Gå til innhold

BK: HDR sier du? Hjelp!


Larsenio

Anbefalte innlegg

Fanget jeg oppmerksomheten nå?

 

Har prøvd photomatix Pro.

Som dere ser har jeg ikke kjøpt det ennå, da jeg er usikker på om jeg liker det. Litt tungvint for en som ikke har justert så mye på ETT bilde om gangen før...

 

Er dette så dårlig som jeg tror. Hvis det er mer enn 50% enighet om det lover jeg meg selv at jeg ikke skal røre HDR mer dette året. Fyr løs!

 

Består av tre bilder med innstillingene

*40mm brennvidde på mitt 18-55mm

*f/7.1

*1.3 , 4 og 6 sekund lukker

ISO 100

post-179066-1263153105_thumb.jpg

Utsnittet og generell komposisjon er ikke det jeg har tenkt mest på her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikkje gale ut, du har jo oppnådd høyere dynamisk omfang og verken fått utbrente eller mørke partier... Dette er nokk godkjent som HDR ja, fra mi side :)

 

Og vist du får mindre enn 50% negativ tilbakemelding så skal ikkje du røre HDR noko meir? Kva slags innstilling er det? Prøve å feile gutt/jente! :) det man lærer av :)

Lenke til kommentar
Ser ikkje gale ut, du har jo oppnådd høyere dynamisk omfang og verken fått utbrente eller mørke partier... Dette er nokk godkjent som HDR ja, fra mi side :)

 

Og vist du får mindre enn 50% negativ tilbakemelding så skal ikkje du røre HDR noko meir? Kva slags innstilling er det? Prøve å feile gutt/jente! :) det man lærer av :)

 

Mnja, men jeg har svært lite tålmodighet når det gjelder denne HDR`en. Tenker det slik at om jeg ikke får til noe som helst bedre enn de 1000`er av elendige HDR-forsøkene man ser rundt omkring, med noen få hederlige unntak (bl.a ett her på kritikken for noen dager siden) vil jeg ikke "trene" med bare middelmådige resultater.

 

 

Var det virkelig så store kontraster i dette motivet at HDR-teknikken har noe å bidra med?

 

-trygve

 

Ja si det. Hva vet jeg, jeg bare vet at jeg brukte tre eksponeringer med forskjellig lukkertid etter hvor under/overeksponert disse ble og smeltet dem sammen i en orgasmisk fargeklatt av HDR-spye i photomatix. Og fikk ikke til bedre enn det du ser.

Lenke til kommentar

Hvofor skal alle bruke HDR? Mange av de beste landskapsfotografene bruker sjeldent HDR. Hender de setter sammen to eksponeringer, men som regel så går det mer på hvor flinke de er til å etterbehandle bildene. De bruker jo også ofte fullformat, noe som gir en utrolig dynamikk(rom for mer etterbehandling)

 

Drit i HDR Larsenio, det er mitt råd ;)

Lenke til kommentar
Var det virkelig så store kontraster i dette motivet at HDR-teknikken har noe å bidra med?

 

-trygve

 

Ja si det. Hva vet jeg, jeg bare vet at jeg brukte tre eksponeringer med forskjellig lukkertid etter hvor under/overeksponert disse ble og smeltet dem sammen i en orgasmisk fargeklatt av HDR-spye i photomatix. Og fikk ikke til bedre enn det du ser.

 

Poenget mitt er at jeg mener at man ikke skal lage HDR-bilder for å lage HDR-bilder, men fordi det er for stort kontrastomfang for å kunne ta bildet med en eksponering. Slik jeg tenker meg det optimale HDR-bildet så ser du ikke at det er HDR; det ser bare fantastisk flott ut :)

 

-trygve

Lenke til kommentar

Mr.Olsen; jeg skulle gjerne prøvd dette om ikke jeg fikk virus på maskinen sist gang jeg prøvde å laste ned cs4 :whistle:

Skal heller prøve å smelte sammen to eksponeringer i PM en gang, om jeg har problemer med å få f.eks himmel rett eksponert uten at forgrunnen blir for mørk..

 

Trygve; helt enig!

 

Nautica; det var et helsikkes vær der da, antar det er derfor havet "skurrer" litt. Blåste såpass mye i den gjennomgangen at man nesten ikke så noe i havet. Så er egentlig overrasket over at det i det hele tatt ble noe havbunn med :roll:

 

Dan83; jeg skal heller prøve på den teknikken ja :yes: (Selv om jeg bare har Pentaxen)

Lenke til kommentar
Mr.Olsen; jeg skulle gjerne prøvd dette om ikke jeg fikk virus på maskinen sist gang jeg prøvde å laste ned cs4 :whistle:

 

Prøv igjen ;)

 

Edit: vi snakker selvfølgelig om den versonen hvor du betaler for å laste ned fra nettet uten CD, ikke noe pirat her altså...

 

Nå ble jeg jaggu usikkker duh!

:ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...