Gå til innhold

viktig yrke med høy lønn

tameg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg er ute etter yrker som har høy status med god lønn. Noen andre forslag enn psykolog, dommer?

Nevnt alle du kan!

På forhån takk :)

psykologer tjener da ikke så vanvittig mye. de ligger over snittlønn, ja, men en normal psykolog tjener ikke stort mer enn 450k. så i sammenheng med topic synes jeg ikke dette er så stort.

men vil nevne økonom, siv. ing og olje arbeider

Lenke til kommentar

Som TheMartine nevner her, så er det ikke nødvendigvis alle typer yrker som gir samme status blant folk, da dette som regel er en subjektiv mening. Personlig så synes jeg heller ikke advokat, politiker eller statsviter er generelt statusgivende yrker, men på en annen side så synes kanskje ikke dem at det fremtidige yrket mitt er statusgivende.

Jeg utdanner meg innen teknologi og holder nå på med master (tidligere siv.ing) i IKT. Av den grunn, har jeg svært stor respekt for forskere innen dette feltet og ser derfor på teknologer med doktorgrad (ph.D.) som et yrke med høy status. Grunnen til det er at jeg respekterer at de dedikerer livet sitt til å ta en forskningsutdannelse som igjen kan hjelpe menneskeheten i fremtidig utvikling.

Jeg forbinder jeg ikke nødvendigvis høy lønn med høy status. Hvis du først oppnår høy status, så er det ofte at du får en lønn deretter også, men jeg vil ikke si at det samme gjelder i motsatte tilfeller. En som tar en utdannelse bare for å få seg en lederstilling for å tjene masse penger til personlig bruk er et godt eksempel på det.

De personene som aktivt går inn for å bruke hverdagene sine til å hjelpe menneskeheten eller svakere stilte mennesker som rusmisbrukere og andre personer i samfunnet som ikke har det bra, er i mine øyne noe av det mest statusgivende som går an. Disse personene får ofte ikke lønn tilsvarende arbeidet og strevet dems heller, og det øker respekten min for dem enda mer.

Lenke til kommentar

Sjømennt tjener ikke alt for bra (spesielt ikke hvis du er i utenlandsk rederi, pga den svake dollarkursen og hvis du betaler norsk skatt ....). Oljeplattform er en annen sak, men ser ikke på det som høy status, men bra betalt. Spesielt hvis du ikke har noe imot å stå litt ekstra (+fri ordningen høres jo bare deilig ut).

Jeg vil nok si :

Advokat

Siv. Ing

Siv. Økonom

Advokat og Siv. Ing kommer ann på hvor du jobber (privat eller offentlig). Og angående Siv. Ing kommer det ann på hva slags felt du har utdannet deg i. Noen tjener veldig bra, mens andre har helt ok lønn. Men de ligger over gjennomsnitt.

Skal ikke uttale med om Siv. økonom. Men har planer om det eller Siv. Ing ;)

Lege er noe som jeg ser på som et status yrke. Tenker da mest på kirurgiske leger. Men har ingen anelse om hva de tjener.

Flygeleder tjener også veldig bra, men ser ikke på det som et status yrke.

Lenke til kommentar

Dersom jeg skulle velge yrkesvei om igjen, så ville jeg blitt tannlege. Veldig lett å tjene mye der i forhold til andre yrker. Som advokat må man være partner for å tjene godt, men da den tid kommer at man blir tilbudt å bli partner, så er man ofte blitt gammel og grå.

Eiendomsmeglere kan tjene veldig godt de også.

Lenke til kommentar
De viktigste jobbene er de med lavest status. Uten rengjørere så ville sykehusene ha vært proppet med bakterier, eller heismontør som holder sykehus og alt annet i drift :p

Det samme kan du da si om de aller, aller fleste yrker. Hvis noen slutter å gjøre sin jobb, så faller hele systemet sammen. Det er da på ingen måte slik at lav status => viktig jobb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...