Gå til innhold

Løfte stanga ned igjen i markløft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Løfter med olympia-vekter, så høgda er vel slik den skal vere.

Det er vel forskjellig fra person til person. Når man "setter" seg for langt ned får man en knekk i korsryggen/rett over rumpa, denne bør man unngå og det er da naturlig å avslutte løftet i det knekken begynner (dvs. da bør vektene treffe gulvet). Denne knekken ser man ganske lett, men det er kanskje vanskelig å se på seg selv mens man løfter så det kan være greit å få noen til å hjelpe deg. Håper du skjønte hva jeg mente og i såfall at det hjalp deg litt. :p

EDIT: Selv senker jeg den rolig ned og prøver å unngå å "hvile" vektene på bakken. Det er naturligvis vanskelig etterhvert som belastningen blir høyere.

Endret av Fuzzpedal
Lenke til kommentar

Sånn er det jeg gjør det;

For å starte løftet så går jeg mot vektstangen, ikke drar mot meg. Så går jeg ned i sitte stilling og ut med brystet, og drar opp.

Når jeg løfter ned igjen tenker jeg ikke stort enn å ta ræven bak og holde ryggen strak. Funket for meg på alle tider.

Jeg pleier å slippe vekten hvis jeg føler ubehag og på maksløft (jeg slipper ikke vekten fra start posjon, men går litt ned i knærene)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Gå ned i samme bane som du går opp, er ikkje værre enn det. Hold som andre sei stanga inntil beina.

Blir det for tung så slipper du, det bør du kjenne på veg opp.

Gjerne ein ide å spørre på treningssenteret om det er greit at du slipper stanga, gulvet kan bli bulka, du kan forstyrre andre osv. Fekk ein del klagar når eg slapp stanga på frontbøy :D

Lenke til kommentar

Vi har olympia-vektskiver, sånne med plast utapå, så det bråker ikkje så fælt. Er eit lite lukka rom uansett, så trur det skal gå bra å sleppe ned.

Har fått tilbakemeldingar på at eg har veldig fin rygghaldning på veg opp, og har blitt fortald at eg skal sleppe på veg ned når korsryggen begynner å bøye seg. Har ikkje fått noken smerter i ryggen av markløft, føler det faktisk er den øvelsen eg mestrer litt :)

Lenke til kommentar
[...]og har blitt fortald at eg skal sleppe på veg ned når korsryggen begynner å bøye seg. [...]

Hvis den bøyen kommer før vektene når gulvet, vil jeg anbefale å sette stanga ned på noen vekter (e.l. som du kan bruke som forhøyning) slik som Eksentron foreslår lenger opp. Selv om du slipper vektstanga på vei ned, så må du jo ned å hente stanga igjen, da vil du belaste ryggen ugunstig med den bøyen/knekken nede i ryggen som du helst vil unngå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...