Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan er det å ha informasjonsteknologi 1, teknologi og forskningslære 1 eller psykologi 1 på videregående?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt som går på 1. VG og nå er det bare noen dager igjen til jeg må velge hvilke fag jeg skal ha neste år.

Jeg er ganske sikker på tre av fagene jeg kommer til å velge i år, men er fryktelig usikker på det fjerde.

Jeg kommer sannsynligvis til å velge matte R1, fysikk og kjemi. (Sier kanskje en del om hva skal type fag jeg liker. Liker også en del samfunnsfaglige fag.)

Men som det fjerde faget står jeg mellom informasjonsteknologi 1, teknologi og forskningslære 1 eller psykologi 1 og aner ikke hva jeg skal velge.

Er det noen som har valgt noen av disse fagene og har noen erfaringer de har lyst til å dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg er en gutt som går på 1. VG og nå er det bare noen dager igjen til jeg må velge hvilke fag jeg skal ha neste år.

Jeg er ganske sikker på tre av fagene jeg kommer til å velge i år, men er fryktelig usikker på det fjerde.

Jeg kommer sannsynligvis til å velge matte R1, fysikk og kjemi. (Sier kanskje en del om hva skal type fag jeg liker. Liker også en del samfunnsfaglige fag.)

Men som det fjerde faget står jeg mellom informasjonsteknologi 1, teknologi og forskningslære 1 eller psykologi 1 og aner ikke hva jeg skal velge.

Er det noen som har valgt noen av disse fagene og har noen erfaringer de har lyst til å dele?

Det eneste faget jeg kjenner noe videre til er IT1 og det har som hovedområder, database, HTML/websider og etter kunnskapsløftet noe multimedia ting, gjerne flash eller photoshop. Hvordan dette faget fungerer i praksis er veldig læreravhengig, så der ville jeg definitivt snakket med en andreklassing og hørt deres erfaring.

Cobos

Lenke til kommentar

Takk, Cobos.

Men jeg visste litt om informasjonsteknologi fordi det sto noe om det i en eldre tråd her.

Psykologi er vel den jeg lurer mest på. Her har jeg bare fått lest kompetansemål og sånt og ble ikke særlig klokere.

Kom gjerne med forslag på hva dere hadde valgt, men kom med en begrunnelse også da.

Lenke til kommentar

Tja, du virker veldig realfagsorientert. Det er jeg også, men må si at å lure inn rettslære ikke er noe jeg angrer på. Større spredning på fagnivå kan også gi deg et litt annet perspektiv på ting i hverdagen. Psykologi hørtes ut som et spennende fag! Ville spurt litt rundt. Lærerne har vel hatt en liten introduksjon til faget? Hvis ikke så spør lærere og elever om hva de tenker. Alle fag avhenger litt av skolen og lærerne, derfor kan det være litt vanskelig å si noe om for oss andre.

Her er det skolen min sier om faget :)

Lenke til kommentar
Jeg har IT1, og angrer. Vi drev med Access i 4 måneder og bruker kun Expression Web til HTML/CSS. Har ikke lært noe som helst bortsett fra hvordan jeg skal organisere jævla leiefilmer i Access. Gå heller for psykologi.

Dette varierer veldig fra skole til skole, år til år og lærer til lærer. Selv driver vi med Dreamweaver, Photoshop og Flash i tillegg til MySQL. Basic HTML og litt CSS har vært gjennomgått selv om de fleste foretrekker å holde seg til den grafiske delen av DW.

Lenke til kommentar

Vil du jobbe med utvikling av IS er kombinasjonen IT + Psyk veldig nyttig. Brukte denne selv på universitetet i en Cand.polit. grad. I tillegg til det rent jobbmessige gir psykologien deg en del spennende innsikt ellers i livet også.

Lenke til kommentar

Har spurt litt rundt og prata litt med rådgiver nå.

Idag skal jeg velge og det blir nok psykologi, sammen med R1, fysikk og kjemi. Psykologi-faget er nytt på vår skole i år, så jeg vet ikke hva slags lærer jeg vil få, men det går sikkert fint.

Takk for all hjelp fra dere:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...