Hootie Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hei Eg har ein stasjonær pc som eg for det meste bruker til server, men som også blir litt brukt til andre ting. Denne bråker så sinnsykt! Kjøpte pcen for 2 år siden, men etter at den blei flyttet ut på gangen i 2.etg så blei lyden vanvittig plagsom! Åpna kabinettet i dag og fant ut at det var vifta på hovedkortet som sto for mesteparten av bråket. Det var også lyd i harddisken og stømforsyninga, men den skal eg kunne leve med. Er det noenlunde greit å bytte denne vifta sjølv? Og kva info trenger eg for å få tak i ei som passer? Eg skal også inn med ein ekstra harddisk på 1TB. Er det noke spesielt eg må tenke på når eg kjøper denne med tanke på lyd? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Slå av indeksering om OS prøver seg på dette. Du mener "northbridge-vifta" ? Eneste begrensning her er om den nye viften passer eller om du må lage noe hjemmemekk. Den skal kjøle ribben under og du kan bruke hva du vil. Eller mener du prosessorviften? Isåfall må du kjøpe en ny kjøler til rett socket. Lenke til kommentar
Hootie Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Slå av indeksering om OS prøver seg på dette.Du mener "northbridge-vifta" ? Eneste begrensning her er om den nye viften passer eller om du må lage noe hjemmemekk. Den skal kjøle ribben under og du kan bruke hva du vil. Eller mener du prosessorviften? Isåfall må du kjøpe en ny kjøler til rett socket. Er nok prossesorvifte med socket eg meiner. Korleis finner eg ut kva som passer? Lenke til kommentar
War Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 http://www.gtopala.com/ finn socketen cpu bruker. For eks 775. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 er cpu vifta koblet til hovedkortet? isåfall skal du nokk ha noe instillinger i bios etc. som justerer ned hastigheten på viften om det ikke er bruk for full hastighet. Lenke til kommentar
War Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Da må kablen ha 3 ledninger og ikke to, om den skal styres av temp. Endret 11. januar 2010 av War Lenke til kommentar
Hootie Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Da må kablen ha 3 ledninger og ikke to, om den skal styres av temp. Det kommer 3 ledninger fra vifta. Får ikkje sjekket meir i dag, men skal sjå på den i måro. Lenke til kommentar
Hootie Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) http://www.gtopala.com/ finn socketen cpu bruker. For eks 775. Har pc wizard 2009. Der står det: Support socket 775 LGA. Er det det eg leiter etter? Kor justerer eg hastigheten på vifta? Endret 18. januar 2010 av Hootie Lenke til kommentar
Hootie Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Innstalerte speedfan og fekk satt den ned til 70%, da kom det seg. Så får eg heller følle litt med tempraturen. Men det er veldig stor forskjell på temp. som pc wizard viser og det speedfan viser. pc wizard viser at core0 = 54c og core1 = 49c, mens speedfan viser 32 og 28. Kva av desse kan eg stole på? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 32 og 28 virker iallefall veldig kaldt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå