Gå til innhold

Win7 nettverk/internett prob.

Anbefalte innlegg

Nettop lagt opp 500m cat kabel i huset og montert patche panel.

har en fiber forbindelse (altibox) som er koblet opp mot en 8 port d-link giga switch.

3 stk pc med win 7 som er koblet til switch.

mot prob er blitt at 1 pc om gangen kan være på nett, pga feil med et crash med samme ip.

Er noe grønn på nett, er det en enkel løsning på dette?

finner ikke noe enkel måte og endre siste tall på ip adresse som jeg egentlig trodde kunne være en løsning eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut til at din Altibox kun gir deg en IP-adresse og at du derfor må ha en router istedenfor en switch. Ville tatt en telefon til din lokale leverandør av fiber, mulig de har en annen type hjemmesentral med router-funksjoner som kan gi deg flere IP-adresser.

Lenke til kommentar
Høres ut til at din Altibox kun gir deg en IP-adresse og at du derfor må ha en router istedenfor en switch. Ville tatt en telefon til din lokale leverandør av fiber, mulig de har en annen type hjemmesentral med router-funksjoner som kan gi deg flere IP-adresser.

Burde det ikke holde med en switch da? En router er vel bare nødvendig mellom nettverk, ikke for å dele trafikk innad i et nettverk (LAN) som i dette tilfellet. En switch ser forøvrig ikke ipadresser, kun fysiske (MAC) -adresser.

Mener du at altibox kun gir en intern IP-adresse? Er ikke det noe merkelig da.

Vil tro det bare vil være å benytte 3 forskjellige interne IP-adresser innenfor adresserommet som Altiboxen benytter.

Eks.: Altibox sin adresse er 192.168.0.1

Da kan du benytte eksempelvis adressene:

Klient 1 --> IP: 192.168.0.100, Nettverksmaske: 255.255.255.0, Gateway: 192.168.0.1

Klient 2 --> IP: 192.168.0.101, Nettverksmaske: 255.255.255.0, Gateway: 192.168.0.1

Klient 3 --> IP: 192.168.0.103, Nettverksmaske: 255.255.255.0, Gateway: 192.168.0.1

Vil ikke dette fungere tro?

Lenke til kommentar

må nok snakke med lyse ja, prøvde å koble opp med en router også, samme som jeg brukte her tidligere. men da trådløst til 1 pc + kabel til 1.

spinner ikke liv da heller. må være noe klin koko en plass her.

alle snakker om ip adresser rundt 192.............

min er pr i dag :

IP-Address: 81.166.131.23

Hostname: 23.81-166-131.customer.lyse.net

er rimelig grønn på nett, men kan prob ligge her?

Endret av tellus1000
Lenke til kommentar
må nok snakke med lyse ja, prøvde å koble opp med en router også, samme som jeg brukte her tidligere. men da trådløst til 1 pc + kabel til 1.

spinner ikke liv da heller. må være noe klin koko en plass her.

alle snakker om ip adresser rundt 192.............

min er pr i dag :

IP-Address: 81.166.131.23

Hostname: 23.81-166-131.customer.lyse.net

er rimelig grønn på nett, men kan prob ligge her?

Du nevnte at "alle snakker om IP-adresser rundt 192.168.0.x., eller 10.0.0.x.

Disse adressene er ofte IP-adresser internt i et LAN (Local Area Network), som de fleste trådløse routere benytter i standard oppsettet sitt.

Den IP-adressa du snakker om: 81.166.131.23 tør jeg påstå er en ekstern IP-adresse, altså en adresse som tilhører WAN (Wide Area Network). Dette er IP-adressen du har fått tildelt av ISP (Internet Service provider = Internettleverandøren) din..

Litt fakta:

En router's funksjon er å route (dirigere) trafikk mellom nettverk. En router har normalt to NIC (Network interface card = nettverkskort). Det ene kalles WAN-interface og det andre LAN-interface. Opp mot en privat internettleverandør er man tilknyttet deres nettverk via WAN-interface'et (Du har der IP: 81.166.131.33). De 192.... og 10.... adressene du lurte på er ofte et standard adresserom på LAN-siden.

Mange benytter såkalte routermodem, som egentlig er router og modem i samme enhet, mens andre benytter modem og router adskilt. I det sistnevnte tilfellet er modemet brokoblet med den trådløse routeren slik at den trådløse routeren tar seg av routingen (trafikk dirigeringen), mellom selve internettforbindelsen og ditt interne nettverk (LAN'et) til de klienter/pc'er en har.

Håper dette kan være til hjelp av forståelsen!?

Endret av sajohansen
Lenke til kommentar

takker for svar, greit å vite litt når man er grønn som meg hehe

snakket med lyse, den boksen de har levert hadde ikke router. så en ip.

den router jeg brukte var ikke helt god så jeg koblet opp en ny.

koblet på ny router + kabel til switch og alt er bare vell :)))

nå må jeg bare få koblet pcene opp mot hverandre, så er alt topp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...