Maria1990 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hei Lurte på om noen visste hvorfor det er fordelaktig å bruke langkjøring eller intervalltrening i forhold til den andre? Eller er det det samme hvordan man trener? Takker på forhånd! Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 interval trening får man mykje større utbytte av. Kjem sjølvsagt ann på kva du skal trene, om det er kodisjon eller brenning av fett. Ved å benytte intervaltrening, benytter kroppen seg av det som blir kalla "anarob" trening (veit eg har skrivd det feil), som gjer at hjerte må jobbe mykje hardare, og då lærer kroppen seg å utnytte det lille oksygenet den får. Det er i allefall det eg har lært Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Ikke helt riktig. Du har forskjellige typer intervall også, som deles opp i aerobe og anaerobe intervaller. Ved anaerobe intervaller får du selvsagt ikke tilstrekkelig oksygen. Ved aerobe gjør du det, men ofte så vidt, avhengig av intensiteten. Intervaller og langkjøringer gir alle bedre kondisjon, men intervaller er bra fordi de gir variasjon og fordi de har et generelt høyere intensitetsnivå enn ved langkjøring, noe som gjør kroppen bedre rustet til harde strabaser. Rådet som ofte blir gitt, er at du burde trene langkjøring en eller to ganger i uka, og intervall en gang i uka. Forøvrig kan jeg også nevne at jeg merker ganske stor forskjell på langkjøring og intervall. Etter en intervalløkt er jeg mye mer sliten, og jeg blir fortere sliten underveis. Dette pga den høye intensiteten. Men det kommer også an på relevanse, dvs. hva det er du skal trene til eller for. Men uansett så er det mest gunstig å trene begge deler. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg er enig i det Goldshoten sier. Men jeg vil og legge til at en også kan se veldig enkelt på det. Hvis jeg sier at langturer gjør deg treig, mens intervaller eksplosiv, føler jeg ikke at jeg sier noe feil. Man kan vinne en 10 km ved "kun" å løpe 10 km og lenger på trening, for da har kroppen og hodet kunnskap og trening for 10 km. Men hvis det plutselig skulle bli nødvendig med en spurt, har ikke kroppen og musklene eksplosiviteten til å svare. For toppidretten kan en ha harde uker med flere intervaller i uka, feks 3 og kanskje opp til 4 stk. (Bjørgen kjørte jo 10-14 for noen år siden, men da ble hun jo og litt overtrent) Aktive innen kondisjon bør ikke ha flere enn 2 intervaller mens de som er mosjonister klarer seg som oftest med 1 pr uke. Resten av øktene kan ligge i rolig og moderat intensitet, som langturer(2 timer) og hurtig langturer(1 time). Men alt kommer jo så klart an på nivå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå