ikke i dag.

 

Vennligst ikke påstå at jeg sier jeg har fasit, med mindre jeg sier: "Dette er fasit" At meningene mine fremstår som fasit er kanskje fordi jeg er så sikker på mine meninger at de fremstår som fysikkens lover, men det er uansett bare min mening.

 

Om andre velger å bruke meg som fasit eller ikke er opp til dem, men jeg skal ikke ha på meg at jeg påstår det. Jeg følger fasit ut ifra mitt hode, men jeg påstår ikke at det ER fasit, for andre enn meg.

 

Ja, ja. Det finnes jo ikke noe forbud mot å være kjepphøy...

 

boos

Lenke til kommentar
Alt jeg sier er min mening, altså min fasit.

 

Det er opp til andre å velge å tro på den.

 

Jeg ser på bildet: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=343046 og jeg kan helt ærlig si, uten å pakke det inn, at det ser ikke bra ut i mine øyne. Hva målet med bilet er vet jeg ikke, men jeg ville ikke tatt vare på et slikt bilde i dag. Kanskje for noen år siden da HDR var nytt for meg, men ikke i dag.

 

Vennligst ikke påstå at jeg sier jeg har fasit, med mindre jeg sier: "Dette er fasit" At meningene mine fremstår som fasit er kanskje fordi jeg er så sikker på mine meninger at de fremstår som fysikkens lover, men det er uansett bare min mening.

 

Om andre velger å bruke meg som fasit eller ikke er opp til dem, men jeg skal ikke ha på meg at jeg påstår det. Jeg følger fasit ut ifra mitt hode, men jeg påstår ikke at det ER fasit, for andre enn meg.

 

Ja, ja. Det finnes jo ikke noe forbud mot å være kjepphøy...

 

boos

 

For å være ærlig, så syntes jeg egentlig at Mr. Olsen er en av de få her som kommer med kreativ kritikk som jeg tar seriøst. Årsaken til det, er vell for det at jeg ofte er veldig enig i hva han sier.Jeg har vell samme instilling; hvis man skal bli flink fotograf, så holder det ikke med nesten! Man må egentlig være "perfektonist" for å skille seg ut fra mengden:)

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Her er min kritikk av komposisjon (som jeg fortsatt synes er det viktigste).

 

Bildet har potensiale. Det er et fint knep å ha en del "v"-er vha hauger/sidedaler til å lede blikket innover i bildet. Jeg er ikke så fornøyd med å ha endepunkt midt i bildet med unntak av om det ellers er enten svært symmetrisk om midten, eller svært usymmetrisk fordelte elementer (beklager litt dårlig språk). Jeg synes også det er litt mye himmel. Selv med HDR synes jeg skyene her ikke er bærende elementer. Til slutt ville jeg nok tatt bort den vesle lyse kvisten t.v. i forgrunn, den virker litt irriterende (vær så snill å ikke foreslå kloning for å ta den bort :-) ).

 

Alt i alt så ville jeg nok lagt ned mer arbeide i komposisjon før jeg brukte tid på avansert etterbehandling (som jeg synes gjelder ca 99,5% av bilder i BK - inklusive mine egne :roll: ), men dette er jo en smakssak.

Lenke til kommentar

Personlig så tar jeg ikke så mye ille opp - tar til meg både positive og negative kommentarer. Så lov å fyre løs!..;)

 

Når det gjelder HDR så er nok smaken der ute veldig delt - liker nok ikke alt av HDR selv heller, men har sansen for en del - og eksperimenterer litt med det.

 

I retrospekt så vil jeg vel kanskje si meg mere fornøyd med 2 tidligere HDR bilder jeg har lagt ut:

 

HDR1_landscape

 

Litt "blury" da det er håndholdt 2x exposures:

 

HDR2_landscape

 

 

 

Kommer nok sikkert flere HDR (og "vanlige") bilder i fremtiden også :)

 

Uansett takker jeg for alle tilbakemeldingene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...