Gavekort Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hei! Jeg har problemer med at mitt XFX 4890 ikke jobber lenger, jeg hører at den knitrelyden som kommer ikke er fullstendig, bare litt halvdau og lei. En annen ting som skjer er at spill som aldri har lagget før plutselig blir uspillelige, GTA4 er umulig å spille, Supreme Commander er hakkete og så videre. Derimot så går det strålende på benchmarks og Windows Experience Index. Det første dere tenker er sikkert på driverene. Vel, de er reinstallerte 3 ganger. DirectX er oppdatert og klokkefrekvensene er høyere enn det som er standard. Så litt hjelp takk. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Tja, på tide å sjekke at du ikke har et problem med viftene? Du bør laste ned Rivatuner og benytte deg av overvåkningsfunksjonen så at du kan følge med på hva viftehastigheten og temperaturen er. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Vifter er ikke problemet nei. Viftene er satt til standard rutine og de jobber ikke i det hele tatt, som henger sammen med at skjermkortet ikke jobber i det hele tatt. Nå som jeg kjører Folding@home så pumper viftene massevis av varm luft. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 .. klokkefrekvensene er høyere enn det som er standard. Betyr dette at du har overklokket? I tilfelle prøv uten overklokking. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Prøvd med, uten og underklokket. Problemet ligger definitivt i skjermkort med tanke på at CPU har vært 4,3GHz i mange måneder helt stabilt. Når jeg tenker meg om kan skjermkortet være stuck i low-state som tilsvarer 225/1100 istedet for 1000/1100, skal prøve å bekrefte dette så fort som mulig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Antar at du har prøvd Rivatuner? Hvordan ser loggen ut? Hvilken innstilling står viftene på? Har oppleved både med Nvidia og Ati at vifteprofilen av og til forandrer seg ved driverskifte og at dette kan føre til ustabil ytelse. Man må derfor passe på at kortet holder en viss driftstemperatur og ikke minst at hastigheten er riktig. Hvis en ny driver fører til at feks frekvensen på minnet er høyere så kan man faktisk oppleve det du beskriver om det er problemer. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg har ikke sjekket med RivaTuner nei, jeg burde kanskje gjøre det så snart som mulig. Skal ta å se gjennom Rivatuner i samme slengen også. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg har ikke sjekket med RivaTuner nei, jeg burde kanskje gjøre det så snart som mulig. Skal ta å se gjennom Rivatuner i samme slengen også. Sjekk også PCI Express hastighet. Jeg har et gammelt hovedkort og det er veldig glad i å droppe til X1 i stedet for X16. Dette kan du bla sjekke på CPU-Z Symptomene du beskriver stemmer bra. Hos meg (HD 5850) gikk gpu opp mot max last (97-99%) med furmark men med veldig redusert ytelse og merkbart mindre utnyttelse med dertil lavere temp. Det meste av spill ble uspillbart. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Har et hovedkort med PCI-EX 2.0, og det er ikke særlig eldre enn skjermkortet. (Gigabyte GA-X48-DS4) Men det skal tas med. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Antar at du har prøvd Rivatuner?Hvordan ser loggen ut? Hvilken innstilling står viftene på? Har oppleved både med Nvidia og Ati at vifteprofilen av og til forandrer seg ved driverskifte og at dette kan føre til ustabil ytelse. Man må derfor passe på at kortet holder en viss driftstemperatur og ikke minst at hastigheten er riktig. Hvis en ny driver fører til at feks frekvensen på minnet er høyere så kan man faktisk oppleve det du beskriver om det er problemer. Det funket søren meg! Jeg satte viftene til manuell og vips så gikk alt glatt som en barnerumpe! Men hvordan fikser jeg dette? Edit: Eller ikke, det lagger når jeg minierer og lagger ikke om jeg går ut og inn av minimeringen. Endret 13. januar 2010 av Gavekort Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Unngå å minimere et program Er en del spill som ikke takkler å bli minimisert , feks Fallout 3 er ikke glad i det. Når det gjelder vifteprofilen så må du nesten rydde opp, avinstaller grundig og bruk gjerne et program som feks driversweeper for å fjerne alt av skjermkortdrivere. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Det fikser seg når jeg minimerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå