Gå til innhold

Trenger hjelp til å få ferdig OC i7-860

Anbefalte innlegg

Hei,

har holdt på lenge med å overklokke den nye riggen min. Har hatt en del motbakker da jeg ikke vet så masse om overklokkling, men etter et par dager med lesing etc har jeg ca fått det til nå. Sliter fremdeles med et par ting. Håper derfor noen gidder å ta seg tiden til å hjelpe meg den siste biten.

Riggen min :

CORSAIR FULL TWR OBSIDIAN SERIES 800D

COOLERMASTER Hyper212 Plus

CORSAIR Power Supply 850W HX

CORSAIR 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/ CL7/ DOMINATOR GT

GIGABYTE GA-P55A-UD6, P55, Socket-1156

XFX HD 5970

Vel, det jeg har endret av settings i bios er som følger (resten står på auto).

BCLK frequency: 180

Memory multiplier : 8x

QPI Clock Ratio : 32

Turbo : Off

Hyper-Threading : On

CPU Vcore : 1.25

QPI/Vtt voltage : 1.24

RAM voltage : 1.64

Dette gir meg:

CPU Core Speed : 3780

Memory Frequency : 1440

Har gjørt Prima blend test i en time uten problemer, samt små FTT i ca 30 min uten problemer.

Se under :

564756.jpeg

Har følgende spørsmål:

1) Temperaturen er ganske høy maks i CPU-Z på 70-73 grader. Har sett at noen sier man skal sikte på et sted under 60 og at jeg derfor bør skru av hyper threading eller redusere BCLK. En annen på overclocker sier at dette ikke er noe problem i det hele tatt. Hva mener dere?

2) Pcen går på denne frekvensen hele tiden og den klokker ikke ned ved idle. Er dette normalt? Den gjorde det før jeg overklokket

3) Er de testene jeg har gjort i prime nok, eller bør jeg teste mere?

4) Alternativet med hensyn på temp er å skru av hyper threading, da ligger tempen på under 60 ved full load (under forutsetning at 70-74 ikke er ok)

5) Er det noe annet jeg bør/kan endre for å redusere temperaturen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Holder også på å overklokke min I7 860 på eit Asus P7P55D-E hovedkort, og har også erfart at temperaturen stige mykje når eg overklokker denne prosessoren. Prøvde meg på 1.275V, og da ble temperaturen sånn 70-74 grader, skrudde ned spenninga etterpå. Har da også ein Zalman 9700 cpu kjøler, så syns det er unormalt høye temperaturer.

Skal prøve å svare på spørsmålene så godt eg kan utifrå min erfaring :)

1) 70-74 grader er i grenseland på kva prosessoren er spesifisert for, sjå her

Når eg overklokker denne prosessoren, prøver eg å holde meg under 70 grader

2) Intel har ein funksjons som underklokker cpuen, når du ikkje bruker den, for å spare strøm. Denne har du sikkert deaktivert i biosen, og bør kansje være deaktivert, siden du overklokker. I min bios hetter den "Intel SpeedStep Tech", og hetter sikkert det samme i din bios.

3) For å være helt sikker på at det er stabilt, kan du kjøre feks kjøre "smal fft" i 8-24 timer og etterpå kjøre ein blend test i 8-24 timer i Prime95

4) Du kan jo skru av HT viss du ikkje har behov for det, men vett du at du har applikasjoner som er laget for 8 kjerne (som Folding) så bør du ha HT på, mne skrur du den av, så vill tempen synke og du vill kunne overklokke prosessoren meir.

5) Som sakt, skru av HT vill redusere tempen. Ny kjøler?

Håper dette va litt til hjelp :)

Andre som overklokker i7 860 cpuen, som har høy temp?

Lenke til kommentar

Core i7 920 har gang på gang blitt bevist at den klarer seg fint opptil 100c, nå er faktisk thermal design enda høyere på 860, men likevel er det nok der grensen går fremdeles.

Angående idle: Sjekk etter speedstep som nevnt.

Angående HT: Med mindre du virkelig trenger de 10 gradene det gir, bare behold det på, it might come in handy some day.

Har du testa om du klarer deg på mindre volt? Er 1.25 det du ser i BIOS eller det som blir oppgitt fra cpu-z?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt merkelig at du ikke kommer høyere enn rett under 3,8GHz med slike tempraturer og et såpass 'high-end' kabinett. Hvis du vil høyere enn det vil jeg tro en bedre kjøler og eventuellt noen flere (og bedre?) kabinettvifter kan hjelpe på kabinett tempraturen. Romtempratur kan selvfølgelig også gi utslag.

Jeg klokket min i5 750 (Asus P7P55, vanilla) rett opp på 4GHz med Antec 300 og Noctua kjøler. Tempraturen topper litt over 60 grader under stress. Jeg kom også litt høyere enn dette men måtte justere PCIE frekvensen til 101 for å ikke få suiciderun. 4GHz er derimot der jeg ligger med tempraturer jeg er komfortable med.

Her er en fin guide for sokkel 1156:

http://www.overclock.net/intel-cpus/605848...king-guide.html

Corsair Obsidian 800D er best egnet for vannkjøling hvis jeg har forstått det riktig, med mindre du går litt innkjøp av flere og bedre kabinettvifter. Luftflyten skal visst ikke være optimal og trenger utbedring fra din side.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Man bør huske på at hver cpu er "unik" dvs på gode godt og ondt.

Noen cpu'er kan man rett og slett ikke overklokke for mye før det blir kjempevarmt, mens andre øker nesten ikke i temperatur selv om du kommer opp i 4Ghz.

Sikter man på en lang og stabil overklokk tror jeg personlig jeg hadde vært forsiktig med høye temperaturer , spesielt om pcen skal brukes til folding eller annen type forskning siden ustabilitet kan føre til mye feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...