Fettklomp Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hei, jeg fikk nettopp et oppdrag fra faren min, om at jeg skal lage en webside til han, om bedriften. Ønsket konfigurasjon: Vi trenger min. 3 sider helst 5 på hjemmesiden 1 åpningsside med linker og info om [sENSUR] AS 1 side med bokkingsystem 1 side med bilder 1 side med ? 1 side med ? Jeg har ganske mye kunnskaper om datamaskin generelt (hardware, kabler osv.) men webside har jeg aldri laget. Hva må jeg kunne, og hvor lang tid kan det ta for å lage en webside slik som denne: http://www.lauklines.no/ Hvor kan jeg eventuelt lære meg weblaging ? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Kan jo bare ta en slik gratis template så er alt arbeidet gjort for deg. Lenke til kommentar
ventrec Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Sett av et par år så er du safe! Eventuelt les om liknende tråder her i forumet. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Den siden du linker til er jo laget med Joomla, og utover det er det helt basic (og ikke spesielt vakkert) design. Det burde gå greit å fikse det på noen få timer, kanskje litt lenger første gangen. Skal du ikke designe selv (finnes ørten design til Joomla på nettet) er det gjort på 1-2-3. Arbeidet blir hovedsaklig å rote rundt i adminpanalet til alt er slik som du vil ha det. Lenke til kommentar
Themecreator Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Første gangen jeg prøvde joomla! syntes jeg ikke akkurat at det var veldig lett å forstå... Vet du om den skal være statisk eller dynamisk? (kunne kanskje tenke meg at den skulle være dynamisk, med tanken på at du vil lage et bookingsystem, men spør allikavel) Om den skal være statisk, så hadde det vært mye enklere å laste ned en WYSIWYG editor... Om den skal være dynamisk, ville jeg heller prøvd wordpress, framfor Joomla!. Mange vil kanskje si at wordpress er et software for å lage blogger, men jeg bruker det nesten i alle cms sammenhenger, både fordi det er lett å lage design til den, og fordi det er lett å lage applikasjoner til den. Til wordpress finner du sikkert massevis av design som passer faren din sin bedrift, og du finner helt sikkert en eller annen bookingsystem applikasjon. http://wordpress.org Lenke til kommentar
quantum Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 enig med «alle» her jeg. skal du ha et «bokkingsystem» (antar du mener bookingsystem) på siden må du regne med at det ikke støttes helt rettfram av de løsningene som foreslås. litt vanskelig å si, et bookingsystem kan være såmangt. så det kan ta lang eller kort tid, dette. det enkleste er nok som noen har foreslått å bruke en wysiwyg-editor a'la Dreamweaver og lage statiske sider. det behøver ikke ta så lang tid. Lenke til kommentar
frds Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det tar nok litt tid, som en sier her - bruke templates. Det er jo alltid en mulighet, men jeg vil ikke anbefale det. Se litt på tutorials o.l og kjør på i ditt tempo. Lenke til kommentar
Fettklomp Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Hva er forskjellen på en dynamisk og en statisk side? Når det kommer til domene og webhotell greiene, hvilke sider anbefaler dere at jeg bruker, samme med templates (hvis jeg bruker det da). Sorry hvis jeg virker veldig dum eller uforstående, men mye av det dere skriver virker sånt halvt gresk Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hva er forskjellen på en dynamisk og en statisk side?Når det kommer til domene og webhotell greiene, hvilke sider anbefaler dere at jeg bruker, samme med templates (hvis jeg bruker det da). Sorry hvis jeg virker veldig dum eller uforstående, men mye av det dere skriver virker sånt halvt gresk Du burde gå for et CMS, f.eks Drupal, Jaws, Wordpress eller som nevnt Joomla. Alle disse har et hav av plugins, skins, og brukerforum. Dynamisk innhold: Innhold som genereres ut ifra hva brukeren klikker på, og som ikke nødvendigvis likt for alle Statisk innhold: En side som viser statisk tekst, som ikke skal endres. F.eks en kontakt side som viser adresse/tlf nr. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 (endret) Hva er forskjellen på en dynamisk og en statisk side? En statisk side er en side hvor innholdet ikke endrer seg med mindre du går inn og redigerer html-fila. En dynamsik side har innhold som genereres av et script eller annet program, enten på klienten (f.eks. javascript) eller på serveren (f.eks. Java/JSP, PHP mv.) Endret 14. januar 2010 av quantum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå