Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til planleggingsdel til fagprøve for elektriker

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal snart påbegynne fagprøven for elektriker, og i den forbindelse må jeg skrive en planleggingsdel.

Jobben går ut på å legge ut 2 nye kurser, 1 til vaskemaskin, og 1 til komfyr.

Foreløpig har jeg satt opp disse punktene:

Verktøy

Verneutstyr

Tidsbehov

Materialer

Risikovurdering

Noe mer jeg bør ta med?

Glenn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er tekst fra planleggingen på min fagprøve. Verktøylise o.l fikse du selv.

Planlegging.

Planleggingsdel.

Hvilke sikkerhetstilltak vil bli opprettet

Dokumentasjon av arbeid.

Datablader, tilgjengelig informasjon og kilder

Verktøy, utstyr og materiell liste

Fremdriftsplan

Hvilke HMS tilltak vil bli gjort

Valg av verneutstyr

Miljøet rundt.

Hvilke sikkerhetstilltak vil bli opprettet.

Når jeg jobber på anlegget vil det alltid være spenningsløst og jeg kommer til å følge krav om at det alltid skal være to barrierer. Jeg vil følge FSE (Foreskrifter og sikkerhetsregler om sikkerhet anlegg) hele tiden, og bruke den aktivt om spørsmål skulle komme opp under prøven. Jeg vil alltid ta en SJA (sikker jobb analyse) før jeg starter en jobb for å finne potensielle punkter som kan forårsake skader på helse, miljø og sikkerhet. Mens jeg jobber er det spesielt viktig å huske punktene som jeg belyser under.

- Anlegget skal alltid være frakoblet.

- Det skal kontrolleres at anlegget er spenningsløst.

- Det skal være en sikring mot innkobling.

- Det skal være bekyttelse mot andre deler som kan være spenningsførende på arbeidesstedet.

Før jeg starter en jobb på riggen vil jeg alltid spenningsteste for å se at det er sikkert for arbeid. Støpselet som supplerer riggen via en stikk kontakt er ikke heller ikke lagd fra før, så jeg vil ikke utføre den jobben før det er nødvendig. Når støpselet blir lagd vil jeg alltid forsikre meg om at det ikke er koblet i ved å legge det på en synelig plass, slik at det heller ikke er tvil. Jeg vil også opprette en barriere ved å forhinde at sikringen blir innkoblet. Det vil også bli lagd en lapp som henges over sikringen for å vise at arbeid pågår.

Sikkerhetstilltak gjelder ikke bare for meg selv og riggen, så jeg vil også sørge for å sikre arbeidsstedet slik at det ikke er mulig for andre å bli utsatt for ledende deler eller bli skadet på noen som helst måte. Det er kun jeg og evt personer fra prøvenemden som skal jobber på riggen. Slik at det ikke skal være noe missforståelser fra andre parter så henger det skilt på riggen som viser til at det kun er instruert og autorisert personell som skal jobbe på den

Dokumentasjon av arbeidet.

Før installasjonen starter vil jeg prøve å ha alt av nødvendig dokumentasjon. Jeg vil følge tegningene jeg har lagd og gjøre eventuelle forandringer fortløpende om det skulle oppstå.

På slutten av arbeidsperioden vil jeg lage en revidert dokumentasjon der jeg sørger for at alt er oppdatert og fullstendig tilfredstiller kravene i paragraf 12. Dokumentasjonen skal inneholde type og sammensetning av kretser, prinsippiel oppbygning av kretser med referansesystem, drift- og anleggsmerking. Kretsskjema skal gi fullstendig informasjon om forbindelse mellom komponenter og beskrive virkemåten og Data som er nødvendig for å indentifisere vern, frakoblings og bryterutstyr og plasseing av slike komponenter skal medfølge

Dette gjøres for å kunne få et bedre overblikk mens jeg kobler og for å tilfredsstille paragraf 12 i FEL, som sier at enhver som er ansvarlig for prosjektering, utførelse og endring av anlegg, skal utstede en erklæring om samsvar med sikkerhetskravene i foreskriftenes kapittel 5 (sikkerhetskrav). Som underlag for en slik erklæring skal det være utarbeidet dokumentasjon som gjør det mulig å vurdere om anlegget i samsvar med foreskriftenes krav.

Jeg skal også lage en liste over alle anvendte normer jeg brukte under planleggingen og utførelsen. Jeg har under kapittelet ”databladet, tilgjengelig informasjon og kilder” lagt med de normer jeg har tatt med meg hjemmen ifra, men vist jeg finner andre kilder mens fagprøven pågår vil jeg føre dem på i en revidert liste når jeg skal skrive slutt dokumentasjonen.

Med slutt dokumentasjonen skal det også ligge med beregninger, risikovurdering osv, med veiledning.

Det skal også ligge med en rapport fra sluttkontrollen.

Datablader, tilgjengelig informasjon og kilder.

Under fagprøven har jeg fått utdelt en perm med delvis informasjon om utstyret. Jeg har også i forkant fått en del datablader om de forskjellige instrumentene på PDF filer. Disse databladene vil jeg bruke aktivt for å få best mulig forståelse samt oppnå et optimalt resultat.

Under fagprøven vil jeg bruke følgende kilder/bøker

- Industriell måleteknikk og Reguleringsteknikk, utgitt av Vett og Viten

- Elektroteknikk, av Ove Auli.

- Motorhåndboka, av Moeller

- Ptil/IEC 61892-serien for offshore installasjoner, av Trainor

- EX-vedlikehold, av Trainor

- NEK400, Elektrisk lavspenningsinstallasjoner, av Norsk Elektroteknisk komitè

- Ex og Exi grunnleggende, av Trainor

- Førstehjelp ved strømulykker, av Trainor

- ELKO Hovedkatalog.

- Datablader på ; Prosonic Ultralyd, Promag FT, Rosemount DP, M-systems PSU, Unitronics M90 PLS, Omrom Varispeed J7 Frekvensomformer, Flygt pumpe.

- Bruk av nettsiden www.lovdata.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...