Nutty911 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Heisann! Jeg lurer på om noen der ute kanskje kan hjelpe meg litt. Jeg har hørt dette uttrykket:" Ha dæ vækk ditt spøkæls" veldig mange ganger, men klarer ikke å huske hvor det kommer fra. Jeg har lett ganske grundig de siste dagene, men uten hell. Hvis noen kan fortelle meg opphavet til dette uttrykket, så hadde det vært veldig fint. - Nutty911 Lenke til kommentar
Joffii Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Nå tok eg et enkelt google søk og fant detta: 1)""Ha dæ vækk, ditt spøkels!" var i allefall en replikk ytret av Nelly Neuf (Dattra til Chateau Neuf! ;-D ) i barne-TV-serien "Knutsen på frifot" en gang på 80-tallet. Der var det noe med en statue og noen innpåslitne spøkelser eller noe sånt." 2)"Stammer fra en eller annen sketsj fra 75-77 ca. Mulig Tore Johansen fra Travelling Strawberries var innblandet sies det her. Ordlyden var opprinnelig "ha dæ vækk ditt spøkels, vil itj sje dæ meir". " Husker fettern min som var trønder sa "Ha dæ vækk ditt spøkæls, æ pul ittj for småpæng" Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Mener pappa bruker og si dette, eller "ha dæ vækk di buruggel". Han er fra stjørdal. Men tror ikke jeg har hørt andre trøndere bruke dette uttrykket Åja, hva det betyr eller hvordan det ble til..det veit jeg ikke. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Det betyr utvilsomt "Ha deg vekk, din burugle". Å si "ha deg vekk" til noen er vel ikke uvanlig noe sted i landet hvis man vil bli kvitt noen man ikke liker, og man kan da spe på med noe nedlatende, som burugle, spøkelse, tosk, idiot eller hva som helst som måtte passe for anledningen. Lenke til kommentar
Nutty911 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Tusen takk for svar, Det er tydelig at Google ikke liker meg hvis det kun var så enkelt... Det er faktisk den samme kvoten: "Ha dæ vækk ditt spøkæls, æ pul ittj for småpæng" som er en gjenganger når jeg har hørt uttrykket. Takk for oppklaringen ^^ - Nutty911 Lenke til kommentar
Luringfax Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det betyr utvilsomt "Ha deg vekk, din burugle". Å si "ha deg vekk" til noen er vel ikke uvanlig noe sted i landet hvis man vil bli kvitt noen man ikke liker, og man kan da spe på med noe nedlatende, som burugle, spøkelse, tosk, idiot eller hva som helst som måtte passe for anledningen. Haahaha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå