Gå til innhold

Sette opp server i hjemmenettverk


Soak

Anbefalte innlegg

Det har seg nå sånn at jeg har fått en PC til overs som jeg tenkte jeg skulle bruke som en hjemmeserver. Så nå tenkte jeg at jeg skulle spørre litt om råd her for å få det beste ut av den. Jeg sitter nå med en pc med 2 tomme harddisker og begynner derrifra. så det første jeg trenger hjelp til er og velge hvilket operativsystem jeg skal velge. Under finner du litt info om hv jeg har og hva jeg kunne tenke meg og bruke det til.

 

Beskrivelse av min framtidige server:

En Dell inspiron 4550 Som er oppgradert med lit ram og en harddisk.

- CPU: Pentium4 2,4Ghz

- Minne: 749mb DDR (hvis jeg husker riktig)

- HDD1: 140GB

- HDD2: 160GB

 

Andre enheter på nettverket:

- 1 stk Linksys Wirless-G Broadband Router.

- 1 stk Acer laptop med Windows 7

- 1 stk HP laptop med Windows XP.

- 1 stk XBOX (som kjører XBMC).

- 1 stk Playstation 2 slim.

- 1 stk Dreambox DM500 satelittmotaker.

 

Funksjoner jeg vil at serveren skal ha:

- Medieserver for XBMC

- Generell filserver for laptopene i huset og for gjester.

- FTP server som jeg har tilgang til ikke bare internt.

- Laste ned torrenter.

- Kunne fjernstyres slik at skjerm og tastatur ikke behøves.

- Kunne lagre opptak fra Dreamboxen.

- En testserver for hjemmesidesnekring med (mySQL, php og hele pakka)

- Tar gjerne imot tips om andre ting jeg kan bruke den til.

 

Tar imot alle tips og råd om hvordan dette bør gjøres med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg for ikke lenge siden bygd meg en hjemmeserver som stort sett gjør det du søker etter. Tror jeg har mye å bidra med her hvis du ønsker..

 

Det første du må gjøre er å velge operativsystem. Skal jeg anbefale noe er det linux, hvis du tåler å tilegne deg litt ny kunnskap, om du er ny på linuxfronten.

 

Jeg ville nok lagt inn Ubuntu ServerEdition eller bare Debian Lenny 5, som jeg kjører.

Dette kan du enkelt gjøre ved å benytte unetbootin (søk på google). Dette programmet laster ned og plasserer linux på en ekstern lagringsenhet (USB-pen), som du kan installere operativsystemet fra. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Selv har jeg for ikke lenge siden bygd meg en hjemmeserver som stort sett gjør det du søker etter. Tror jeg har mye å bidra med her hvis du ønsker..

 

Det første du må gjøre er å velge operativsystem. Skal jeg anbefale noe er det linux, hvis du tåler å tilegne deg litt ny kunnskap, om du er ny på linuxfronten.

 

Jeg ville nok lagt inn Ubuntu ServerEdition eller bare Debian Lenny 5, som jeg kjører.

Dette kan du enkelt gjøre ved å benytte unetbootin (søk på google). Dette programmet laster ned og plasserer linux på en ekstern lagringsenhet (USB-pen), som du kan installere operativsystemet fra. Enkelt og greit.

 

Jeg har så vidt vært borti ubuntu før, men det i den vanlige versjonen. Hva er forskjellen på vanlig ubuntu og ubuntu server egentlig?

Lenke til kommentar

Du finner mange detaljerte artikler og forumtråder som svarer på akkurat det spørsmålet, Soak. Velg en eller flere sider fra følgende Google-søk:

 

http://www.google.com/search?q=ubuntu+desktop+vs+server

 

Selv kjører jeg Ubuntu Desktop 9.10 på min hjemmeserver. Jeg fikk satt den opp med LAMP (Linux Apache MySQL PHP) og som TimeMachine (backupverktøy for Mac) to ganger i løpet av 24 timer.

Lenke til kommentar

Ja som du Runar sier er Desktop og Server -edition nesten like. Forøvrig er det ikke vanskelig å installere desktop i etterkant. Mulig en kan gjøre det under installasjonen hvis man kjører en såkalt nettinstallajon, altså at en installerer systemet fra ubuntu's speilservere, da kan man samtidig installere apache2, php, mysql, epost-server, samba-server osv..

 

Velger du debian som er noe et noe mer tilbakeholdt operativsystem med tanke på utvikling, blir det liten forskjell brukermessig. Ubuntu er forøvrig basert på samme kjerne (kernel) som Debian. Men som førstegangsbruker er det kanskje greiest med Ubuntu. Om du velger Server edition får du en del serverapplikasjoner og verktøy som standard, det er egentlig den mest vesentlige forskjellen fra Desktop edition.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...