Stian1987 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hei! Reiser nå i starten av februar for å studere ett halvt år i Australia. I den sammenheng ville det vært greit med en del bilder fra turen! Har vurdert litt frem og tilbake, og funnet ut at et kompaktkamera ikke vil være tilfredsstillende. Har ikke tatt noe særlig med bilder før, men kunne gjerne tenkt meg å lære det! Ergo, totalt nybegynner. Om ikke værre enn det også.. Gjorde som flere andre har gjort, og forhørte meg med elkjøp angående dette. Som flere andre har erfart, fant selgeren fram et Sony speilrefleks kamera. Har søkt en del rund på nettet etter brukererfaringer, men uten hell. Er det noen her som kan hjelpe meg? Eventuelt tips til andre kameraer? Håpet på at budsjettet ikke overstiger 5000kr. Mvh Undrende nybegynner... Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) A330 går du nok ikke feil med, bra liveview og lett betjening.: Her er noen tester og erfaringer: http://www.alphamountworld.com/reviews/son...l-camera-review http://www.retrevo.com/search?q=Sony+DSLR-A330&rt=oa (scroll ned og se en mengde tester og bruker erfaringer fra ulike kilder) Endret 10. januar 2010 av Karabin Lenke til kommentar
# offline Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Modellen over, Sony A-380, nådde ikke opp til konkurrentene. Jeg ville heller ha gått for Sony A-500/550, Pentax K-x, Olympus E-620 eller Nikon D5000. Endret 10. januar 2010 av Ildhode Lenke til kommentar
Stian1987 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Tusen takk for raskt svar Er det egentlig noe spesiell grunn til å velge for eksempel Canon eller Nikon fremfor Sony? Sony er vel slik jeg har skjønt det, ganske små på markedet. Er det da derfor merket ikke er så godt innarbeidet? Eller går det også på kvalitet? Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Ingen stor bildemessig kvalitetsforskjell på noen av merkene i innstegssegmentet. Sony bygger og videre på Minolta( kjøpte kameradivisjonen til Minolta), og er vel det speilrefleksmerket som har vokst mest de 2 siste årene. Nå det gjelder kvalitet på teknikk og kamerahus så var det vel noen her som nevnte i en annen diskusjon at Sony var det merket som hadde minst feil. Sony har en ting som gjør at jeg alltid ville velge det fremfor Canon og Nikon, bildestabilisering i kamerahuset, slik at du få stabilisering på alle objektiver du kjøper, og slipper og tenke på IS/VR osv... På Sony kan du bruke Minolta og 3-partsobjektiver helt fra 1985 og få autofokus og stabilisering, det får du ikke med Canon og Nikon. For oversikt over alle kompatible objektiver finner du på: http://www.dyxum.com/lenses/index.asp Sony er og kjent for å ha den beste liveviewløsning av kameraprodusentene. Endret 10. januar 2010 av Karabin Lenke til kommentar
Stian1987 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Takk for informative og fine svar Hjelper utrolig mye for en som har mildt sagt liten peiling foreløpig. Liveviewløsningen, har også hørt at den er ganske "treg". Ved autofokus ol. Stemmer dette? Vil kanskje ved senere anledninger bruke kameraet til å ta bilder av kompiser på ski og snowboard, og derfor litt greit å vite om det er et alternativ å bruke liveview for å ta bilder fra litt "ugunstige" vinkler, som nedenfra og opp for eksempel Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Gjorde som flere andre har gjort, og forhørte meg med elkjøp angående dette. Som flere andre har erfart, fant selgeren fram et Sony speilrefleks kamera. Enda et tilfelle hvor Elkjøp pusher Sony speilrefleks.. Det er ikke hos Elkjøp du finner kameraeksperter så det rådet bør du ta med en klype salt. Lenke til kommentar
Stian1987 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Godt poeng! Gjør å det, derfor jeg la ut en link her i stede for å bare gå for tilbudet Slik er det alltid, en selger er en selger.. Forhørt meg i fotobutikker i tillegg, har enda ikke hørt noe negativt om Sony. Eneste som ble dratt fram, var at Sony hadde en del "egne" løsninger, og på den måten ikke passer overens med andre merker... Lenke til kommentar
MrL Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Sitter med A330 selv, har så og si nesten ingenting negativt å si om det. Veldig enkelt å bruke, mer enn nok funksjoner for de fleste, liveview funksjonen som er kjempe nyttig i mange situasjoner(f.eks hvis man skal prøve seg fram med blender og lukkertid kan man se om bildet er for mørkt eller lyst før man tar det), tillegg til innebygget stabilisator som er veldig kjekt. Med riktig innstillinger og etterbehandling (og en oppegående fotograf ) kan man ta bilder med bra nok kvalitet for de fleste: Har lite å utsette på dette kameraet, eneste er vell at enkelte bilder kan bli litt støyete hvis det er mørkt, dette kan dog fikses med etterbehandling, tror det er et problem med de fleste kameraer. Endret 10. januar 2010 av MrLG Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Slik er det alltid, en selger er en selger.. Forhørt meg i fotobutikker i tillegg, har enda ikke hørt noe negativt om Sony. Jeg kunne ha fortalt deg min egen erfaring Sony speilrefleks, men Sonyfanklanen her på forumet pleier å bruke dødskvadronen til å sensure alt annen enn Sonypropaganda du får servert hos Elkjøp.. Lenke til kommentar
Stian1987 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Som tidligere sagt, så har jeg ikke tatt no særlig med bilder før. De få jeg har tatt, er da med et kompaktkamera Så for min del blir det nok fotografen, og ikke kameraet det står på når det gjelder bildene! MrLG, fungerer kameraet kjapt ved bruk av liveview? Eller tar det lengre tid å ta bilde ved bruk av skjermen i stede for søkeren? Mulig det er noen fine fag-uttrykk jeg kunne brukt her, men de uttrykkene sitter ikke oppi hue mitt ennå Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 A330 er vel det kameraet med både raskest autofokus og bilder per sekund i liveview. Det vil være litt raskere skuddhastighet ved bruk av søker, men antagelig ikke merkbart ved vanlig bruk. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Som tidligere sagt, så har jeg ikke tatt no særlig med bilder før. De få jeg har tatt, er da med et kompaktkamera Så for min del blir det nok fotografen, og ikke kameraet det står på når det gjelder bildene! MrLG, fungerer kameraet kjapt ved bruk av liveview? Eller tar det lengre tid å ta bilde ved bruk av skjermen i stede for søkeren? Mulig det er noen fine fag-uttrykk jeg kunne brukt her, men de uttrykkene sitter ikke oppi hue mitt ennå Nå klarer ikke jeg å telle millisekunder, men for meg virker det som det er like kjapt ja. Eneste er at bildet kan henge litt etter, ved raske bevegelser av kameraet. Lenke til kommentar
Stian1987 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Hørtes bra ut Ser ut som det blir Sony på meg da gitt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå