Gå til innhold

Forskjell på kort- og langintervall

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om noe vet hva som er forskjell på en kortintervalløkt, og en langintervalløkt? Jeg er klar over forskjellene i tid, hvileperioder, repetisjoner og serier. Men det jeg lurer på er at er det egentlig en av formene som er mer effektive enn den andre, eller er de like bra begge to? Får man noe mer ut av den ene enn den andre, sett at man bare er en vanlig person som trener på fritiden --> ingen atlet som trener til en idrett?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på hva det er du trener til eller for. Av innlegget ditt, forutsetter jeg at du er en "vanlig" person som trener fordi du liker det osv.

Ved kort intervall skal du som regel ha høyere intensitet enn ved langintervall, selvom intensiteten mellom de to ofte grenser over til hverandre. Målet burde uansett være å holde høyere intensitet ved kortintervall, og derfor er også økten(e) kortere.

Begge to gir god trening, også fordi du får variasjon. Variasjon er noe som er nødvendig for å få progresjon (for lang tid med den samme treningen, og kroppen kan stagnere), men du får også belastet kroppen mer, selv om de to typene ikke er så forskjellige. Sånn sett får du ikke nevneverdig mer ut av den ene enn av den andre, avhengig av hva du trener til, da begge er gunstige på sine måter. Men sammen blir de som Mario og Luigi; veldig gode samarbeidspartnere.

Lenke til kommentar

Goldshoten;

Jeg synes IKKE variasjon er noe som er nødvendig for å få progresjon. Variasjon er greit for motivasjon. Så lenge du "slår" din forrige økt uansett hva, med flere reps eller tynge belastning så er det nok. Jeg har trent styrketrening i snart 9 månder, og alle de måndene har jeg gjort det samme om og om igjen bare lagt til flere reps eller vekt, og det funker knall for meg.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Joda, det er individuelt. Men det er et mer eller mindre anerkjent prinsipp at variasjon er noe som er nødvendig for bedre progresjon, samtidig som det gir en annen type belastning som er til fordel for kroppen. Nå er uansett dette urelevant i denne tråden, da spørsmålet dreide seg om kort- og langintervall, ikke styrketrening.

Lenke til kommentar
Goldshoten;

Jeg synes IKKE variasjon er noe som er nødvendig for å få progresjon. Variasjon er greit for motivasjon. Så lenge du "slår" din forrige økt uansett hva, med flere reps eller tynge belastning så er det nok. Jeg har trent styrketrening i snart 9 månder, og alle de måndene har jeg gjort det samme om og om igjen bare lagt til flere reps eller vekt, og det funker knall for meg.

Variasjon er viktig for å få fremgang og der er også skadeforebyggende.

Så ikke utalt deg om noe du ikke kan, Pijus.

Lenke til kommentar

Lange intervaller gjør at du kan holde høy intensitet over lengre tid, mens kortere intervaller øker maksfarten din.

Denne uka har jeg feks både lange intervaller (7x10 min sone 3) og maxspurter (full spurt i 8-10 sek).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...