Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med å starte maskin (kaldstart og fra sleep)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Fikk plutselig her om dagen et nytt og ukjent problem som er litt irriterende (eller faktisk MYE irriterende).

Når jeg skal enten skru på eller vekke maskinen fra sleep-mode starter alle vifter som de skal osv, men får ikke noe signal fra skjermen og hører ingen disk-aktivitet. Skjer ingenting når jeg trykker på reset-knappen. Det eneste som funker er å holde power-knappen inne for å slå av maskinen, så skru av PSU og "tømme hovedkortet for strøm" ved å trykke power-knappen noen ganger. Deretter kan jeg skru på PSU igjen og starte maskinen. Av og til går dette uten noen problemer, men andre ganger får jeg beskjed fra BIOS om at "overclocking failed". F1 eller F2 for å gå inn i BIOS osv. F1, går inn i BIOS, og ut igjen, uten å gjøre noen endringer. Alt funker fint!

Når jeg starter maskinen lyser HDD LED'en fra RAID-kortet konstant, mens det andre HDD LED (ja, har to forskjellige, et fra RAID-kort og et fra hovedkort) er helt dødt.

Noen som har noen smarte løsninger på dette problemet? Alle specs står i signatur, og JA, jeg har siste BIOS installert! :)

Mange takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du dette problemet før du oppdaterte BIOS'en?

Er du sikker på at du har flashet rett versjon for hovedkortet?

For meg høres det ut som feil instillinger i BIOS, f.eks. feil klokking, feil timings på RAM'en eller lignende.

Du kan jo prøve en "load defaults" i BIOS og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er ikke helt kjøpt på ideen om at disk eller raid kort holder på å ryke. Det faktum at du ikke får signal på skjermen ved oppstart (og at du må 'tømme' det for strøm og så hoppe innom bios) kan tyde på at hovedkortet ditt sliter, eller at den får litt for lite power fra psu. Det første virker mer logisk fordi maskinen har fungert fint før, hvis jeg forstod deg rett. Men det siste kan stemme hvis du har lagt til ny hardware (flere disker, nytt skjermkort etc) rett før problemet oppstod.

Lenke til kommentar

Er skjermkort driveren oppdatert i det siste?

En av de vanligeste feilene er et den ikke klarer starte skjermkort driveren igjen, og da låser systemet seg. Prøv å oppdatere den med siste driver fra produsent, ikke fra windows update.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takker for tips. Kjører nå med ATi's 10.2 drivere, og problemet består. Har kjørt med både 9.12 og 10.1 med samme resultat.

Har også installert om Windows 7 (fra RC1 til RTM) på ny disk. Fortsatt samme problem, dog ikke like frekvent som tidligere...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...