Abigor Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Jeg leter etter navnet på en skald som fikk et sverd i belønning for et kvad han langde for kongen. Tror både skalden og kongen var norsk, mulig det var Olav Haraldsson. Endret 16. januar 2010 av Abigor Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Som en liten kuriositet, så fikk Olav Haraldsson sverdet sitt, Bæsing etter at Rane, Olavs onkel hadde brutt seg inn i ei grav og stjelt sverdet. Det sverdet skulle tilhøre barnet :-) Lenke til kommentar
Reached Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 I islendingesagaen om Gunnlaug Ormstunge fikk iallefall Gunnlaug et sverd av kongen som belønning for et kvad han lagde for kongen. Gunnlaug var iallefall fra Island hvis jeg husker rett. husker ikke hvor kongen var fra. Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det er Gunnlaug du sikter til ja... Tredje klasse pensum er spennende... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Snorre Sturlasson siterte et eksempel på Hallfred Vandrædaskalds diktning, hans berømte selvhevdende kvad som han diktet etter at kong Olav Tryggvason hadde gitt ham et sverd uten skjede: Ett sverdenes sverd var det som sverdrik meg gjorde. For sverdsvingere blir det nå sverdete å leve. Sverdet ble ikke verre om utstyr fulgte sverdet, en vakker farget skjede. Jeg er verd tre ganger sverdet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå