Maria1990 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hei Jeg skal ha en treningsøkt der jeg skal drive på med løping, og jeg er ikke helt sikker på hva av/ hvilke muskelgrupper en trener da, og dermed må tøye etterpå. Det jeg vet er at selvfølgelig så trener man legger, lår og baken, og derfor må man tøye disse. Jeg har også hørt at løping er et av de mest effektive treningsmetodene siden det aktiverer veldig mange ulike muskelgrupper i kroppen. Men jeg er ikke helt sikker på hvilke disse er i tillegg til bena-området... Og dermed er jeg heller ikke sikker på hva jeg trenger å tøye ut etterpå. Så jeg lurte på om noen visset hva det var? Takker på forhånd! Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hei. Det er uenigheter angående dette med tøying. Forskning har vist forskjellige resultater, men ikke noe tyder på at det er "svært gunstig". Det meste tyder på at det bare er litt gunstig, faktisk, og at det er mest gunstig ved passiv tøying ved hjelp av en partner. Derfor trenger du ikke å bekymre deg eller være så veldig opptatt av dette med tøying etter trening, så lenge du tøyer legger og lår, og evt. baken. Det er mange forskjellige tøyingsmetoder, så mange at det blir forvirrende for enkelte. De vanligste er derimot å støtte deg til en vegg med foten, strekke den ene foten mot og inntil rompa, strekke ut det ene benet å lene deg mot det osv. Det kommer også an på hva slags trening det er du driver med. Siden du nevner løping, forutsetter jeg at du ikke er altfor brutal mot muskulaturen din. Jeg siterer: - Kun utøvere med svært dårlig bevegelighet vil ha utbytte av å gjennomføre egne bevegelighetstreninger. Da vil utbytte være bedre ved å gjennomføre en ekstra utholdenhetsøkt, hevder Tønnessen. Husk at tøyingen ikke skal gjøre vondt, og at du får tøyd ut de viktigste områdene du bruker. Som regel dreier dette seg om legger, lår og evt. hofte. Tøyingsmetoder for disse har jeg allerede nevnt noen av, men du finner flere øvelser på nettet eller på treningsstudioer osv. Lenke til kommentar
Fuzzpedal Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Nå skal vel ikke jeg snakke så høyt om tøying da jeg er svært sløv på akkurat det området. Men etter en løpeøkt ville jeg nøyd meg med å tøye helt lett foran og bak på lårene samt leggene. Nå skal jeg ikke påstå at jeg sitter med fasiten, men jeg mener ihvertfall at det beste er å tøye veldig lett på musklene du har brukt etter treningen, særlig hvis du trener med høy intensitet bør du være forsiktig med å strekke så mye i musklene. I stedet for så mye tøying rett etter økta, ville jeg heller hatt egne bevegelighetsøkter der du først varmer opp musklene for så å tøye godt ut. I slike økter kan du tøye ut alle muskler du er stiv i, eller vil bli mer bevegelig i. Men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg mener det klarer seg med leggene, lår (foran og bak), hofta og kanskje forsiktig i lysken. Du aktiviserer muligens store deler av kroppen, men ikke i så stor grad at det er nødvendig med uttøyning i alle musklene av den grunn Lenke til kommentar
Cryogen Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hei. Det er uenigheter angående dette med tøying. Forskning har vist forskjellige resultater, men ikke noe tyder på at det er "svært gunstig". Det meste tyder på at det bare er litt gunstig, faktisk, og at det er mest gunstig ved passiv tøying ved hjelp av en partner. Jeg bare lurer: snakker du bare om tøying i forhold til utholdenhet, eller uansett? Hvis jeg ikke strekker meg etter styrketrening blir jeg ganske ødelagt opptil 2-3 dager. Eller har dette noe å gjøre med hvor lenge man har trent? Har bare vært relativt aktiv i 6++ måneder. Lenke til kommentar
Fuzzpedal Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hvis jeg ikke strekker meg etter styrketrening blir jeg ganske ødelagt opptil 2-3 dager. Eller har dette noe å gjøre med hvor lenge man har trent? Har bare vært relativt aktiv i 6++ måneder. Etter styrkeøkter bør man vel i hvertfall være forsiktig med å tøye så mye så vidt jeg har lært. Den type trening er tung belastning på musklene og da bør man ikke strekke så mye på dem rett etter treningen. I tillegg virker det vel negativt på effekten du får av selve styrketreningen. Som sagt tidligere, det ideelle er nok å kjøre tøyning i egne bevegelighetsøkter utenom de andre treningsøktene man kjører. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Hei. Det er uenigheter angående dette med tøying. Forskning har vist forskjellige resultater, men ikke noe tyder på at det er "svært gunstig". Det meste tyder på at det bare er litt gunstig, faktisk, og at det er mest gunstig ved passiv tøying ved hjelp av en partner. Jeg bare lurer: snakker du bare om tøying i forhold til utholdenhet, eller uansett? Hvis jeg ikke strekker meg etter styrketrening blir jeg ganske ødelagt opptil 2-3 dager. Eller har dette noe å gjøre med hvor lenge man har trent? Har bare vært relativt aktiv i 6++ måneder. Dette var hovedsaklig rettet mot kondisjonstrening i samsvar med TS sine opplysninger, ja, men tøying er noe som er aktuelt for alle typer treninger. Forskning har vist at tøying faktisk kan gi større muskler ved styrketrening, selv om det er mange treningsfanatikere som kan stille seg uenig til denne påstanden. Det at du føler deg ødelagt etter en treningsøkt, kan komme av at musklene dine ikke er vant til den type arbeid enda. Jeg husker første gangen jeg skulle ta dips: var støl i flere dager etterpå. Nå kan jeg derimot ta mange dips uten at jeg føler noe særlig dagen derpå. Jeg pleier ikke å tøye etter mine økter, men bevegelighet er lønnsomt for mange andre ting. Som Fuzzpedal nevner, så kan du ha egne bevegelighetstreninger dersom du har et ønske om å få mykere ledd. Så, det er jo annerledes fra utholdenhets- til styrketrening, fordi muskelgruppene og måten du anvender de på er forskjellige. Forøvrig finnes det artikler og fagstoff om dette på nettet, bl. a. på diverse treningssider, samt forskningssider som forskning.no . Lenke til kommentar
War Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Det er da ingen vits i å tøye om du ikke trenger det pga kort muskel osv. Det er ikke noe man må ha med som man lærer i gymmen. Her er en artikel henter fra MyR. Du tøyer bakside lår feil! Du vil få bedre utbytte med å gjøre dette før hver trening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå