MrL Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Hei, sitter med et Sony A330 kamera som jeg vurderer å kjøpe en ekstra linse til. Sitter å vurderer et 70-300mm fra Sigma eller et 50mm fra Sony. Er ganske nybegynner innenfor kamera, men vet ikke helt hva jeg vil få mest brukt for. Egentlig tror jeg at jeg ikke nødvendigvis trenger så mye zoom med det første siden jeg tar bilder fra ganske nær avstand. Vil 50 mm være best til dette? Hva kan den egentlig brukes til, og "må" jeg ha en ekstern blitz for å ta bra bilder? Hva skiller denne fra 1,4 versjonen, er det stor forskjell? Endret 10. januar 2010 av MrLG Lenke til kommentar
JimE Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Tenk litt gjennom hva du ønsker å ta bilder av først. Zoomen funker til det aller meste på litt avstand, samt at den har en "makro"-funkson som gjør at du kan ta nærbilder. 50mm'eren er ideel til for eksempel portretter og til å isolere motiv da blender 1.8 gir deg veldig liten dybdeskarphet. Personlig ville jeg gått for 50mm'eren. Den er skarpere, funker bedre innendørs siden den har vesentlig bedre lysstyrke, samt at den vil utfordre din kreative side! Med fastoptikk må du gjerne tenke mer igjennom hvordan du skal ta bildet. Som ofte resulterer i bedre bilder, og bedre læring. Og forskjellene på 1.8 og 1.4 utgavene er at 1.4 har bedre byggekvalitet, litt mer lystyrke og den er litt bedre opptisk. Men som nybegynner tror jeg at du blir strålende fornøyd med 1.8 utgaven. Jim Lenke til kommentar
MrL Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Tenk litt gjennom hva du ønsker å ta bilder av først. Zoomen funker til det aller meste på litt avstand, samt at den har en "makro"-funkson som gjør at du kan ta nærbilder. 50mm'eren er ideel til for eksempel portretter og til å isolere motiv da blender 1.8 gir deg veldig liten dybdeskarphet. Personlig ville jeg gått for 50mm'eren. Den er skarpere, funker bedre innendørs siden den har vesentlig bedre lysstyrke, samt at den vil utfordre din kreative side! Med fastoptikk må du gjerne tenke mer igjennom hvordan du skal ta bildet. Som ofte resulterer i bedre bilder, og bedre læring. Og forskjellene på 1.8 og 1.4 utgavene er at 1.4 har bedre byggekvalitet, litt mer lystyrke og den er litt bedre opptisk. Men som nybegynner tror jeg at du blir strålende fornøyd med 1.8 utgaven. Jim Okei, høres ut som 50 mm er det som passer best til mitt bruk foreløpig 1,8 holder nok sikkert til meg i første omgang ja, takk for svar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Her kan du se på bilder tatt med 50mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå