mesha Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Som student kan det ofte bli litt dårlig matvaner. Tenkte derfor å begynne å spise mer grønnsaker:) Jeg antar det er vel bedre å lage en grønnsaksmiks selv istedet for å kjøpe en ferdigblandet(fryst) om man bare steker rett i pannen? Det jeg lurer på er: hvor mye usunnere er det med ferdigblandet? Hvor er det forskjellen ligger? Antall kalorier?Proteiner? Eller tar jeg feil ang hva som er sunnest? Greia er at jeg sparer mye tid på å bare kjøpe ferdigblandet istedet for å kjøpe masse ulike grønnsaker som jeg har relativt lite kjennskap til og så begynne å mikse de sammen. Noen så har tips/erfaringer å dele:)? Lenke til kommentar
Knife Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Bare for å rett opp en ting, grønnsaker inneholder ikke proteiner. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Grønnsaker inneholder knapt næring i det hele tatt, det lille som er kommer hovedsaklig fra stivelse, altså karbohydrater. Men det er som sagt knapt næring, mest vitaminer og mineraler. Så pøs på, sunt er det Lenke til kommentar
b0berg Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Tviler på at det er noe forskjell, men i tilfelle noen kommer med noe annet skal jeg ha denne i mine innlegg Lenke til kommentar
eleganten Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Bare for å rett opp en ting, grønnsaker inneholder ikke proteiner. Bare for å rette på en ting, grønnsaker inneholder ikke FULLVERDIGE proteiner. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Skal du sammenligne 100g vare vs 100g vare så er det ikke noe vits i å regne med grønnsaker som proteiner. Jeg tror egentlig at lag mix er mye bedre enn frosen, grønnsaken er jo "levende" når det først er på bordet, men det inneholder rikelig med vitaminer og mineraler. Fra frysen er nok grønnsaken død, jo lengre den ligger jo mer forsvinner av næringen. - Koken på skolen. Lenke til kommentar
Skumtroll Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Skal du sammenligne 100g vare vs 100g vare så er det ikke noe vits i å regne med grønnsaker som proteiner. Jeg tror egentlig at lag mix er mye bedre enn frosen, grønnsaken er jo "levende" når det først er på bordet, men det inneholder rikelig med vitaminer og mineraler. Fra frysen er nok grønnsaken død, jo lengre den ligger jo mer forsvinner av næringen. - Koken på skolen. Men da tenker du på IKKE å koke grønnsakene? For det vil vel gi samme effekt som frysingen ville ha gjort, eller? Lenke til kommentar
eleganten Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Skal du sammenligne 100g vare vs 100g vare så er det ikke noe vits i å regne med grønnsaker som proteiner. Jeg tror egentlig at lag mix er mye bedre enn frosen, grønnsaken er jo "levende" når det først er på bordet, men det inneholder rikelig med vitaminer og mineraler. Fra frysen er nok grønnsaken død, jo lengre den ligger jo mer forsvinner av næringen. - Koken på skolen. Alle proteinene du får i deg i løpet av dagen, enten det kommer fra grønnsaker eller melk, går inn under den totale mengden av det du skal ha i deg, ikke bare de essensielle. Frosne grønnsaker og bær inneholder ofte mer næring enn ferske. Dette skjer fordi de fryses ned rett etter høsting, slik at nivået av næring holdes høyt. Tvert imot så "dør" de ikke, men går heller i en "dvale" fordi den molekylære bevegelsen senkes. De ferske derimot blir høstet, fraktet og oppbevart ved disken i butikken din. De foreldes mye raskere enn grønnsakene som blir frosset, derav et større vitamin og mineral tap. Husk også at med å bruke varme ved tilberedning av grønnsakene så senkes næringen. Lenke til kommentar
mesha Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Thanks eleganten:)..var akkurat det svaret jeg var ute etter! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå